"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
НААУ направила до ВРУ зауваження та пропозиції до проєкту Закону України щодо вирішення проблеми надмірної тривалості цивільного, господарського та адміністративного провадження
НААУ направила до Верховної ради України зауваження та пропозиції до проєкту Закону України № 8083 від 28.09.2022 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вирішення проблеми надмірної тривалості цивільного, господарського та адміністративного провадження».
Відповідний правовий аналіз документа здійснили комітети НААУ з цивільного права та процесу, з господарського права та процесу і адміністративного права та процесу.
Метою законопроєкту є вирішення проблеми надмірної тривалості цивільного, господарського та адміністративного провадження шляхом:
- вдосконалення інституту розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження;
- надання позивачу права подати заяву про повернення сплаченого судового збору з державного бюджету у разі порушення суддею встановлених строків розгляду справ;
- встановлення скороченого строку розгляду дисциплінарної справи стосовно безпідставного затягування або невжиття суддею заходів щодо розгляду заяви, скарги чи справи протягом строку, встановленого законом.
Доцільність ухвалення цього законопроєкту прокоментував Голова Комітету з цивільного права та процесу НААУ Олег Простибоженко: «Мета, на досягнення якої спрямований законопроєкт, а це - стимулювання судів дотримуватися строків розгляду справи, безперечно, заслуговує на підтримку. Але, як це часто трапляється, пропонований законопроєктом шлях її досягнення недосконалий і половинчастий, а тому законопроєкт № 8083 доцільно підтримати лише у разі врахування висловлених НААУ зауважень і пропозицій».
Серед іншого, у позиції НААУ щодо законопроєкту зазначається, що для реалізації запропонованих у проєкті Закону змін у процесуальних кодексах мають бути прописані чіткі об’єктивні критерії затягування розгляду справи, що допускаються безпосередньо судом і не є наслідком дій/бездіяльності (у тому числі зловживання процесуальними правами) учасників справи або викликані дією/наслідками інших об’єктивних обставин.
Також НААУ вважає доцільними запропоновані зміни щодо можливості продовження строків спрощеного провадження до тридцяти днів за ініціативою сторони або самостійно судом.
Крім того, у НААУ дійшли думки, що підхід, за якого апеляційний перегляд справ здійснюється за замовчуванням без повідомлення учасників справи, суперечить праву на справедливий суд, складовою якого є право на відповідь (представлення своєї позиції в суді як усно, так і письмово). Тому доцільно урахувати пропозицію щодо можливості вказати в апеляційній скарзі повідомлення особи про розгляд справи у судовому засіданні за її відсутності.
З детальними зауваженнями та пропозиціями можна ознайомитися за посиланням.
Текст і фото підготовлені командою координатора комітетів НААУ
Популярні новини
Самоврядування
Адвокатський внесок 2026: хто має право на пільги
До 31 грудня адвокати можуть подати заяви, за результатами розгляду яких рада адвокатів регіону та Національна асоціація адвокатів України вирішують питання про звільнення, зменшення чи відтермінування сплати щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування.
Дискусія
Чому в Україні запобіжний захід перетворився на превентивне…
Європейський підхід, закріплений у КПК, передбачає тримання під вартою як винятковий запобіжний захід: суди мають доводити неможливість мʼякших альтернатив і ретельно перевіряти ризики. Натомість на практиці його дедалі частіше застосовують майже автоматично, розмиваючи стандарти свободи.
За кордоном
Гучний голос адвоката не подіяв на індійський суд
Високий суд Делі визнав «надзвичайно неприйнятною» поведінку адвоката, який підвищив голос і намагався тиснути на суддю першої інстанції після відмови відкласти розгляд справи. Суд підкреслив, що «суддя є суддею» на будь-якому рівні судової системи, і неповага до суду є неприпустимою.
Дискусія
Незалежність адвокатури виключає участь зовнішніх експертів у…
Залучати міжнародних експертів у процес відбору в органи адвокатського самоврядування – це пряме втручання у незалежність конституційного інституту адвокатури. Адвокати мають самі визначатися кого обирати на керівні посади в органи адвокатського самоврядування.
Законодавство
Управління ризиками затоплення має спиратися на механізм…
Ухвалений за основу проект Закону щодо управління ризиками затоплення потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням вимог до організації Механізму цивільного захисту Європейського Союзу.
Законодавство
Гарантії для батьків, які виховують дітей самі, не мають обмежувати…
Ідея зрівняти гарантії для батьків, які самостійно виховують дітей, заслуговує на підтримку. Разом із тим, законодавчі зміни не повинні обмежувати право батька на шлюб і мають враховувати реальні, в тому числі воєнні, обставини самостійного виховання дитини.
Законодавство
Відступи від якості питної води: закон має містити чіткі правила
Запровадження до законодавства поняття «тимчасові відступи від вимог до якості питної води» без чіткого визначення та запобіжників, створює ризики для санітарно-епідеміологічної безпеки, прав споживачів і відповідності України європейським стандартам у сфері водопостачання.
Cудова практика
Межі критики суду адвокатом дослідив ЄСПЛ
Адвокат має право гостро критикувати дії суду в межах провадження, якщо це потрібно для захисту клієнта, а не для особистої образи судді. Покарання за такі слова можливе лише у виняткових випадках і не повинно змушувати адвокатів мовчати.