Адвокатська монополія – так чи ні? | НААУ

Головна цитата

Минулий тиждень виявився жвавим на обговорення початку роботи оновленого складу парламенту, а також тих законопроектів, які приймалися депутатами. Скасування депутатської недоторканності та скасування адвокатської монополії – це дві основні теми, які обговорювалися на завершенні робочого тижня. На превеликий жаль, початок роботи оновленого складу Верховної ради розпочато з руйнування професійного інституту надання правничої допомоги громадянам в судах, що не відповідає вимогам та цілям держави, в якій права та свободи людини проголошені найвищою соціальною цінністю.

Публікація

Адвокатська монополія – так чи ні?

14:28 Пн 02.09.19 Автор : Володимир Мацко 12526 Переглядів Версія для друку

Минулий тиждень виявився жвавим на обговорення початку роботи оновленого складу парламенту, а також тих законопроектів, які приймалися депутатами.

Скасування депутатської недоторканності та скасування адвокатської монополії – це дві основні теми, які обговорювалися на завершенні робочого тижня.

На превеликий жаль, початок роботи оновленого складу Верховної ради розпочато з руйнування професійного інституту надання правничої допомоги громадянам в судах, що не відповідає вимогам та цілям держави, в якій права та свободи людини проголошені найвищою соціальною цінністю.

Все починалося з того, що на офіційному сайті Верховної ради України з’явився законопроект про внесення змін до Конституції України, щодо скасування адвокатської монополії за реєстраційним номером 1013, який був визначений Президентом, як невідкладний. Цікавим є те, що офіційний текст запропонованих змін не було оприлюднено. В професійній юридичній спільноті з початку обґоворювалося, що запропоновані зміни торкнуться лише інституту представництва в судах державних органів та органів місцевого самоврядування, але реальність перевершила усі очікування – держава вважає, що адвокатська монополія повинна бути реалізована лише у кримінальному провадженні.

Чи все так просто?

 

З чого починалася реалізація політики на запровадження виключного права адвокатів на представництво в судах:

Запровадження виключного права адвокатів на представництво інтересів в суді є важливим кроком демократичної держави, яка прагне ефективного та професійного захисту прав та інтересів своїх громадян. В багатьох європейських країнах таке виключне право реалізується вже не один десяток років. Наприклад, в Німеччині та Австрії, де рівень професіоналізму адвокатів є одним з найвищих, державна політика запровадження адвокатської монополії була розпочата п’ятдесят років тому.

В Україні запровадження адвокатської монополії відбулося у 2016 році на підставі законопроекту про внесення змін до Конституції Україні (реєстраційний номер 3524).

Вказаний законопроект був розроблений із залученням представників різних політичних сил, громадськості, вітчизняного та міжнародного експертного середовища, у тому числі й експертів Європейської Комісії "За демократію через право".

Текст законопроекту, підготовлений конституційною комісією, отримав загалом схвальну оцінку експертів Венеціанської Комісії, що засвідчено її Попереднім висновком у документі CDL-PI(2015)016 від 24 липня 2015 року. 23 жовтня 2015 року на 104-му пленарному засіданні Венеціанської Комісії було ухвалено Остаточний висновок (документ CDL-AD(2015)027), в якому зазначається, що "остання версія змін до Конституції України, підготовлена Робочою групою Конституційної Комісії з питань правосуддя, є дуже позитивною і добре підготовленою та заслуговує повної підтримки.

Таким чином, запровадження в Україні виключного права адвокатів на представництво в судах стало наслідком довгої та плідної праці галузевих експертів та спеціалістів.

Введення адвокатської монополії передбачало чотири кроки:

2017 рік – введення виключного права адвокатів на представництво в судах касаційної інстанції;

2018 рік – введення виключного права адвокатів на представництво в судах апеляційної інстанції;

2019 рік – введення виключного права адвокатів на представництво в судах першої інстанції;

2020 рік – введення виключного права адвокатів на представництво в судах державних органів та органів місцевого самоврядування. 

Мета була єдина – запровадження професійного інституту захисту прав та свобод громадян, суб’єктів господарювання, а також державних органів та органів місцевого самоврядування.

 

Чому запровадження виключного права адвокатів на представництво є важливим:

Чомусь ніхто під сумнів не ставить існування виключного права лікарів на надання медичної допомоги. Ніхто, тому, що ніхто не хоче довірити своє здоров’я та життя шарлатану та сумнівному народному знахарю. Тому, що людство подолало більшість смертельних захворювань завдяки науці та дослідженням проблематики лікування тих чи інших захворювань.

Інститут професійного захисту прав та свобод громадян має не менше значення для людини. Недаремно, видатний адвокат Ф. Плевако зазначив: «За прокурором стоїть закон, а за адвокатом – людина зі своєю долею …….». Інститут адвокатури є єдиним професійним інститутом, який може запровадити реалізацію ефективного механізму захисту прав та інтересів у суді.

Діяльність адвоката вимагає слідування високим стандартам та правилам етичної поведінки, що в свою чергу виключає неетичну поведінку у процесі, яку можна було спостерігати, коли особа за довіреністю могла вчиняти дії направлені на зловживання процесуальними правами, зрив судових засідань, а в деяких випадках і тиск на правосуддя без остраху застосування до неї видів дисциплінарного стягнення.

Одним з обов’язком адвоката є постійне підвищення свого професійного рівеня, з метою надання якісних послуг.

Чим же врегулюваний інститут представництва в суді за довіреністю ? Відповідь – нічим ! Нажаль, в разі запровадження таких необміркованих конституційних змін це буде свідчити про те, що наша країна почала рухатися в діаметрально протилежному курсі, який не відповідає курсу більшості демократичних країн, де запроваджено інститут надання професійних правничих послуг.

 

Зміни на скору руку або у адвокатів забагато прав?

Запровадження адвокатської монополії на представництво в судах стало наслідком довгої та кропіткої праці більше п’ятисот міжнародних та національних експертів та спеціалістів в цій галузі. Не один рік був витрачений на аналіз та розробку системних змін у законодавство, завдяки якому запроваджувався інститут професійної правничої допомоги та представництва в суді.

В свою чергу, запропоновані конституційні зміни, які направлені на скасування виключного права адвокатів представництва у судах, умістилися лише в одне речення пояснювальної записки до законопроекту керівника офісу Президента А. Богдана…. «Метою запропонованих законопроектом змін є забезпечення права кожного на отримання професійної правничої допомоги через скасування адвокатської монополії  на надання такої допомоги». Вибачте, але як можна забезпечити право на отримання професійної правничої допомоги непрофесіоналами????

До речі, саме А. Богдан переймався тим, що адвокатам потрібно обмежити їх процесуальні права (які і так є доволі обмеженими в порівняні з правами органу досудового слідства). Нажаль, інститут адвокатури на пост радянському просторі, завжди притискався та держава намагалася взяти його під свій контроль, адже керувати та маніпулювати суспільством легше, коли не існує дієвого та професійного механізму захисту прав та інтересів громадян.

Автор публікації: Володимир Мацко

 

 

Інші публікації автора

Вестник:№3 березень 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорії

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл