"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Головна цитата
«Обов’язок особи, яка підлягає умовно-достроковому звільненню від подальшого відбування покарання, — покинути територію Угорщини протягом 72 годин з дати її умовно-дострокового звільнення»
Публікація
Угорщина: зміни законодавства щодо умовно-дострокового звільнення іноземних громадян
Угорщина є однією з країн, де, на жаль, значна кількість громадян України відбуває покарання у виді позбавлення волі. Дана стаття буде корисною колегам, які консультують родичів засуджених в Угорщині українців, а також колегам, які цікавляться актуальними змінами у законодавстві.
У зв’язку із відсутністю в бюджеті Угорщини достатньої кількості коштів, необхідних для належного забезпечення визначених у країнах ЄС стандартів та вимог щодо умов утримання ув’язнених осіб, які відбувають покарання у виді позбавлення волі в закладах пенітенціарної системи, Урядом Угорщини було прийнято рішення зменшити кількість осіб, які відбувають покарання у виді позбавлення волі в пенітенціарних установах країни. Одним з шляхів досягнення цієї мети було запропоновано запровадити спрощений механізм умовно-дострокового звільнення від відбування покарання у виді позбавлення волі для іноземних громадян.
На виконання цієї стратегії Урядом Угорщини прийнято постанову № 148/2023 «Про реінтеграційне утримання осіб, засуджених за злочин торгівлі людьми» від 27 квітня 2023 р., положення якої надають право застосовувати умовно-дострокове звільнення від подальшого відбування покарання у виді позбавлення волі до іноземних громадян, засуджених за вчинення злочинів контрабанда/торгівля людьми (ст. 353 КК Угорщини).
Станом на травень 2023 року в угорських в’язницях за вчинення злочинів контрабанда/торгівля людьми покарання у виді позбавлення волі відбувають 2636 осіб. Серед них 808 осіб — це іноземні громадяни, які мають право на умовно-дострокове звільнення від подальшого відбування покарання відповідно до положень постанови Уряду Угорщини № 148/2023 «Про реінтеграційне утримання осіб, засуджених за злочин торгівлі людьми» від 27 квітня 2023 р. Переважну частину з числа цих іноземців становлять громадяни Сербії, України та Румунії.
Лише протягом другої декади травня 2023 року внаслідок застосування положень постанови Уряду Угорщини № 148/2023 від 27 квітня 2023 р. з пенітенціарних закладів Угорщини було умовно-достроково звільнено від подальшого відбування покарання у виді позбавлення волі 777 іноземних громадян.
Зауважимо, що положення постанови Уряду Угорщини № 148/2023 застосовуються не до всіх іноземців, засуджених на території Угорщини, а лише до тих, які відповідають критеріям, визначеним цією постановою, а саме:
a) обвинувальний вирок суду, яким особу визнано винною у вчиненні на території Угорщини злочину (ТОРГІВЛЯ ЛЮДЬМИ/КОНТРАБАНДА ЛЮДЕЙ) чи у замаху на вчинення такого злочину, НАБРАВ законної сили;
б) засудженій особі призначене ОСНОВНЕ покарання у виді ПОЗБАВЛЕННЯ ВОЛІ;
в) засудженій особі також призначене ДОДАТКОВЕ покарання у ВИДІ ДЕПОРТАЦІЇ з території Угорщини;
г) стосовно засудженої особи на території Угорщині відсутні будь-які інші незавершені кримінальні провадження за підозрою у вчиненні будь-яких інших злочинів.
Інші суттєві положення постанови Уряду Угорщини № 148/2023 від 27 квітня 2023 року, які заслуговують на увагу:
— умовно-дострокового звільнення від подальшого відбування покарання відбувається з проведенням депортації звільненої особи до країни її громадянства або країни її останнього постійного місця проживання;
— особа, яка підлягає умовно-достроковому звільненню від подальшого відбування покарання з наступною депортацією з території Угорщини, повинна мати дійсний паспортний документ (зазвичай паспортний документ іноземця, за рішенням суду зберігається в органах поліції);
— особа, яка підлягає умовно-достроковому звільненню від подальшого відбування покарання з наступною депортацією з території Угорщини додатково документується окремим Посвідченням особи, в якому поряд з іншими даними містяться її особисті дані, біометричні дані, відомості про громадянство і зазначається термін, до якого особа зобов’язана залишити територію Угорщини (оформлюється та видається міграційною службою Угорщини);
— особа, яка підлягає умовно-достроковому звільненню від подальшого відбування покарання з наступною депортацією з території Угорщини, зобов’язана залишити територію Угорщини протягом 72 годин з дати її умовно-дострокового звільнення;
— у тому випадку, якщо особа, стосовно якої застосовано положення цієї постанови, не залишить територію Угорщини протягом 72 годин з дати її умовно-дострокового звільнення, вона підлягає негайному затриманню та поверненню до пенітенціарної установи, в якій вона утримувалася, для подальшого відбування залишку строку покарання у виді позбавлення волі.
Підбиваючи підсумок щодо основних положень постанови Уряду Угорщини № 148/2023 від 27 квітня 2023 року, наголошуємо:
1. Положення постанови щодо можливості умовно-дострокового звільнення від подальшого відбування покарання застосовуються не до всіх іноземців, які засуджені та відбувають покарання у виді позбавлення волі в Угорщині, а лише до їх певної категорії.
2. Обов’язок особи, яка підлягає умовно-достроковому звільненню від подальшого відбування покарання, — покинути територію Угорщини протягом 72 годин з дати її умовно-дострокового звільнення.
3. Для проведення процедури депортації особа, яка підлягає умовно-достроковому звільненню від подальшого відбування покарання, повинна мати дійсний паспортний документ та бути документованою угорськими міграційними органами окремим Посвідченням на повернення.
4. Депортація умовно-достроково звільненої особи відбувається до країни її громадянства або країни її останнього постійного місця проживання.
5. Якщо умовно-достроково звільнена від подальшого відбування покарання особа не залишить територію Угорщини протягом 72 годин з дати її умовно-дострокового звільнення, вона підлягає негайному затриманню та поверненню до пенітенціарної установи, в якій вона утримувалась, для подальшого відбування залишку строку покарання у виді позбавлення волі.

Віктор Ясевін
адвокат, представник НААУ в Угорщині (м. Будапешт)
Інші публікації автора

Публікація
Адвокат Володимир Ільницький у суспільних і культурних процесах Дрогобиччини
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Висновок органу опіки та піклування як доказ при оспорюванні позбавлення…
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Право людини на власність: практичний підхід до ст. 1 протоколу №1 до ЄКПЛ (ч. 1)
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Загинув або помер – у чому різниця у розрізі ст. 23 Закону України «Про…
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Доведення невідповідності призначеного покарання тяжкості кримінального…
Автор: Вісник НААУ

Публікація
Статус державних та комунальних установ після скасування Господарського кодексу…
Автор: Вісник НААУ