Що варто знати медіа, аби не наразитися на штраф КРАІЛ за рекламу азартних ігор | НААУ

Головна цитата

«Практика застосування фінансових санкцій у сфері азартних ігор починає тільки формуватися»

Публікація

Що варто знати медіа, аби не наразитися на штраф КРАІЛ за рекламу азартних ігор

16:26 Пн 08.04.24 Автор : Закон і Бізнес 6451 Переглядів Версія для друку

Рекламним відділам українських медіа добре відомо, що за розміщення так званої сірої реклами (до якої відноситься тема азартних ігор), пропонують більше грошей. Втім, деякі площадки відмовляють рекламодавцям через небезпеку наразитися на санкції. Тепер можна говорити, що такі побоювання не безпідставні.

Зміна правил

29 лютого 2024 року Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей винесла рішення про застосування фінансових санкцій у сумі 2,13 млн грн. за порушення вимог законодавства про рекламу. Це вперше, коли КРАІЛ після отримання відповідних повноважень, оштрафувала медіа.

У рішенні зазначається, що «суб’єкт господарювання розповсюджував рекламу азартних ігор із порушенням вимог щодо заборони діяльності з рекламування азартних ігор, організація і проведення яких здійснюються без ліцензії на право провадження відповідного виду діяльності, передбаченої ч.7 ст.221 закону «Про рекламу».

Раніше реклама гемблінгу була під забороною. Але у червні 2020 року було прийнято закон «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», який легалізував рекламу. Тоді профільний закон про рекламу було доповнено (ст.221) умовами розміщення реклами азартних ігор та організаторів азартних ігор.

Предмет регулювання

Для правильного застосування законодавства у цій сфері важливо розуміти термінологію, встановлену у ст.1 закону «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор»:

1) азартна гра — будь-яка гра, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки, що дає право на отримання виграшу (призу), імовірність отримання і розмір якого повністю або частково залежать від випадковості, а також знань і майстерності гравця;

2) бренд організатора азартних ігор — сукупність якісних характеристик, які дають змогу будь-якій особі розрізняти організаторів азартних ігор; зокрема, знаки для товарів і послуг, корпоративний (фірмовий) стиль, назва, комерційне найменування, логотип, інші об’єкти інтелектуальної власності;

3) організатор азартних ігор — юридична особа — резидент України, яка на підставі отриманої ліцензії має право здійснювати зазначений у такій ліцензії вид діяльності з організації та проведення азартних ігор відповідно до вимог цього закону.

Діяльністю у сфері азартних ігор вважаються: організація та проведення азартних ігор у гральних закладах казино; організація та проведення азартних ігор казино в мережі Інтернет; організація та проведення букмекерської діяльності в букмекерських пунктах і в мережі Інтернет; організація та проведення азартних ігор у залах гральних автоматів; організація та проведення азартних ігор у покер у мережі Інтернет.

Рекламодавець — лише з ліцензією!

Обов’язковою умовою для рекламування є наявність ліцензії в організатора азартних ігор на такі види діяльності. Перевірити наявність і чинність ліцензії можна на офіційному веб-сайті КРАІЛ за посиланням.

Відомості про ліцензію, номер, дату її видання та найменування органу, який видав рекламодавцю ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор (крім реклами на аудіальних медіа), мають обов’язково міститися у рекламі.

Крім того, замовником виготовлення, розміщення, розповсюдження реклами азартних ігор може бути виключно суб’єкт господарювання, який має ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор. Отже, заборонено співпрацювати у цій сфері з посередниками, такими як рекламні агентства, виключно з компанією, яка має ліцензію.

Дисклеймер

Найпоширеніше порушення у цій сфері — це недотримання вимог щодо попереджувального дисклеймера.

У ч.5 ст.221 закону «Про рекламу» зазначено, що реклама азартних ігор, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, повинна супроводжуватися текстовим або звуковим попередженням такого змісту: «Участь в азартних іграх може викликати ігрову залежність. Дотримуйтеся правил (принципів) відповідальної гри».

Кожному попередженню, що подається у текстовій формі, повинно відводитися не менше 15% площі (обсягу) всієї реклами. Колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження — білим. Попередження, що подається у звуковій формі, має прозвучати не менше одного разу за ролик, але не менше ніж один раз на 1 хвилину, та озвучується на тому самому рівні гучності, що й інший звуковий ряд ролика.

На практиці такі дисклеймери можуть бути взагалі відсутні (особливо у нативній рекламі), коли згадується тільки ТМ. Або вони є, проте не відповідають вимогам закону щодо шрифту, кольору фону, відсотку виділеної площі тощо. І хоча у законі «Про рекламу» не міститься чіткого переліку, що саме належить до змісту, а що до розповсюдження реклами, доцільно вважати, що дисклеймер є все ж відповідальністю розповсюджувача реклами.

Обмеження і застороги

Також необхідно враховувати, що реклама азартних ігор, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор, а також інших позначень, під якими проводяться азартні ігри, забороняється:

в лінійних аудіовізуальних та аудіальних медіа з 6 до 23 години;

у наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, літературно-художніх виданнях, виданнях для дітей та юнацтва та інших виданнях (крім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм);

в усіх друкованих медіа (крім спеціалізованих видань, присвячених азартним іграм). Сьогодні відсутнє визначення, що є спеціалізованим виданням. Здебільшого друковані медіа просто декларують, що вони спеціалізовані, тож можуть безперешкодно розміщувати рекламу азартних ігор. Але Національна рада з питань телебачення та радіомовлення найближчим часом планує врегулювати це питання та визначити певні критерії, яким мають відповідати спеціалізовані друковані медіа.

на зовнішніх і внутрішніх поверхнях транспортних засобів і метрополітену;

засобами зовнішньої реклами;

на товарах (у тому числі одязі), призначених переважно для осіб віком до 21-річного віку;

у місцях проведення розважальних, театрально-концертних, спортивних заходів, спортивних змагань та інших заходів для осіб, які не досягли 21-річного віку;

Крім зазначеного вище, під час прийняття рішення про розташування реклами азартних ігор варто враховувати, що тут забороняється використовувати осіб, які не досягли 21-річного віку, у тому числі як фотомоделей. Як медіа може перевірити вік зображеної на рекламному матеріалі особи (особливо, коли почали активно використовуватися моделі, згенеровані штучним інтелектом) наразі незрозуміло. Водночас, все ж таки відповідальність за це несе рекламодавець, оскільки у більшості випадків це стосується змісту реклами (за виключенням коли медіа ілюструє рекламні матеріали фото завантаженими зі стоків на свій розсуд).

Також реклама азартних ігор не повинна формувати думку, що виграти в азартну гру легко, а також, що участь в азартних іграх може бути джерелом доходів чи альтернативою роботі. Але ця вимога взагалі визначається субʼєктивним сприйняттям кожної конкретної людини. Наприклад, чи формує щаслива посмішка на обличчі моделі думку про легкий виграш? А це відкриває широку дискрецію для чиновників КРАІЛ, тож на практиці може стати потужним корупціогенним чинником.

Спонсорство — так, продакт-плейсмент — ні

Особливим видом реклами є спонсорство, яке раніше  не вважалося видом реклами. Але після внесення змін у законодавство про рекламу восени 2023 року до визначення терміну «реклама» було додано і спонсорство, і продакт-плейсмент.

Дозволяється спонсорство програм аудіовізуальних та аудіальних медіа, театрально-концертних та інших заходів, призначених переважно для осіб старше  21 року (крім трансляції спортивних заходів і спортивних змагань), з використанням торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими провадиться діяльність з організації та проведення азартних ігор.

І тут наявність дисклеймера чи відомостей про ліцензію не вимагається. Допускається виключно зазначення імені або найменування спонсорів, комерційного (фірмового) найменування, найменування торговельної марки.

Щодо продакт-плейсменту, то розміщення продукту (продакт-плейсмент) азартних ігор забороняється без жодних винятків.

***

Наостанок зазначимо, що розміщення реклами азартних ігор - питання відповідальне, яке потребує особливої уваги як рекламного відділу медіа, так іноді і юристів компанії.

Практика застосування фінансових санкцій у цій сфері починає тільки формуватися. Але, зважаючи на розмір можливих штрафів та чинне регулювання, що допускає субʼєктивну оцінку під час кваліфікації порушення, необхідно на 101% забезпечити дотримання усіх вимог рекламного законодавства у сфері організації та проведення азартних ігор. Утім за будь-яких умов, хто не ризикує, той не пʼє шампанського.

Матеріал опублікований у виданні «Закон і Бізнес».

Автор публікації: Ольга Демідова

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Інші публікації автора

Вестник:№3 березень 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорії

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл