НГО земельної ділянки в межах населеного пункту: законодавство і судова практика | НААУ

Головна цитата

«Абсурдність судової практики, яка нівелює технічну складову застосування новел земельного законодавства та знаходить «крайнього» в особі держави — територіальних органів Держгеокадастру, потребує невідкладних змін», - адвокат К. Рибалко

Публікація

НГО земельної ділянки в межах населеного пункту: законодавство і судова практика

11:49 Пт 03.01.25 Автор : Вісник НААУ 318 Переглядів Версія для друку

У теперішніх реаліях розвитку країни напрацьовується і судова практика, яка, враховуючи новели законодавства в розумінні надання адміністративної послуги «видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки», робить неможливим надання такої послуги, фактично зіштовхуючи лобами нормативно-правову і технічну складові в застосуванні норм земельного законодавства.

В Україні ще з 1995 року оподаткування землі базується на нормативній грошовій оцінці. За даними вебпорталу «Децентралізація» у 2023 році місцеві бюджети отримали 80 млрд гривень від збору платежів за землю (земельного податку та орендної плати). В основі розрахунку цих надходжень до місцевих бюджетів була нормативна грошова оцінка земель. У структурі доходів загального фонду місцевих бюджетів платежі за землю у 2021 — 2023 роках становили, в середньому, 10,49 %, що робить їх одним із важливих джерел доходу для місцевих громад.

Війна внесла свої корективи в законодавство, яке регулює питання надання адміністративної послуги «видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки» та висуває нові вимоги до механізму такої видачі: за час триваючого воєнного стану набув чинності Закон України від 12.05.2022 № 2247-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану», були прийняті: — постанова Кабінету Міністрів України від 01.07.2022 № 753 «Про внесення змін до Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок»; — наказ Міністерства аграрної політики та продовольства України від 24.06.2022 № 376 (зі змінами, внесеними наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18.07.2022 № 475) «Про затвердження усереднених показників нормативної грошової оцінки земель»; — наказ Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 16.01.2023 № 21 (у редакції наказу від 12.07.2024 № 203), які фактично визначили особливості видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в сучасних умовах життєдіяльності країни — документа, який містить дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

Сутність нормативної грошової оцінки земельної ділянки

Стаття 2 Закону України 11.12.2003 № 1378 «Про оцінку земель» передбачає, що правове регулювання оцінки земель здійснюється відповідно до Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні», цього Закону, законів України, інших нормативно-правових актів, прийнятих відповідно до них

Згідно зі ст 5 Закону № 1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, плати за суборенду (у разі передачі в суборенду земельних ділянок державної власності, які орендуються акціонерним товариством, товариством з обмеженою відповідальністю, 100 % акцій (часток) у статутному капіталі якого належать державі, що утворилося шляхом перетворення державного підприємства, у постійному користуванні якого перебували такі земельні ділянки), втрат лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

— для розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення — не рідше ніж один раз на 5 — 7 років;

— розташованих за  межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення — не рідше ніж один раз на 5 — 7 років, а несільськогосподарського призначення — не рідше ніж один раз на 7 — 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» (ст 18 Закону № 1378). Технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч 1 ст 23 Закону № 1378).

Особливості нарахування нормативної грошової оцінки земельної ділянки в умовах воєнного стану

Статтею  38 Закону України від  22052003 №  858 «Про землеустрій» передбачено, що земельно-оціночні роботи при здійсненні землеустрою виконуються з метою визначення якісних характеристик, економічної цінності та вартості земель у порядку, встановленому законом.

Оцінка земель проводиться для  порівняльного аналізу і прогнозу ефективності використання землі як природного ресурсу та основного засобу виробництва, а також при здійсненні цивільно-правових угод, для  визначення розміру земельного податку, втрат лісогосподарського виробництва, справляння державного мита та в інших випадках, визначених законом.

Оцінка земель проводиться відповідно до Закону № 1378 за методиками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Так, відповідно до  ст  20 Закону №  1378 та  п  19. Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 03112021 № 1147, за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є безоплатною адміністративною послугою (додаток 3 «Перелік адміністративних послуг, що надаються Держгеокадастром та його територіальними органами на безоплатній основі» до постанови Кабінету Міністрів України від 01082011 № 835 «Деякі питання надання Державною службою з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг» (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21082019 № 783).

Типові інформаційна та  технологічна картки адміністративної послуги «видача витягу із  технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок» затверджені наказом Держгеокадастру від 29112022 № 365 (у редакції наказу Держгеокадастру від 01122023 № 397).

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.07.2022 №  753 «Про внесення змін до  Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок», яка набрала чинності 06.07.2022, передбачено, що витяг із  технічної документації з  нормативної грошової оцінки земельних ділянок оформляється і видається автоматично в електронній формі з використанням програмного забезпечення Державного земельного кадастру.

У разі відсутності в ДЗК відомостей про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що унеможливлює автоматичну видачу витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок із використанням програмного забезпечення ДЗК, такий витяг оформляється протягом трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви із  наявної технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок за підписом працівника відповідного територіального органу Держгеокадастру, до посадових обов’язків якого належить надання зазначених витягів.

У разі подання заяви в електронній формі витяг із  технічної документації з  нормативної грошової оцінки земельних ділянок або  мотивована відмова в наданні такого витягу видається в електронній формі за допомогою технічних засобів електронних комунікацій із накладенням кваліфікованого електронного підпису, а за бажанням заявника може також надаватися в паперовій формі.

Варто зазначити, що  функціонал автоматичного формування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів дозволяє розрахувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок населених пунктів з використанням програмного забезпечення ДЗК за  умови внесення до ДЗК відомостей про оцінку таких населених пунктів. Нормативна грошова оцінка розраховується автоматично на дату формування витягу.

Крім того, відповідно до пп 20 п 27 розд X «Перехідні положення» ЗК центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин, затверджує усереднені показники нормативної грошової оцінки земель на  одиницю площі, які застосовуються у  випадках обов’язкового проведення нормативної грошової оцінки земель, передбачених ст  13 Закону України «Про оцінку земель», у разі неможливості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки.

Наказом Міністерства аграрної політики та  продовольства України від 24062022 № 376 (зі змінами, внесеними наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18072022 № 475) «Про затвердження усереднених показників нормативної грошової оцінки земель» затверджено усереднені показники нормативної грошової оцінки земель на одиницю площі.

Усереднені показники нормативної грошової оцінки земель на одиницю площі застосовуються у період дії правового режиму воєнного стану.

Разом з тим, що на виконання п 3 вищезазначеного наказу Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, наказом від 16012023 № 21 (у редакції наказу від 12072024 № 203), затверджено Перелік адміністративно-територіальних одиниць, у яких неможливе надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, зокрема, на території Харківської області, до зазначеного переліку увійшли Дворічанська селищна територіальна громада та Петропавлівська сільська територіальна громада Куп’янського району, Липецька сільська територіальна громада Харківського району, Вовчанська міська територіальна громада Чугуївського району.

Практика Верховного Суду не на боці держави

Відповідно до  ч  5 та  6 ст  13 Закону України від 02.06.2016 № 1402 «Про судоустрій» висновки щодо застосування норм права, викладені у  постановах Верховного Суду, є обов’язковими для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах ВС, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Нерозуміння ВС особливостей надання адміністративної послуги «видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки» призводить до  неможливості виконання рішень/постанов судів першої / другої інстанцій адміністративного судочинства та лише штовхають адекватний розгляд спорів у глухий кут і знаходять цапа-відбувайла в особі держави — територіальних органів Держгеокадастру, яскравим підтвердженням слугують висновки, викладені в постанові ВС у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від  04.07.24  р у справі № 520/16250/23.

Справа № 520/16250/23

У червні 2023 року ОСОБА_1 (далі — позивач, ОСОБА_1) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі  — Держгеокадастр, відповідач, скаржник), третя особа  — Харківська міська рада (далі — третя особа), в якому просив:

— визнати протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із формування витягу від  24.06.2019 вих №  1040/0/45-19 із  технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з  кадастровим номером 6310138800:03:007:0003 із застосування локального коефіцієнта «Земельна ділянка, що  примикає до вулиці без твердого покриття» із значенням 0,98858;

— скасувати витяг Головного управління Держгеокадастру у Харківській області із формування витягу від 24062019 вих № 1040/0/45-19 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6310138800:03:007:0003.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 6310138800:03:007:0003 відповідач протиправно застосував значення 0,98858 локального коефіцієнта «Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття» у розмірі, значення якого не відповідає рішенню Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» та перевищує граничний розмір, передбачений Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489 (далі — Порядок № 489).

Протиправність дій відповідача має своїм наслідком неправильне визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки  6310138800:03:007:0003, щодо якої Харківською міською радою надано позивачу дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо відновлення (встановлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 29.08.2023 адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, за участю третьої особи Харківської міської ради, про визнання дій протиправними та скасування витягу залишено без задоволення.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2023 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 29.08.2023 скасовано Прийнято постанову, якою позов задоволено. Визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Харківській області та скасовано витяг від 24062019 за вих № 1040/0/45 — 19 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6310138800:03:007:0003, виданий із застосування локального коефіцієнта «Земельна ділянка, що примикає до вулиці без твердого покриття» із значенням 0,98858.

Ключовим є те, що колегія суддів відхиляє доводи касаційної скарги стосовно того, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не є рішенням суб’єкта владних повноважень та не може бути предметом судового розгляду.

При цьому Суд також не бере до уваги твердження про необхідність врахування висновків ВС, викладених у постановах від 12.11.2018 у справі № 814/789/17, від 01.02.2021 у справі № 804/5304/16, від 20.01.2021 у  справі №  160/2185/20, від  30.06.2021 у  справі № 804/1472/17, від 21.06.2022 у справі № 160/3248/20 про те, що витяг з технічної документації про грошову оцінку землі не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов’язків для осіб, а лише носить інформаційний характер, з огляду на відступлення Судовою палатою з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 24.11.2021 у  справі №  817/1780/17 від  указаного правозастосування. Колегія суддів зазначає, що  така позиція є сталою, що підтверджується, зокрема, висновками, викладеними у постановах ВС від 17.05.2023 у справі № 807/168/18, від 05.07.2023 у справі № 240/2816/21, від 13.03.2024 у справі № 160/1745/20 та від 24.06.2024 у справі № 460/14725/22, і жодних мотивів відступу від неї у касаційній скарзі Держгеокадастром не наведено.

Колегія суддів вважає, що рішення про затвердження технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки в силу положень ст 59 та 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є  нормативно-правовим актом, обов’язковим для  виконання всіма розташованими на  відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і  організаціями, зокрема і територіальними органами Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідач, формуючи спірний витяг, зобов’язаний був перевірити правомірність та обґрунтованість вказаних у ньому даних, які впливають на вартість грошової оцінки земельної ділянки. Формування витягу в автоматичному режимі не може бути підставою для встановлення в ньому розмірів коефіцієнтів, які не відповідають вимогам чинного законодавства, а також підставою для відмови позивачу в захисті судом його порушеного права (пп 70, 71, 93 та 101 постанови ВС у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 04.07.2024 у справі № 520/16250/23).

Результат. Зобов’язати Головне управління Держгеокадастру у Харківській області видати новий витяг з  технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер 6310138800:03:007:0003 із застосуванням локального коефіцієнта «Земельна ділянка, що  примикає до вулиці без твердого покриття» у значенні, що відповідає рішенню Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року» та Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженому наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25112016 № 489.

Висновки

Реалії безперервно триваючого воєнного стану вносять свої корективи в  чинне земельне законодавство, враховуючи нормативно-правову і технічну складові застосування таких норм, які зараз активно використовуються під час щоденної реалізації повноважень територіальними органами Держгеокадастру.

Однак абсурдність судової практики, яка нівелює технічну складову застосування новел земельного законодавства та знаходить «крайнього» в особі держави — територіальних органів Держгеокадастру, потребує невідкладних змін.

Подолання такої негативної тенденції можливе лише через процеси дерегуляції таких відносин і в передачі повноважень стосовно надання адміністративної послуги «видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки» до повноважень органів місцевого самоврядування, що дозволить отримати останнім вантаж «комплексної» відповідальності як щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, так і за формування витягу технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, фактично створеного на підставі інформації з вказаної документації із землеустрою.

ВІСНИК НААУ № 11 (106)

Автор публікації: Костянтин Рибалко

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Інші публікації автора

Вестник:№ 12 грудень 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл