Головна цитата
«Досягнення екологічної безпеки залежить від існування та ефективного впровадження правових норм і практик публічного управління, які сприяють збереженню та відновленню природного середовища»
Публікація
Правові основи екологічної безпеки: термінологічні неузгодженості
Понятійний апарат визначення екологічної безпеки згідно із Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» відповідає суті директив ЄС щодо попередження погіршення стану довкілля як головної умови охорони довкілля, а також формує основу для відповідальності за порушення щодо довкілля, оскільки визначає критерії настання такої. Проте системний аналіз законодавства показує, що низька залученість юристів до підзаконної нормотворчої діяльності допустила певну фрагментацію норм і їхню декларативність. Тому слід докладати зусиль для формування належної практики застосування положень про екологічну безпеку з метою реального гарантування права на безпечне для життя та здоров’я довкілля, особливо у контексті повоєнної відбудови.
Мета статті: проаналізувати поняття екологічної безпеки на наявність узгодженого понятійного апарату у системі природоохоронного законодавства. Переконатися, що наявні системні норми дозволяють однозначно та ефективно вживати заходів для досягнення екологічної безпеки. Виокремлення попередження як окремого критерію визначення екологічної безпеки, що є визначальним для усвідомлення таких процедур, як стратегічна екологічна оцінка та оцінки впливу на довкілля. Також це допомагає краще зрозуміти наявність обмежень, обтяжень, існування стандартів, нормативів тощо.
Стан безпеки – це гарантія базових прав людини, можливість планування розвитку суспільства надалі. Екологічна безпека гарантується на рівні Конституції України. Поняття екологічної безпеки у законодавстві України розміщено у статті 50 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»: «Екологічна безпека є такий стан навколишнього природного середовища, при якому забезпечується попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров'я людей» (Таблиця 1). У Таблиці 1 проаналізовано два критерії, які дозволяють оцінювати усю сукупність вчинених управлінських рішень, чи сприяють вони досягненню екологічної безпеки – попередження погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров'я людей. Змістовний аналіз дозволяє виокремити «попередження» як самостійну визначальну ознаку екологічної безпеки. Тобто акцент усіх управлінських рішень у сфері екологічної безпеки повинен бути сфокусованим на попередженні.
Попередження |
Погіршення |
Екологічної |
Обстановки |
|
|
|
|
Виникнення |
Небезпеки |
Здоров’ю людей |
Необхідно розуміти, на які нормативні акти опиратися для правильного розуміння таких понять, як «попередження», «погіршення», «екологічна», «обстановка», «виникнення», «небезпека», «здоров’я людей».
Попередження
Тлумачні словники дають такі визначення «попередження» – наперед зроблене повідомлення про що-небудь, застереження проти чого-небудь, вказівка зробити що-небудь, надання ресурсу для виконання поставлених завдань, запобігання вияву чого-небудь небажаного.
Аналіз преамбули Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» дозволяє зробити висновок, що охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини – невід'ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України. Збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров'я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорона, раціональне використання і відтворення природних ресурсів є основою для гарантування екологічної безпеки. Вартує уваги визначення попередження — alert — із системи безпеки повітряного руху – вказівка на існуючу чи потенційну небезпечну ситуацію, яка потребує індивідуальної уваги та дій.
Отже, з огляду на наведене вище можна припустити, що «попередження» це наявність зобов’язань щодо вжиття дієвих заходів із охорони, збереження довкілля. Адже у статті 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» вказується, що відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні у невжитті заходів щодо попередження та ліквідації екологічних наслідків аварій та іншого шкідливого впливу на навколишнє природне середовище.
Екологічна обстановка
Визначення «екологічної обстановки» у законодавстві України немає. Проте є визначення 11 інших видів обстановок, деякі з них описують стан довкілля – тобто його якість і впливи. У тому числі негативні для здоров’я людей під час виконання певних видів діяльності. Визначення отримано із сайту «Законодавство України» та розміщено у Таблиці 2.
Дорожня обстановка |
Сукупність факторів, що характеризуються дорожніми умовами, наявністю перешкод на певній ділянці дороги, інтенсивністю і рівнем організації дорожнього руху (наявність і стан дорожньої розмітки, дорожніх знаків, дорожнього обладнання, світлофорів), які повинен ураховувати водій під час вибору швидкості, смуги руху та прийомів керування транспортним засобом |
Постанова Кабінету Міністрів України; Перелік, Правила від 10.10.2001 № 1306 |
Аварійна обстановка |
Порушення учасником дорожнього руху Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (далі — ПДР), які примусили інших учасників цього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян |
Про затвердження Інструкції з питань діяльності підрозділів дорожньо-патрульної служби Державтоінспекції МВС України; Наказ, Інструкція, Форма типового документа, Картка, Правила, Зразок, Припис від 27.03.2009 № 111 |
Льодова обстановка |
Розподіл льоду за різними характеристиками у районі плавання |
Про затвердження Правил льодового проведення суден Мінінфраструктури; Наказ, Правила від 12.03.2011 № 14 |
Повітряна обстановка |
Стан повітряного простору, який характеризується наявністю в ньому відповідних видів діяльності з ВПП, а також заборон і обмежень щодо його використання, взаємним розташуванням ПС та інших матеріальних об’єктів у визначеному районі повітряного простору |
Про затвердження Правил польотів державної авіації в повітряному просторі України Міноборони України; Наказ, Правила, Класифікація, Порядок від 09.12.2015 № 700 |
Оперативна обстановка |
Сукупність обставин і умов на певній території (об’єкті) у визначений проміжок часу, що характеризують рівень загрози виникнення пожежі, НС, або наслідки в разі їх виникнення, з урахуванням яких визначаються й уточнюються завдання для органів та підрозділів ДСНС |
МВС України; Наказ, Порядок, Зразок, Форма типового документа, Журнал, План, Перелік, Схема, Припис від 10.02.2022 № 116 |
Орнітологічна обстановка |
Сукупність умов, які виникли в певному районі польотів у визначений проміжок часу через наявність у ньому птахів, які можуть впливати на БзП ПС |
Про затвердження Правил виконання польотів державної авіації України Міноборони України; Наказ, Правила, Форма типового документа, Лист, План, Умови, Журнал від 05.01.2015 № 2. Про затвердження Правил метеорологічного забезпечення польотів державної авіації України Міноборони України; Наказ, Правила, Форма типового документа, Схема, Інструкція, Критерії, Класифікація, Методика, Структура від 29.09.2015 № 516. Про затвердження Правил орнітологічного забезпечення польотів державної авіації України Міноборони України; Наказ, Правила, Класифікація, Інструкція, Форма типового документа, План, Заходи, Зразок, Схема, Журнал, Методика від 15.09.2016 № 478 |
Електромагнітна обстановка |
Сукупність електромагнітних випромінювань у певному просторі (місцевості), що створюються діючими РЕЗ, ВП, природними явищами тощо |
НКРЗ; Рішення, Порядок, Зразок, Звіт, Протокол, Форма типового документа від 19.04.2007 № 695. Про затвердження Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання Постанова Кабінету Міністрів України; Технічний регламент, Вимоги, Декларація, Форма типового документа, Перелік від 16.12.2015 № 1077 |
Аеронавігаційна обстановка |
Комплекс умов виконання польотів, що характеризуються порою року і часом доби, характером місцевості польотів, ступенем оснащення району польотів наземними технічними засобами |
Про затвердження Правил польотів державної авіації в повітряному просторі України Міноборони України; Наказ, Правила, Класифікація, Порядок від 09.12.2015 № 700 |
Складна орнітологічна обстановка |
Орнітологічна обстановка, що характеризується підвищеною активністю птахів (особливо на етапах зльоту та посадки ПС), яка може призвести до зіткнення ПС з ними |
Про затвердження Правил виконання польотів державної авіації України Міноборони України; Наказ, Правила, Форма типового документа, Лист, План, Умови, Журнал від 05.01.2015 № 2. Про затвердження Правил метеорологічного забезпечення польотів державної авіації України Міноборони України; Наказ, Правила, Форма типового документа, Схема, Інструкція, Критерії, Класифікація, Методика, Структура від 29.09.2015 № 516. Про затвердження Правил орнітологічного забезпечення польотів державної авіації України Міноборони України; Наказ, Правила, Класифікація, Інструкція, Форма типового документа, План, Заходи, Зразок, Схема, Журнал, Методика від 15.09.2016 № 478 |
Радіаційна та хімічна обстановка |
Обстановка, що склалася на території підприємства або адміністративно-територіальної одиниці внаслідок забруднення навколишнього середовища радіоактивними та небезпечними хімічними речовинами |
Про затвердження Методики спостережень щодо оцінки радіаційної та хімічної обстановки МВС України; Наказ, Методика, Повідомлення, Журнал, Форма типового документа від 27.11.2019 № 986 |
Ветеринарно-санітарна обстановка |
«Эпизоотическое состояние на определенной территории в конкретно указанное время, характеризующееся наличием болезней животных, их распространением и уровнем заболеваемости, а также организацией и полнотой выполнения ветеринарных правил» |
СНД; Рішення, Правила, Міжнародний документ від 05.11.2003 |
Тлумачний словник визначає обстановку як сукупність умов, у яких що-небудь відбувається. З огляду на це визначення обстановки у контексті екологічної доцільно звертатися до визначення інформації про стан довкілля (екологічна інформація). Інформація про стан довкілля (екологічна інформація) — відомості та/або дані про: стан складових довкілля та його компоненти, включаючи генетично модифіковані організми, та взаємодію між цими складовими; фактори, що впливають або можуть впливати на складові довкілля (речовини, енергія, шум і випромінювання, а також діяльність або заходи, включаючи адміністративні, угоди в галузі навколишнього природного середовища, політику, законодавство, плани і програми); стан здоров'я та безпеки людей, умови життя людей, стан об'єктів культури і споруд тією мірою, якою на них впливає або може вплинути стан складових довкілля; інші відомості та/або дані. Тому нездійснення державними органами разом з відповідними науковими установами забезпечення організації короткострокового і довгострокового прогнозування змін навколишнього природного середовища, які повинні враховуватися при розробленні і виконанні програм та заходів щодо економічного та соціального розвитку України, у тому числі щодо охорони навколишнього природного середовища, використання і відтворення природних ресурсів є НЕзабезпеченням екологічної безпеки.
Для забезпечення екологічної безпеки здійснюється екологічне нормування, яке проводиться з метою встановлення комплексу обов'язкових норм, правил, вимог щодо охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів. Екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі викиди та скиди у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних і біологічних факторів.
Станом на зараз в Україні немає розроблених стандартів якості довкілля, як, наприклад, у ЄС. "Стандарт якості довкілля" означає концентрацію окремого забруднювача або групи забруднювачів у воді, осадах чи біоті, що мають бути неперевищеними з метою охорони здоров'я людей і довкілля. "Стандарт якості довкілля" означає комплекс вимог, що повинні бути виконані у певний час певним середовищем або його окремою частиною, як встановлено у законодавстві Союзу. Стандарти якості довкілля визначають концентрацію окремого забрудника або групи забрудників у водах, осаді або біоті, яка не повинна бути перевищена з метою захисту здоров’я людини та довкілля.
Важливо розуміти, що екологічна безпеки має гарантуватися певними суб’єктами публічної влади. Відповідно до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено серед основних принципів охорони навколишнього природного середовища пріоритетність вимог екологічної безпеки, обов'язковість додержання екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів при здійсненні господарської, управлінської та іншої діяльності. Зокрема, на управлінському рівні мають прийматися екологічні програми.
Україна має дбати, щоб розвивалася наука та були наукові основи забезпечення екологічної безпеки. Із цієї метою працює Національна академія наук України у взаємодії з Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України.
Серед основних обов’язків громадян є дотримання екологічної безпеки та всіх лімітів і нормативів. Проте замовником проектів рішень з питань, що справляють чи можуть справити негативний вплив на стан довкілля (далі — замовник проекту рішення), є будь-який суб'єкт, що звертається з клопотанням щодо запровадження господарської діяльності до особи, яка приймає рішення. Тобто це і орган державної влади, до компетенції якого входить прийняття таких рішень, і підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, на які законодавством України покладено виконання інформаційних чи інших обслуговуючих функцій у сфері охорони довкілля.
Таким чином, схематично можна зобразити стан екологічної безпеки – коли є дотримана певна базова екологічна обстановка та також відсутні ризики для здоров’я людей у таблиці 3.
Покращення ЕО |
Покращені умови для здоров’я людей |
Базова екологічна обстановка (ЕО) |
Відсутність ризиків для здоров’я людей |
Погіршення ЕО |
Виникнення ризиків для здоров’я людей |
Прикладом погіршення екологічної обстановки може бути стан промислового майданчика Смолінської шахти, для якої чинні значення потужності еквівалентної дози становлять 0,35 – 1,75 мкЗв (Мілізіверт (мЗв) - похідна від одиниці вимірювання еквівалентної та ефективної доз опромінення - зіверт (Зв) (у системі СІ). Позасистемна одиниця - бер (1 мЗв дорівнює 0,1 бера) за годину, порівняно з природним фоном для цієї місцевості 0,11 – 0,17 мкЗв за годину.
На промисловому майданчику Смолінської шахти, на якому розміщені стовбури “Головний” і “Допоміжний”, радіометрична збагачувальна фабрика, склад товарної руди і відвали порожніх і забалансових руд, штабель купчастого вилуговування, тимчасові спорудження колишньої розвідницької шахти та стовбур шахти “Вентиляційна”, рівень потужності еквівалентної дози гамма-випромінювання визначається в діапазоні 0,8 – 5,75 мкЗв за годину. При цьому коливання природного радіаційного фону Кіровоградської області становить 0,11 – 0,17 мкЗв за годину, у межах санітарно-захисної зони шахти зазначений показник змінюється в діапазоні 0,1 – 0,3 мкЗв за годину. Законом України «Про захист людини від іонізованого випромінювання» встановлюється ліміт ефективної дози опромінення осіб з населення, що становить 1 мілізіверт* на рік від усіх дозволених видів практичної діяльності. Ліміт еквівалентної дози опромінення осіб з населення становить: для кришталика ока – 15 мЗв на рік; для шкіри – 50 мЗв на рік.
Прикладом покращення екологічної обстановки може бути Грибовицьке сміттєзвалище у Львові, яке завдяки рекультивації із небезпечного об’єкта стане новим об’єктом міської рекреації.
Тобто екологічна обстановка це певний стан усіх елементів довкілля, який зафіксовано на певний момент. Якість усіх елементів довкілля має бути визначено відповідно до можливостей науки. Ці дані визначають можливість розвитку економіки, вирішення соціальних питань з огляду на визначення ризиків такої діяльності на зміни якості довкілля та життя і здоров’я людей. Таким чином, на рівні законодавства закладена проактивна поведінка державного управлінця із вивчення довкілля, інформування про цей стан і врахування під час прийняття рішень, що мають вплив на довкілля.
Виникнення небезпеки для здоров’я людей
Якщо говорити про терміни «виникнення», «небезпеки», «здоров’ю людей» окремо та разом, то, на жаль, слід зізнатися, що ці терміни мало де пояснюються у контексті розуміння їхнього визначення, моменту їхнього виникнення та надання оцінки впливу на здоров’я людей. Формальність сприйняття цих фраз зумовлює таку велику кількість невдоволеності серед громадськості, що часто переростає у політичні загравання перед виборами, бо побутує думка, що це все оціночні поняття і кожен може на свій лад їх трактувати.
У законодавстві України існує визначення небезпеки для здоров’я людини – шкода, яка може бути заподіяна здоров’ю людини внаслідок дії явищ, процесів, об’єктів за певних умов раптово або в майбутньому. У Таблиці, що нижче, наведені приклади визначення термінів фрази «виникнення небезпеки для здоров’я людей».
Виникнення |
Небезпеки |
Здоров’ю людей |
Сукупність процесів, що призводять до (..настання шкоди здоров’ю) |
||
|
Сукупність факторів, пов'язаних із функціонуванням об'єкта господарської діяльності, які виникають внаслідок певних ініціюючих подій, і здатних чинити негативний вплив на людей та довкілля |
|
|
Будь-які умови, заходи чи обставини, які можуть стати причиною катастрофи, інциденту, аварії тощо |
|
|
Сукупність факторів, пов'язаних із функціонуванням об'єкта господарської діяльності, що виникають внаслідок певних ініціюючих подій і здатні чинити негативний вплив на людей та довкілля |
|
|
Будь-які умови, заходи чи обставини, які можуть стати причиною катастрофи, інциденту, аварії тощо |
|
|
Потенційне джерело травмування або заподіяння шкоди для здоров'я |
|
|
Потенційне джерело травмування або заподіяння шкоди здоров’ю |
|
|
Означає потенційне джерело шкоди |
|
|
Властивість хімічної речовини спричиняти потенційно небезпечний вплив |
|
Тож хто і коли має визначити виникнення небезпек на здоров’я людей? Знову ж серед принципів охорони навколишнього природного середовища бачимо гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров'я людей. Державній охороні від негативного впливу несприятливої екологічної обстановки підлягають здоров'я і життя людей. Органи державної влади та органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень мають систематично інформувати населення через засоби масової інформації про стан навколишнього природного середовища, динаміку його змін, джерела забруднення, управління відходами чи іншої зміни навколишнього природного середовища і характер впливу екологічних факторів на здоров'я людей.
Саме такі процедури, як стратегічна екологічна оцінка та оцінка впливу на довкілля, мають головну функцію гарантування екологічної безпеки через визначення екологічної обстановки та визначення критерії, індикаторів і заходів, які зможуть попередити погіршення екологічної обстановки та виникнення небезпеки для здоров’я людей.
Створення нових штамів мікроорганізмів та біологічно активних речовин здійснюється за наявності оцінки їх впливу на навколишнє природне середовище та здоров’я людей.
Екологічна безпека гарантується громадянам України здійсненням широкого комплексу взаємопов'язаних політичних, економічних, технічних, організаційних, державно-правових та інших заходів. У таблиці наведені приклади таких заходів, а також визначено суб’єктів їх здійснення, а також правові підстави такого здійснення.
Заходи гарантування екологічної безпеки |
Форма заходів |
Суб’єкт публічного управління |
Законодавча база |
Політичні |
Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, підвищення рівня екологічної безпеки в зоні відчуження |
Комітет з екологічної політики та природокористування ВРУ, Міністерство охорони довкілля та природних ресурсів |
Закон України «Про комітети ВРУ», Закон України «Про центральні органи влади», Положення про міністерство захисту довкілля та охорону природних ресурсів |
Економічні |
Стабільне фінансування природоохоронної діяльності та стимулювання розвитку екологічного підприємництва, зокрема виробництво продукції, виконання робіт і надання послуг природоохоронного призначення, а також сприятимуть створенню податкового, кредитного та інвестиційного клімату для залучення коштів міжнародних донорів та приватного капіталу в природоохоронну діяльність, створення суб’єктами господарювання систем екологічного управління, впровадження більш чистого виробництва, технологій ресурсо- та енергозбереження, розширеного відтворення лісів |
ВРУ, Кабінет Міністрів України, органи місцевого самоврядування |
Стаття 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» забезпечує розроблення та виконання державних і міждержавних екологічних програм. Податковий кодекс, Закон України «Про альтернативні джерела енергії» |
Технічні |
Упровадження науково обґрунтованих та безпечних для навколишнього природного середовища і здоров’я населення вимог до процесів, товарів та послуг, які відповідатимуть європейським нормам/вимогам ліміт дози опромінення – величина ефективної та/або еквівалентної дози опромінення людини за рік, встановлена цим Законом та нормами радіаційної безпеки, які не повинні перевищуватися для окремої особи |
НАНУ, МОУ |
Закон України «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання» , Норми радіаційної безпеки СНіП ЗЗ |
Організаційні |
Перехід до системи запобігання правопорушенням і моніторингу стану довкілля, зменшення тиску на бізнес-середовище, широке залучення громадськості до природоохоронного контролю через побудову дієвої системи нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства з урахуванням найкращих практик організації функціонування аналогічних інституцій у країнах – членах Європейського Союзу |
КМУ, ОМС, НУО, бізнес |
Підзаконні нормативні акти щодо взаємодії та співпраці |
Державно-правові |
Стратегічна екологічна оцінка та оцінка впливу на довкілля |
ЦОВВ, ОМС |
Закони України «Про стратегічну екологічну оцінку», «Про оцінку впливу на довкілля» |
Інші |
Виконання міжнародних зобов’язань відповідно до багатосторонніх та двосторонніх міжнародних договорів України, розширення співробітництва з питань запобігання транскордонному забрудненню навколишнього природного середовища |
МЗС |
|
|
|
|
|
У досягненні екологічної безпеки важливу роль відіграють правові норми та принципи, які регулюють взаємодію людини та навколишнього середовища. Екологічне право встановлює правила та обмеження щодо впливу людей на довкілля, а також встановлює механізми його виконання та контролю. Взаємозв’язок екологічного права та публічного управління означає, що органи державного управління виконують важливу роль у забезпеченні екологічної безпеки. Вони приймають правові норми, контролюють їх виконання, забезпечують моніторинг стану довкілля, а також здійснюють регулювання економічної діяльності з метою збереження природних ресурсів та запобігання екологічним катастрофам. Тому досягнення екологічної безпеки залежить від існування та ефективного впровадження правових норм і практик публічного управління, які сприяють збереженню та відновленню природного середовища, а також забезпечують взаємозв’язок між людьми і природою, а уніфіковане розуміння законодавчих термінів та єдина практика їхнього застосування будуть цьому сприяти.
Софія Шутяк
адвокат, заступник голови Комітету НААУ з питань аграрного, земельного та довкілевого права
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Інші публікації автора
Публікація
Застосування верховенства права у реалізації права власності на об’єкти…
Автор: Софія Шутяк
Публікація
Перспективи справ «in absentia» для кримінальних правопорушень проти довкілля
Автор: Софія Шутяк
Публікація
Правові основи екологічної безпеки: термінологічні неузгодженості
Автор: Софія Шутяк
Публікація
Оголошення екологічної катастрофи унаслідок підриву Каховської ГЕС: правові…
Автор: Софія Шутяк