Окремі аспекти держконтролю за діяльністю ЗМІ у сфері захисту національних інтересів України | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Головна цитата

«Удосконалення правового регу¬лювання, застосування новітніх технологій та забезпечення прозорості контролю сприя¬тиме ефективному функціонуванню системи інформаційної безпеки в Україні», - адвокат Л. Крупнова

Публікація

Окремі аспекти держконтролю за діяльністю ЗМІ у сфері захисту національних інтересів України

13:57 Ср 11.06.25 Автор : Європейські перспективи 376 Переглядів Версія для друку

З метою забезпечен­ня балансу між свободою слова та національ­ною безпекою держави необхідно: по-перше, ви­значити чіткі правові рамки, що дозволяють обмежувати свободу слова лише в разі загрози національним інтересам, забезпечуючи, щоб обмеження не ставали надмірними та не по­рушували основних прав громадян; по-друге, здійснювати прозорий контроль за діяльніс­тю засобів масової інформації, враховуючи необхідність захисту державної таємниці, інформаційного простору від ворожої пропа­ганди, зберігаючи при цьому відкритість та доступ до об’єктивної інформації; по-третє, посилити відповідальність за поширення дез­інформації, особливо в часи криз та воєнного стану, при цьому не допускати зловживання цими обмеженнями в політичних цілях.

В умовах сучасних глобальних викликів і загроз, особливо в контексті гібридної війни та інформаційної агресії, забезпечення наці­ональної безпеки України набуває особливо­го значення. Засоби масової інформації (далі - ЗМІ), як один із ключових інструментів впливу на суспільну думку, формування сві­тогляду громадян та поширення інформа­ції, відіграють подвійну роль: з одного боку, вони сприяють демократичним процесам і свободі слова, а з іншого - можуть використовуватися як засіб маніпуляції, поширення дезінформації та підриву національної без­пеки.

У період воєнного стану функціонування медіа набуває стратегічного значення для забезпечення національної безпеки. Інфор­маційний простір стає ареною, де розвива­ються маніпуляції та дезінформація. Війна не лише тестує стійкість національної безпе­ки, але й ставить під сумнів засади свободи слова та доступу до об’єктивної інформації.

У цьому контексті державний контроль за діяльністю ЗМІ стає важливим інструмен­том захисту національних інтересів України, але водночас викликає дискусії щодо дотри­мання прав і свобод громадян.

Державний контроль за діяльністю ЗМІ регулюється комплексом нормативно-правових актів, які визначають як загальні принципи свободи слова, так і механізми її обмеження в інтересах національної без­пеки. Основними законодавчими актами є: Конституція України, яка гарантує свобо­ду слова (стаття 34) та визначає можливість її обмеження з метою національної безпеки; Закон України «Про інформацію», що встановлює правові засади діяльності ЗМІ; Закон України «Про національну безпеку України», який визначає інформаційну безпеку як складову національної безпеки; Закон України «Про медіа», що регулює діяльність ЗМІ в Україні та визначає право­ві основи функціонування медіа, встанов­лює принципи свободи слова та редакційної незалежності, а також закріплює механізми захисту інформаційного простору держави. Також важливу роль відіграють підзаконні акти, які деталізують порядок ліцензування, моніторингу та накладення санкцій на ЗМІ у разі порушення законодавства.

Інституційний механізм державного контролю за діяльністю ЗМІ в Україні охо­плює низку органів державної влади, кожен із яких виконує визначені функції у сфері регулювання та захисту інформаційного простору. Його метою є забезпечення на­ціональних інтересів, недопущення інфор­маційних загроз, а також підтримка балансу між свободою слова та інформаційною без­пекою.

Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення (далі - Нацрада) є центральним органом у системі дер­жавного регулювання медіа. Основними функціями Нацради є:

  • ліцензування суб’єктів телерадіомов- лення, яке передбачає дотримання стандар­тів інформаційної безпеки;
  • моніторинг контенту для виявлення порушень, таких як поширення мови во­рожнечі, дезінформації або пропаганди;
  • накладення санкцій, зокрема штра­фів або тимчасового припинення мовлення в разі порушення законодавства.

У контексті воєнного стану Нацрада віді­грає критичну роль у запобіганні поширенню шкідливого контенту, спрямованого па підрив національної безпеки.

Наступним державним органом, який здійснює оперативний контроль за інформа­ційним простором, є Служба безпеки Украї­ни (далі - СБУ), метою якої у цій сфері є:

  • виявлення та нейтралізація загроз національній безпеці, таких як поширення антидержавної пропаганди або заклики до насильства;
  • протидія діяльності медіа, які спів­працюють із ворожими пропагандистськи­ми структурами;
  • прийняття участі в розслідуванні кі- берзлочинів, що впливають на функціону­вання інформаційної інфраструктури.

У свою чергу, Міністерство культури та інформаційної політики України відповідає за формування та реалізацію державної ін­формаційної політики, зокрема:

  • розробку стратегій протидії дезін­формації та інформаційним атакам;
  • підтримку національних ЗМІ через фінансування суспільного мовлення та неза­лежних медіапроєктів;
  • проведення інформаційних кампа­ній, спрямованих на підвищення медіагра- мотності громадян та зміцнення національ­ної ідентичності.

Не менш значимою є Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, яка виконує технічну роль у захис­ті інформаційного простору, включаючи:

  • захист критичної інформаційної інф­раструктури від кібератак;
  • забезпечення безпеки телекомуні­каційних мереж, які використовуються для трансляції медіа;
  • впровадження стандартів інформа­ційної безпеки в інформаційно-комунікацій­ній сфері.

Здійснення державного нагляду та забез­печення судового контролю в разі порушення законодавства у сфері діяльності ЗМІ покладе­но на органи прокуратури та суди. Наприклад: розгляд справ щодо поширення недостовірної інформації або мови ворожнечі; забезпечення правового реагування на звернення громадян чи організацій щодо неправомірних дій медіа; рішення про блокування доступу до ресурсів, які порушують законодавство тощо.

Окрім державних інституцій, важли­ву роль відіграють громадські організації, які займаються моніторингом дотримання стандартів журналістської етики, прозорос­ті діяльності ЗМІ та викриттям фейків. їх співпраця з державними органами дозволяє посилити механізми контролю та запобіган­ня інформаційним загрозам.

Варто погодитися із думкою інших на­уковців, що у деяких випадках ЗМІ можуть стати інструментом поширення дезінфор­мації. Зокрема: ЗМІ, намагаючись швидко інформувати громадськість, можуть публі­кувати неперевірену чи недостовірну інфор­мацію; напруженість сучасної інформацій­ної атмосфери може спонукати ЗМІ до тор­гівлі «гарячими» новинами без достатньої перевірки фактів; ЗМІ можуть використо­вувати певні кадри, слова чи заголовки для акцентування уваги на певних аспектах по­дій, сприяючи формуванню стереотипів та біасів (систематичне відхилення у сприй­нятті, інтерпретації чи обробці інформації, яка може призводити до ненадійних або необ’єктивних висновків); використання емоційно навантажених матеріалів може підкреслити певний погляд, забуваючи про об’єктивність; ЗМІ можуть стати поширю­вачами фейкових новин, які мають за мету введення громадськості в оману чи спри­яння певній агенді (приховання намірів чи планів певної організації чи групи людей); відсутність перевірки джерел та швидкість публікацій можуть призводити до широко­го поширення дезінформації; ЗМІ можуть використовувати сенсаційні заголовки для звернення уваги аудиторії, навіть якщо сам матеріал не відповідає заголовку; це може призводити до сприйняття необ’єктивної інформації та спотворення реальних подій; ЗМІ, які належать чи пов’язані з певними політичними чи корпоративними інтереса­ми, можуть пропагувати інформацію, спря­мовану на відповідні цілі, і використовувати ЗМІ як інструмент впливу; ЗМІ викорис­товують соціальні мережі для поширення інформації, і це може призводити до широ­кого розповсюдження дезінформації через велику кількість користувачів.

Крім того, згідно зі Стратегією інформа- ційної безпеки, затвердженою Указом Президента України від 28 грудня 2021 року № 685/2021, на сьогодні деструктивна пропаганда, поширення дезінформації як ззовні, так і всередині України дуже потуж­но застосовуються державою-агресором з метою підриву стійкості суспільства та ін­формаційної дестабілізації держави. Разом з тим, ефективна система реагування на такі виклики в Україні досі не створена, не за­безпечено функціонування розвиненої на­ціональної інформаційної інфраструктури, що обмежує можливість належним чином протидіяти інформаційній агресії з метою захисту національної безпеки та реалізації національних інтересів України. Крім того, несформованою є система стратегічних ко­мунікацій. Зазначимо, що органами дер­жавної влади України здійснено низку ор­ганізаційних та практичних заходів зі зміц­нення власної інституційної спроможності у сфері стратегічних комунікацій, однак не створено дієвого механізму координації і взаємодії між усіма органами державної влади, залученими до здійснення заходів із протидії загрозам в інформаційній сфері. Зазначене послаблює можливості до роз­будови комплексного стратегічного плану­вання інформаційного потоку, здійснення системної комунікативної діяльності Ка­бінету Міністрів України, об’єднання всіх ключових суб’єктів у сфері інформаційних відносин, суб’єктів формування і реалізації державної політики щодо ефективного за­хисту національного інформаційного про­стору, утвердження позитивного іміджу України, реалізації цілей захисту націо­нальної безпеки України в інформаційній сфері.

Отже, інституційний механізм держав­ного контролю за діяльністю З МІ в Україні є багатогранним та передбачає тісну взаємо­дію між різними органами влади, а також із громадським сектором. Він забезпечує не лише оперативне реагування на загрози, але й створює основу для розвитку стало­го та безпечного інформаційного просто­ру. Основними інструментами державного контролю у цій сфері є:

  • моніторинг контенту, який полягає в регулярному відстеженні медіа-матеріалів на предмет порушення законодавства;
  • ліцензування, що забезпечує прозо­рість процедур видачі дозволів на діяльність у сфері телерадіомовлення;
  • санкції, які застосовуються при пору­шенні норм законодавства ЗМІ;
  • просвітницькі кампанії, які передба­чають формування культури відповідально­го споживання інформації серед громадян.

Важливим елементом у системі держав­ного регулювання інформаційного простору є забезпечення балансу між свободою слова та національною безпекою, що потребує ви­важеного підходу з боку держави. З одно­го боку, свобода слова є фундаментальною цінністю демократичного суспільства, що закріплена у статті 34 Конституції України [2] та міжнародних правових актах, таких як Європейська конвенція з прав людини. З іншого боку, держава зобов язана за­безпечувати національну безпеку, захищати громадян від дезінформації, пропаганди, мови ворожнечі та інших загроз, які можуть підривати стабільність суспільства.

У контексті сучасних викликів, таких як гібридна війна та інформаційна агресія, Україна змушена вживати заходів для ре­гулювання інформаційного простору. За­кон України «Про медіа» та інші норматив­но-правові акти встановлюють механізми контролю за діяльністю ЗМІ, водночас до­тримуючись принципів пропорційності та необхідності.

У свою чергу, з метою забезпечення ба­лансу між свободою слова та національною безпекою держави необхідно: по-перше, ви­значити чіткі правові рамки, що дозволяють обмежувати свободу слова лише в разі за­грози національним інтересам, забезпечую­чи, щоб обмеження не ставали надмірними та не порушували основних прав громадян; по-друге, здійснювати прозорий контроль за діяльністю засобів масової інформації, враховуючи необхідність захисту держав­ної таємниці, інформаційного простору від ворожої пропаганди, зберігаючи при цьому відкритість та доступ до об’єктивної інфор­мації; по-третє, посилити відповідальність за поширення дезінформації, особливо в часи криз та воєнного стану, при цьому не допускати зловживання цими обмеженнями в політичних цілях.

Крім того, важливо забезмечувати належний баланс між правами журналістів на свободу висловлювань та державними інтересами в контексті захисту інформацій­ної безпеки. Так, регулювання відносин у сфері інформаційної діяльності не відпо­відає сучасним викликам та загрозам. Це перешкоджає розвитку українського ме- діаринку, ускладнює ведення бізнесу в цій сфері, зберігає залежність засобів масової інформації від їх власників, не забезпечує додержання професійних стандартів діяль­ності журналістів. Актуальною проблемою є непоодинокі випадки втручання в про­фесійну організаційно-творчу діяльність за­собів масової інформації та в індивідуальну професійну творчу діяльність журналістів, інші посягання на свободу інформаційної ді­яльності, зокрема перешкоджання їх профе­сійній діяльності, погрози, насильство щодо них, посягання на їх життя та власність. За­значене позбавляє журналістів можливості належним чином інформувати суспільство про суспільно важливі події та явища [8]. Ін­формаційна політика повинна включати ме­ханізми швидкого реагування на зовнішні загрози, проте без шкоди для загальнополі­тичної стабільності та розвитку демократич­ного суспільства.

Таким чином, забезпечення балансу між свободою слова та національною безпекою полягає в утвердженні ефективного, про­зорого та правового механізму контролю за інформаційним простором. Такий підхід дозволяє мінімізувати ризики, пов’язані з інформаційними загрозами, не порушуючи базових демократичних цінностей.

Попри існуючі механізми, Україна сти­кається з низкою викликів у сфері держав­ного контролю за діяльністю З МІ в контек­сті захисту національних інтересів. Виклики виникають через необхідність балансувати між забезпеченням свободи слова і запобі­ганням дезінформації, яка може загрожува­ти національній безпеці. Одним із головних викликів є контроль за інформаційними по­токами, що можуть бути використані для маніпуляцій або пропаганди, зокрема в умо­вах інформаційних війн і гібридних загроз. Іїри цьому важливо враховувати, що над­мірне втручання держави в діяльність ЗМІ може призвести до обмеження свободи ме­діа та порушення прав громадян на доступ до об’єктивної інформації. Іншим викликом є визначення чітких і прозорих критері­їв для ідентифікації шкоди національним інтересам, що може бути заподіяно медіа- контентом. Також складним є забезпечен­ня ефективного контролю за іноземними медіаресурсами, що можуть працювати на території країни і поширювати інформацію, яка не відповідає національним стандартам або суперечить державним інтересам. Важ­ливим є також питання запобігання цензурі та підтримки плюралізму думок, що усклад­нює процес знаходження оптимального балансу між національними інтересами і правами громадян. Зважаючи на ці викли­ки, державний контроль за діяльністю ЗМІ вимагає вдосконалення законодавчої бази, розробки нових підходів до моніторингу медіа та взаємодії з медіаплатформами, щоб забезпечити не тільки захист національних інтересів, але й дотримання прав людини та принципів демократії.

Основними напрямами забезпечення інформаційної безпеки України є стійкість та взаємодія, для досягнення яких необхід­ним є виконання стратегічних цілей та за­вдань, які визначені Стратегією інформацій­ної безпеки, та безпосередньо впливають на державний контроль за діяльністю засобів масової інформації у сфері захисту націо­нальних інтересів України. В аспекті нашого дослідження такими стратегічними цілями є: протидія дезінформації та інформаційним операціям, насамперед держави-агресора, спрямованим, серед іншого, на ліквідацію незалежності України, повалення конститу­ційного ладу, порушення суверенітету і тери­торіальної цілісності держави, пропаганду ві­йни, насильства, жорстокості, розпалювання національної, міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі та ненависті, вчинення терорис­тичних актів, посягання на права і свободи людини; підвищення рівня медіакультури та медіаграмотності суспільства. Українське суспільство повинне бути захищене від де­структивного впливу дезінформації та мані- пулятивної інформації, а медіасередовище — бути соціально відповідальним і функціону­вати стабільно. За таких умов українське суспільство зможе більш ефективно протистоя­ти державі-агресору та залишатися стійким перед широким спектром загроз, зокрема в інформаційній сфері; забезпечення дотримання прав особи на збирання, зберігання, використання та поширення інформації, свободу вираження своїх поглядів і переко­нань, захист приватного життя, доступ до об єктивної та достовірної інформації, а та­кож забезпечення захисту прав журналістів, гарантування їх безпеки під час виконання професійних обов’язків, протидія поширен­ню незаконного контенту; інформаційна ре­інтеграція громадян України, які прожива­ють на тимчасово окупованих територіях та на прилеглих до них територіях України, до загальноукраїнського інформаційного про­стору, а також відновлення їх права на інфор­мацію, що дає їм змогу підтримувати зв’язок з Україною. Одним з основних напрямів вну­трішньополітичної діяльності держави є за­хист прав, свобод і законних інтересів своїх громадян на тимчасово окупованих терито­ріях, реалізація ініціатив щодо реінтеграції цих територій, а також захист прав і свобод корінних народів України; створення ефек­тивної системи стратегічних комунікацій. Основною метою створення та розвитку системи стратегічних комунікацій є гаран­тування ефективної інформаційної взаємодії та діалогу між органами державної влади, органами місцевого самоврядування та сус­пільством з питань, що стосуються кризових ситуацій, а також утвердження позитивного іміджу України, інформаційне сприяння про­суванню інтересів держави у світі. Ефективна побудова своєї міжнародної інформаційної діяльності дасть змогу Україні здійснювати проактивні інформаційні заходи, інформу­вати світову спільноту про події в Україні та на її тимчасово окупованих територіях, про­грес у реформах та позитивні внутрішні змі­ни в державі попри наявну збройну агресію проти України, про ключові рішення органів державної влади щодо стратегічних питань розвитку держави, що сприятиме кращому розумінню міжнародними партнерами вну­трішньої і зовнішньої політики держави, за­безпечить міжнародну підтримку та покра­щить імідж України як надійного і передба­чуваного партнера.

Разом з тим, для забезпечення захисту національної безпеки та збереження осно­вних прав і свобод громадян, таких як сво­бода слова та доступ до інформації, науковці пропонують впровадження різноманітних заходів, таких як:

  • розроблення, прийпя'ггя та удоскона­лення законодавства, яке гарантує свободу слова та доступ до об’єктивної інформації, а також визначає межі державного втручання в діяльність медіа. Ці закони повинні бути спрямовані на захист прав і свобод грома­дян, а також на підтримку роботи незалеж­них журналістів та медіа;
  • забезпечення незалежності медіа від владних втручань та заборона будь-яких форм цензури, що може бути досягнуто шля­хом створення механізмів захисту журналіс­тів від переслідування та тисків з боку влади;
  • органи державної влади повинні за­безпечити прозорість управління та роботи медіаорганів, щоб уникнути зловживань та корупції. Такі заходи можуть включати пу­блічну звітність та розкриття інформації про власні дії та рішення;
  • підвищення рівня медіаосвіти серед на­селення, щоб громадяни могли критично оцінювати інформацію, яку вони спожива­ють, та розрізняти між правдивими новина­ми та фейковою інформацією;
  • міжнародне співробітництво у сфері ін­формаційної безпеки для обміну досвідом та найкращими практиками щодо захисту сво­боди ахова та боротьби з дезінформацією.

Висновки

На підставі вказаного вище варто зроби­ти висновок, що державний контроль за ді­яльністю ЗМІ у сфері захисту національних інтересів України є важливим інструмен­том забезпечення інформаційної безпеки та протидії сучасним загрозам. Однак його ре­алізація потребує дотримання балансу між необхідністю захисту національних інтере­сів та повагою до демократичних принципів і прав людини. Удосконалення правового регулювання, застосування новітніх техно­логій та забезпечення прозорості контролю сприятиме ефективному функціонуванню системи інформаційної безпеки в Україні.

Матеріал опубліковано у науково-практичному правовому журналі «Європейські перспективи».

Автор публікації: Любов Крупнова

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Інші публікації автора

Вестник:№5 травень 2025 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл