Національна Асоціація Адвокатів УкраЇни - Чим Закон "Про запобігання корупції" суперечить Конституції України

Головна цитата

Верховна Рада України, делегувавши конституційні повноваження прокуратури Національному агентству, вийшла за межі повноважень, встановлених Конституцією України, чим порушила вимоги Основного закону.

Чим Закон "Про запобігання корупції" суперечить Конституції України

20:00 Ср 15.07.20 Автор : Валентин Гвоздій 517 Переглядів 0 Коментарів Версія для друку

Усім відомо, що положення Конституції України є непохитними. Проте один з пунктів Закону "Про запобігання корупції" (надалі - Закон) викликає чимало суперечок зі сторони юридичної спільноти.

Так, у п.10 ч. 1 статті 12 Закону зазначено, що Національне агентство з питань запобігання корупції (надалі – Національне агентство) має право звертатися до суду із позовами (заявами) щодо визнання недійсними правочинів, укладених внаслідок вчинення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення. Чи є це положення конституційним? Чи навпаки потрібно визнати його неконституційним і припинити його чинність?

У вищезгаданому пункті Закону відсутня чітка законодавча регламентація механізму реалізації Національним агентством своїх повноважень, чим порушується принцип юридичної визначеності, а отже не відповідає положенням статті 8 та статті 19 Конституції України. 

Таке повноваження дає можливість Національному агентству як органу досудового розслідування звертатися до суду з вимогами про визнання угод недійсними ще до завершення досудового розслідування, тобто до винесення вироку судом щодо вини особи у вчиненні кримінального правопорушення, що суперечить частині першій статті 62, частинам першій, другій статті 124 Конституції України.

У чому полягає конфлікт?

У Конституції України встановлено, що Україна є правовою державою. Конституція має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України та повинні відповідати їй, а норми Конституції є нормами прямої дії.

Згідно зі статтею 131-1 Конституції в Україні діє прокуратура, яка здійснює: підтримання публічного обвинувачення у суді; організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; представництво інтересів держави у суді у виключних випадках і у порядку, що визначені законом.

Відповідно до пункту 14 статті 92 Основного закону України, виключно законами України визначаються зокрема організація і діяльність прокуратури, органів досудового розслідування, органів і установ виконання покарань.

Виходячи з положень цієї статті, стає зрозумілим, що лише прокуратура може представляти інтереси держави у суді, а делегування функцій прокуратури та привласнення їх іншими органами чи посадовими особами не допускається.

Отже, є усі підстави вважати, що Верховна Рада України, делегувавши конституційні повноваження прокуратури Національному агентству, вийшла за межі повноважень, встановлених Конституцією України, чим порушила вимоги Основного закону.

У статті 4 Закону визначено статус Національного агентства: агентство є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну антикорупційну політику. Також зазначено, що правову основу діяльності Національного агентства становлять Конституція України, міжнародні договори, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України, цей Закон та інші закони України, а також прийняті відповідно до них інші нормативно-правові акти.

Законодавець наділив Національне агентство правом звертатися із позовами (заявами) щодо визнання недійсними правочинів. Такі повноваження належать виключно прокуратурі відповідно до статті 131-1 Конституції України.

Також варто взяти до уваги частину 5 статті 8 Закону України "Про прокуратуру", згідно з якою до системи прокуратури входить Спеціалізована антикорупційна прокуратура, на яку покладаються функції представництва інтересів громадян або держави у суді, зокрема у випадках, пов’язаних із корупційними або пов’язаних з корупцією правопорушеннями. Як бачимо, у сфері боротьби з корупцією в системі органів прокуратури уже створено спеціалізований підрозділ, який забезпечує представництво інтересів держави у суді.

Висновки

Враховуючи вищезазначене положення, робимо висновок, що п.10 ч.1 статті 12 Закону "Про запобігання корупції" суперечать вимогам Конституції України, а тому має бути скасований. Конституція України – Основний закон держави, а тому усі інші законодавчі документи повинні прийматися із врахуванням його положень.

Матеріал опубліковано у виданні "Українська правда"

Автор публікації: Валентин Гвоздій

 

Інші публікації автора

Вестник:№11 листопад 2020 - Вісник;
Річний звіт НААУ 2019;
Партнерська програма 2020;
Звіт НААУ про порушення 2014-2018;
Навчальні продукти для адвокатів;
Про НААУ Вісник;
Стратегія розвитку НААУ до 2020;
НеВестник 4

Будьте проінформовані

Залишайтеся в курсі останніх новин, публікацій та заходів нашої організації, а також отримуйте актуальні правові огляди з коментарями юристів

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Категорії

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл

НААУ вітає Вас на новому сайті!

Ця онлайн-платформа розроблена відповідно до структури глобального корпоративного сайту та сприяє кращому розумінню компетенції та напрямків діяльності Національної асоціації адвокатів України (НААУ). Сайт демонструє наше прагнення відповідати найвищим інформаційним стандартам сучасності. За його допомогою асоціація має змогу активно взаємодіяти із кожним користувачем.
Запрошуємо почати ознайомлення з порталом

Дізнатись що нового? Почати користування