Як маніпулюють монополією | НААУ

Головна цитата

17 жовтня 2019 року Конституційний Суд України розпочав розгляд справи, за наслідками якої повинен відповісти, чи відповідає Конституції України законопроект Верховної ради, яким скасовується виключне право адвокатів на представництво інтересів в суді.

Публікація

Як маніпулюють монополією

15:26 Пн 21.10.19 Автор : Володимир Мацко 5328 Переглядів Версія для друку

Однім з найбільш обговорюваним питанням в нашому суспільстві є законопроект, яким держава хоче скасувати право громадян на професійну правничу допомогу в судах. До речі, багато хто в суспільстві намагається маніпулювати поняттями та застосовує термін «адвокатська монополія».

ПОЧАТОК

Адвокатура, в незалежності від історичного періоду розвитку держави завжди займала ключове місце, оскільки цей інститут захисту прав та інтересів громадян міг показати рівень поваги та дотримання основоположних прав людини через судові органи.

Починаючи з 2012 року, з прийняттям нового закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» інститут адвокатури починає стрімкий розвиток та посилює свої позиції у суспільстві. З представників адвокатського самоврядування починають формуватися такі важливі органи, як Вища кваліфікаційна комісія суддів України, Вища рада правосуддя та інше. Звичайно, це не залишається непоміченим з боку держави, яка намагається послабити позицію та роль адвокатського самоврядування у суспільстві та починає політку «дроблення» адвокатського самоврядування. Оскільки, Національна асоціація адвокатів України, як самоврядна, професійна організація очолює понад 50 тис. адвокатів, держава намагається послабити її позиції у суспільстві на законодавчому рівні шляхом прийняття усім відомого законопроекту під №9055, який передбачав:

Розділення адвокатури на регіональні адвокатури, яка мала на меті послаблення ролі та значення адвокатського самоврядування, що спростило б контроль, вплив та управління з боку держави;
посилення дисциплінарної відповідальності за так зване «зловживання процесуальними правами», зручний механізм для прокурорів та суду, щоб прибрати зі справи «незручного» адвоката;
можливість залучення іншого захисника для проведення окремої процесуальної дії на вимогу суду, прокурора (гарним прикладом є справа Януковича, коли ані суду, ані обвинуваченню не була вигідна участь у справі захисників, які вказували на істотні порушення процесуальних норм).
Звуження гарантій адвоката на недопустимість обшуку  та огляду житла чи іншого володіння адвоката та інше.

Обурення адвокатської спільноти мало наслідком зняття цього ганебного законопроекту з голосування.

АДВОКАТУРА В УКРАЇНІ ПОЧАЛА БУТИ ПРОФЕСІЙНОЮ

Починаючи з 2016 року Національна асоціація адвокатів України співпрацюючи більше ніж 600 міжнародними організаціями та експертами в сфері правосуддя та допоміжних інститутів довела, що адвокатура в Україні та представництво в судах повинно бути професійним. З цього часу починається реалізація реформи, яка передбачала поетапне, починаючи з 2017 року, запровадження інституту професійного представництва в судах. Окрім цього, НААУ проводила комплексну роботу контролю якості знань та професійного рівня адвоката, оскільки останній повинен відповідати високим професійним стандартам з метою ефективного захисту прав та інтересів громадян у суді.

МОНОПОЛІЯ ЧИ ПРОФЕСІАНАЛІЗМ

В суспільстві існує хибна думка, що реформою з 2017 року в країні введене адвокатська монополія. Це не вірно, оскільки застосуванням таким поняттям здебільшого маніпулюють або прихильники законопроекту №9055 або певні політичні сили, які не зацікавлені, що представництво в судових органах буде відбуватися на професійному рівні.

Ми повинні розуміти, що якісний захист у суді, людина може отримати виключно від особи, фахівця в галузі права, яка відповідає високим професійним стандартам, дотримується етичних та професійних норм у своїй роботі та розуміє відповідальність перед клієнтом та професійним суспільством.

Породжуються необґрунтовані міфи про те, що юристи, які не склали кваліфікаційні іспити та не отримали свідоцтво на право заняття адвокатською діяльністю тепер обмежені в представництві в судах. Але, це не так, оскільки процесуальні кодекси містять положення про таке представництво в малозначних справах. Так в чому ж полягає обмеження? Навпаки, отримання професійної правничої допомоги є одною із конвенційних гарантій Конвенції ООН.

Реалізацію положень ст. 8 Конституції України, якою проголошено принцип верховенства права, можна реалізувати виключно в разі наявності в Україні інституту професійного представництва в суді.

Таким чином, є неправильним, коли у суспільстві застосовується термін «адвокатська монополія», який передчасно формує негативне уявлення у громадян. Вважаю, що суспільство повинно зрозуміти, що захист своїх прав та свобод в суді можна довірити лише професіоналу, який буде відповідати високим професійним та моральним якостям.

17 жовтня 2019 року Конституційний Суд України розпочав розгляд справи, за наслідками якої повинен відповісти, чи відповідає Конституції України законопроект Верховної ради, яким скасовується виключне право адвокатів на представництво інтересів в суді.

Саме Конституційний Суд Україні сьогодні має вирішити в якому напрямку ми будемо рухатися або у напрямку європейський країн де виключне право адвокатів на представництво інтересів в суді є сталою нормою та історичною традицією, або зробимо великий крок у минуле, коли судовий захист та представництво не мало професійного обличчя.

Автор публікації: Володимир Мацко

 

Інші публікації автора

Вестник:№ 11 листопад 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл