Національна Асоціація Адвокатів УкраЇни - Інвест-няні в штатському — загроза, яка для бізнесу є страшнішою від карантину

Головна цитата

Із запровадженням карантину більш як 6% українських бізнесменів припинили свою роботу без жодних сподівань на її відновлення. Крім складної економічної ситуації, зумовленої пандемією, нашу країну найближчим часом чекають вибори та новий вихор реформ. В інтерв’ю видання «ЗіБ» голова комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє в складі Національної асоціації адвокатів України, адвокат Сергій ХІЛЬЧЕНКО розповів про останні тенденції в захисті бізнесу та почути від нього практичні поради, як не позбутися свого бізнесу.

Інвест-няні в штатському — загроза, яка для бізнесу є страшнішою від карантину

14:57 Пт 28.08.20 Автор : Сергій Хільченко 381 Переглядів 0 Коментарів Версія для друку

«Коли на шальках терезів стоїть доля бізнесу клієнта, не важливо, хто допомагає»

— Ви очолюєте новий та вузькоспеціалізований комітет. Водночас цей підрозділ НААУ існує поряд із більш звичними та зрозумілими напрямами роботи. Чим зумовлена потреба в його створенні?

— Наш комітет є молодим, він створений лише у 2019 році. Проте його поява була не примхою, а нагальною потребою. На жаль, бізнес в Україні перебуває в зоні постійної турбулентності. Тема захисту бізнесу та інвестицій не втрачає своєї актуальності, практично кожного дня на всіх рівнях державної влади ми бачимо роботу в цьому напрямку, і це все насамперед зумовлене стурбованістю влади інвестиційним кліматом в Україні.

На варті інтересів бізнесу та інвесторів стоїть адвокатура, забезпечуючи захист та ефективне представництво бізнесу, вона виконує відповідальну місію розбудови сильної та економічно привабливої держави. Знайти шлях і допомогти бізнесу пройти між вогнем та мечем, якими є недобросовісні конкуренти та безліч контролюючих органів, і є основною метою створення та функціонування комітету. Він став хабом між адвокатами, бізнесом та державними органами, на якому кожен має змогу донести свою позицію та знайти шлях вирішення своєї проблеми.

— Яким чином комітет допомагає адвокатам?

— Комітет є універсальним адаптером для адвокатів, які практикують у сфері захисту бізнесу. Так, комітет проводить низку заходів різного формату, де спікерами виступають: Рада бізнес-омбудсмена, представники суддівського корпусу, нотаріату, реєстраційної служби, Міністерства юстиції, ДПС та ДФС, правоохоронних органів, а також багато інших експертів з різних галузей. Аудиторія у нас завжди велика, а саме: адвокати зі всіх регіонів країни, представники різних сфер бізнесу, інвесторів.

Також ми постійно проводимо вебінари та семінари в рамках Вищої школи адвокатури, де адвокати підвищують свою кваліфікацію.

Більш того, комітет займається законопроектною роботою. Так, за допомогою НААУ постійно подаються ініціативи щодо термінових та важливих змін у законодавстві, яких потребує бізнес.

— Наскільки адвокати співпрацюють із Радою бізнес-омбудсмена? Чи не забирає хліб рада в адвокатів?

— Адвокат завжди діє виключно в інтересах клієнта. Ми розуміємо, що більшість запитів клієнта можливо вирішити через суд. Однак часто ситуація потребує оперативного реагування, а час грає не на користь клієнта. Саме в таких випадках ми і звертаємося до РБО. Коли на шальках терезів стоїть доля бізнесу клієнта, не важливо, хто допомагає, головне — позитивний та швидкий результат.

Ми можемо констатувати, що за останні роки співпраця бізнесу з РБО тільки набирає обертів і в більшості випадків саме адвокати в інтересах клієнтів звертаються до ради за допомогою. Звертаючись до ради, ми розуміємо, що одна з причин ефективної роботи РБО — це можливість на рівні найвищого топ-менеджменту в державі донести інформацію щодо незаконних дій з боку державних органів по відношенню до бізнесу.

«Найбільша біда бізнесу в тому, що для правоохоронців відсутня реальна персональна відповідальність»

— З якими проблемами бізнес стикається найбільше?

— Основна проблема бізнесу — це неймовірний тиск з боку правоохоронних органів, адже долею бізнесу насправді «переймаються всі без винятку», починаючи від Національної поліції та закінчуючи Службою безпеки. Водночас саме вони і є тими органами, які здійснюють тиск на бізнес.

Як правило, усе починається з формальних підстав для реєстрації кримінального провадження, головна мета якого — зашкодити господарській діяльності підприємства. На цих підставах у суді слідчий отримує ухвалу про проведення обшуку. Саме із цього моменту в бізнесу починаються проблеми. Під час обшуку фактично паралізується робота підприємства.

Крім того, це завдає бізнесу величезних як матеріальних так і репутаційних утрат. Зважаючи на це, можна зробити висновок: доки в слідчого буде формальний підхід до реєстрації кримінального провадження, бізнес матиме постійний дамоклів меч над головою.

Особливо болючими обшуки є для тих суб’єктів господарювання, які або мають іноземні інвестиції, або працюють на експорт. Крім того, доки тривають указані слідчі дії, підприємство не працює, чим також завдається шкода.

Найбільша біда бізнесу в тому, що для правоохоронців відсутня реальна персональна відповідальність за вчинення незаконних процесуальних дій під час обшуку. Оцінку таким діям може дати лише суд і тільки коли кримінальну справу буде розглядати по суті. На практиці більшість таких справ до суду не потрапляє. Як наслідок, працівників слідчих органів неможливо притягнути до відповідальності ні за завдану підприємству шкоду, ні за протиправне накладення арешту на рахунки, ні за втрату місця на ринку за час, протягом якого робота підприємства була заблокована.

Величезним плюсом для захисту бізнесу стала серія «антирейдерських законів», якими забороняється вилучення техніки, жорстких дисків, флеш-накопичувачів під час обшуку. Позитивною зміною є безперешкодний допуск адвокатів слідчими на будь-якій стадії обшуку. Зараз доволі часто правоохоронці навіть очікують прибуття адвокатів. Проте всіх проблем ці закони не вирішують.

Утім, не відстає в цих перегонах Державна податкова служба. Зокрема, податківці працюють за схемою «самостійно нарахували — самостійно забрали». Досить часто бізнес просто ставлять перед фактом наявності псевдопорушень, що, у свою чергу, тягне за собою доволі суттєві наслідки — від блокування діяльності до зняття всіх податкових кредитів.

І замикають рейтинг — інші державні органи. Утім, найбільшою проблемою було й залишається рейдерство.

— Рейдерство — одне з найганебніших явищ, яке існує в Україні. Що порадите бізнесу та колегам, як убезпечити підприємство від незаконних дій?

— Убезпечити жоден бізнес зі стопроцентною гарантією неможливо. Проте можна заздалегідь якісно підготуватися до цього таким чином, щоб фінансові затрати рейдера на захоплення бізнесу значно перевищували вартість активів, які можна захопити.

Перше, над чим необхідно працювати, — це статутні документи, які є ключовими для кожного підприємства. Статут, корпоративний договір повинні відповідати вимогам чинного законодавства та бути актуальними.

Друга важлива умова — чіткий розподіл прав та обов’язків у компанії. Чим якісніше виписані повноваження, тим менший ризик зловживань з боку топ-менеджменту. Будь-яка невизначеність — наче «сіра» зона, що приваблює рейдерів.

Не менш важливою є завчасна перевірка топ-менеджменту та працівників на лояльність до компанії. Насправді не важливо, яким чином це робити — з використанням послуг адвокатів чи поліграфа або іншими методами. Украй важливо розуміти, що доволі часто рейдери отримують документацію або ж секретну корпоративну інформацію про роботу підприємства через менеджерів вищої ланки із широкими повноваженнями.

Наступною важливою умовою захисту бізнесу є його структурування. Не варто об’єднувати всі активи в межах одного підприємства. Це додає йому привабливості в очах рейдерів. Тож необхідно з урахуванням податкових ризиків проводити структурування та розподіляти активи та центри прийняття рішень. Для бізнесу безпечніше, коли ключові активи перебувають у будь-якій закордонній юрисдикції. Адже захопити активи в Україні стократ простіше, ніж ті, які розміщені, наприклад, в Ірландії.

Існує ще одна особливість нашого бізнесу, яку варто віднести до національних традицій, — це час, коли звертаються до адвоката. В європейських та інших розвинених країнах до юриста звертаються на початку переговорів щодо майбутнього бізнесу. В Україні — коли пацієнт уже в комі, а іноді доводиться й реінкарнувати.

Саме через це величезна кількість бізнесу опиняється втягнутою в гру «кішки-мишки». Адже рейдер миттєво опиняється на крок попереду, а завдання адвокатів — наздогнати його й захистити бізнес клієнта. До захоплення підприємства рейдери завжди ретельно готуються заздалегідь, тож зазвичай в них у наявності повний пакет усіх необхідних юридичних документів, які, на перший погляд, є цілком законними. Крім того, раптовість допомагає рейдерам. Тоді перед адвокатом постає дуже складне завдання — побудувати юридичну конструкцію захисту, знайти аргументи, докази і довести незаконність дій рейдера, при цьому не допустивши збитків підприємства.

— Чи збільшилася кількість рейдерських атак під час карантину? Які сфери найпривабливіші для захоплення?

— Не можу сказати щодо тенденцій, які безпосередньо пов’язані з карантином, але існує ряд факторів, які грають на руку рейдерам. Перший — це слабкість бізнесу, який виснажений нестабільними економічними умовами. Другий — швидкі зміни в законодавстві та низка подій, які очікують нас попереду. Наприклад, однією з таких є відкриття ринку земель.

Агробізнес є одним з найпривабливіших, адже земля — це ресурс, який не потребує додаткових витрат. Крім того, кількість гектарів обмежена. Зважаючи на це, земельні паї перетворюються на золотий актив, адже відносно невеликі інвестиції сьогодні можуть дати величезні прибутки через кілька років.

Необхідно розуміти, що зловмисники не мають на меті захоплення великих агрокорпорацій, на захисті яких і ресурс, і послуги найкваліфікованіших адвокатів. У полі зору перебуває малий та середній бізнес, який має невпорядковані активи та проблеми в документації. Крім того, самостійно відстежити ознаки того, що до вас готуються прийти «гості», надто складно, тому без допомоги професіоналів не обійтися.

Щоб відстежити те, що відбувається з підприємством, необхідно тримати руку на пульсі подій — перевіряти кількість судових спорів, стежити за поведінкою контрагентів, постійно моніторити реєстри. Якщо раптом з’являються підозрілі судові спори, це зазвичай говорить про те, що з підприємством не все добре. Водночас запорука успішного протистояння в конкурентному середовищі — це співпраця з адвокатами.

«Отримати позитивне судове рішення — це ще не вирішити проблему»

— Як на вашу думку, медіа сьогодні більше допомагають протистояти захопленням чи заважають? Чи бояться рейдери розголосу?

— Цілком переконаний, що бізнес повинен працювати над власною репутацією в медіасередовищі. Та й співпраця зі ЗМІ допомагає. Проте необхідно розуміти, що далеко не кожне підприємство готове відкрито розповідати про власні проблеми. Бо рейдерство завдає величезних репутаційних втрат.

Особливо це стосується бізнесу, який має іноземні інвестиції. Адже європейські партнери зазвичай не мають бажання розбиратись, у чому саме полягали проблеми. Вони цілком довіряють державним органам. Якщо з боку держави до бізнесу були питання, значить він є занадто ризиковий для співпраці. Саме тому частина конфліктів не потрапляє в публічний простір.

Утім, якщо суб’єкт господарювання готовий відстоювати свою позицію та публічно говорити про проблеми, а адвокат із самого початку пояснив усі можливі ризики, це дає результат. Ми це бачимо на власній практиці. Наприклад, якщо під час слідчих дій присутні телекамери, то правоохоронці ведуть себе набагато стриманіше та намагаються не порушувати закон. Так само і з рейдерством, адже професійні журналісти знають, як працювати із цим, і належно висвітлюють такі події.

— Які заходи ще потрібні для підняття інвестиційної привабливості України?

— Насправді постійні законодавчі зміни в певних випадках тільки додають нестабільності. Ті ж інвестняні в штатському — загроза, яка для бізнесу є страшнішою від карантину. Крім того, перманентна реформа, в якій перебувають державні інституції, не сприяє привабливості.

Водночас позитивні зміни також відбуваються. Зокрема, ми вже забули, що кілька років тому адвокатів масово не допускали до проведення слідчих дій. Так само поступово долається проблема з чорними реєстраторами, хоча до кінця навести лад із реєстраторами комунальних підприємств поки що не вдалося, але порядку стає більше. Проте державна машина є занадто важкою для швидких та ефективних змін.

Навіть отримати позитивне судове рішення — це ще не розв᾽язати проблему. Однак нам украй необхідно навести порядок у державі. Адже закони в більшості випадків насправді непогані, єдине, що потрібно, — це їх неухильне виконання.

— Крім профільних завдань,  чим ще займається комітет?

— Так, дійсно є ще одна сфера, яка, на нашу думку, дуже важлива. Адже, крім постійного самовдосконалення, адвокату потрібен час і на хобі. Як відомо, найкращі ідеї ми знаходимо, коли змінюємо фокус і залишаємо мозок у спокої. Розуміючи, з якими складними та напруженими справами працюють адвокати, турбуємось і про їхній емоційний стан. Адже, як відомо, м’язи відновлюються швидко, а от голова — не дуже.

Так, останнім часом комітет організував неформальну зустріч для адвокатів «Водохреще-2020», під час якої представники професійної спільноти мали можливість разом зануритись у Дніпро. Було проведено всеукраїнський турнір з баскетболу серед адвокатів. Плануємо провести для адвокатів низку виїзних заходів, пов’язаних із водними видами спорту. Маємо на меті, щоб кожна згадана подія була щороку.

Крім цього, ми досить активно займаємося просвітницькою діяльністю: відвідуємо школи й університети та розмовляємо з дітьми різного віку, відповідаємо на їхні запитання, пояснюємо, що необхідно робити за тих чи інших обставин.

Не менш важливою вважаємо й бібліотеку з бізнес-літературою, яка була створена за ініціативою комітету. Працює вона на території приміщення НААУ, і кожен адвокат має можливість принести свої книжки та взяти почитати  будь-яку книжку. Ми вже отримуємо позитивні враження від колег, а це для нас найголовніше.

Матеріал опубліковано у виданні «Закон і Бізнес».

Автор публікації: Сергій Хільченко

 

Інші публікації автора

Вестник:№9 вересень 2020 - Вісник;
Річний звіт НААУ 2019;
Партнерська програма 2020;
Звіт НААУ про порушення 2014-2018;
Навчальні продукти для адвокатів;
Про НААУ Вісник;
Стратегія розвитку НААУ до 2020;
НеВестник 4

Будьте проінформовані

Залишайтеся в курсі останніх новин, публікацій та заходів нашої організації, а також отримуйте актуальні правові огляди з коментарями юристів

Subscribe to our mailing list

* indicates required

Категорії

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл

НААУ вітає Вас на новому сайті!

Ця онлайн-платформа розроблена відповідно до структури глобального корпоративного сайту та сприяє кращому розумінню компетенції та напрямків діяльності Національної асоціації адвокатів України (НААУ). Сайт демонструє наше прагнення відповідати найвищим інформаційним стандартам сучасності. За його допомогою асоціація має змогу активно взаємодіяти із кожним користувачем.
Запрошуємо почати ознайомлення з порталом

Дізнатись що нового? Почати користування