Цивільний захист: що забули прописати у змінах, - висновок Комітету НААУ
Автори законодавчої ініціативи формально підійшли до імплементації Механізму цивільного захисту ЄС у національне законодавство. Зокрема, потребує удосконалення термінологія, процедурні моменти та обмін даними.
Такий висновок зробили у Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань аграрного, земельного та довкілевого права за підсумками аналізу проекту Закону №11345 від 17.06.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо запобігання надзвичайним ситуаціям та ліквідації їх наслідків, формування фонду захисних споруд цивільного захисту, створення класів та центрів безпеки».
Необхідність змін обгрунтовується потребою удосконалення Кодексу цивільного захисту України з урахуванням світового досвіду у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, а також досвіду, отриманого в умовах збройної агресії РФ. Також звертається увага на те, що Законом від 08.11.2023 №3434- IX ратифіковано Угоду з ЄС щодо участі України в Механізмі цивільного захисту Союзу.
З урахуванням цього проект Закону зокрема пропонує:
- визначення національного координатора участі України в Механізмі, а також порядку надання допомоги в його рамках;
- визначення повноважень органів місцевого самоврядування щодо створення центрів безпеки;
- надання Уряду повноважень із унормування функціонування загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій;
- деталізацію норм законодавства щодо створення фонду захисних споруд цивільного захисту;
- цифровізацію процесу атестації аварійно-рятувальних служб та рятувальників;
- уточнення переліку заходів реагування, що підлягають застосуванню у разі допущення суб’єктами господарювання порушень встановлених вимог у сфері пожежної та техногенної безпеки;
- уточнення порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації органів управління та сил цивільного захисту.
У комітеті НААУ звернули увагу, що необхідно внести додаткові зміни до Кодексу цивільного захисту України та розширити термінологічний словник відповідно до Рішення № 1313/2013/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 17.12.2013 про Механізм цивільного захисту Союзу. Зокрема необхідно надати зміст визначенням «лихо», «реагування», «готовність», «запобігання», «раннє попередження», «модуль», «оцінка ризиків», «спроможність управління ризиками», «спроможність реагування» та «матеріально-технічна підтримка».
Також проект у його запропонованій редакції не враховує таких аспектів Механізму Союзу, як захист людей, навколишнього середовища та майна, включаючи культурну спадщину. Зокрема, у проекті деталізуються повноваження компетентних органів лише щодо удосконалення управління ризиками затоплення. Проте не проведено паралелей та не враховано, що саме стратегічна екологічна оцінка та оцінка впливу на довкілля покликані виявити ризики потенційних лих і планувати заходи для відвернення від таких або готовність таких незалежно від джерела їхнього виникнення природнього чи техногенного, соціального чи воєнного характеру. Незважаючи на достатньо розгалужене законодавство щодо охорони культурної спадщини, 33 роки незалежності свідчать про бездіяльність профільних органів контролю та занепад пам’яток культури через несприятливі погодні умови.
Зміни до Кодексу цивільного захисту щодо атестації профільних працівників не враховують обов’язків зробити знання про катастрофи загально доступними та формування великого кола громадськості, які за потреби знають, як реагувати та діяти у тих чи інших ситуаціях, і, головне, володіють для цього належною матеріально-технічною базою.
Поза увагою залишився захист людей, оскільки вимагає взаємодії ДСНС із органами Держпродспоживслужби (санітарне та ветеринарне законодавство), Державною екологічною інспекцією, центрами громадського здоров’я. Адже саме попередження погіршення стану здоров’я людей є складовою екологічної безпеки, яка входить у цивільну безпеку. А ризикам у чинному Кодексі цивільного захисту присвячено лише питання пожеж.
З огляду на вищенаведене НААУ вважає, що законопроект №11345 потребує суттєвого доопрацювання під час його підготовки до другого читання.
Повний текст зауважень і пропозицій можна переглянути за посиланням.
Популярні новини
Навчання
Як адвокату не згоріти на роботі: психологиня поділилася порадами
Війна та пов'язані з нею виклики значно посилили психологічне навантаження на адвокатів. Вони щодня стикаються з людським горем, невизначеністю та стресом. Не дивно, що статистика свідчить про високий рівень емоційного вигорання захисників прав людини.
Законодавство
Хто визначатиме доброчесність голови АРМА і за якими критеріями?
Непрозорі вимоги, підходи та механізми відбору кандидатів на посади голови та працівників Агентства з розшуку та менеджменту активів несуть у собі корупційні ризики.
Дискусія
Пріоритетне право на опіку: новий крок до захисту прав дітей і…
Запровадження механізмів завчасного визначення майбутніх опікунів забезпечить реалізацію прав та інтересів дітей, які залишилися без батьківського піклування, а також повнолітніх осіб, які можуть втратити дієздатність внаслідок психічних розладів чи інших обставин.
Законодавство
Втручання у діяльність адвоката: 5 аргументів «за» деталізацію…
Національна асоціація адвокатів України висловила підтримку проекту Закону № 12320 від 16.12.2024 про внесення змін до КУпАП, КК та КПК щодо забезпечення дотримання гарантій адвокатської діяльності».
Самоврядування
Сьогодні останній день сплати адвокатами внеску за 2025 рік
Згідно з п.2.5 Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 03.02.2017 №4, адвокати сплачують щорічні внески до 31 січня поточного року. Порушення порядку та строків сплати внесків є невиконанням рішення органу адвокатського самоврядування та відповідно вважається дисциплінарним проступком.
Законодавство
Рішення прийматиме управитель, а відповідатиме - власник…
З прийняттям арештованих активів в управління до управителя не мають переходити зобов’язання власника активів, які пов’язані зі здійсненням ним права власності.
Дискусія
Звільнення, переведення, перевірки: що змінилось у трудовому праві
Воєнний стан, який триває у країні вже майже три роки, суттєво вплинув на організацію трудових відносин, які законодавцю довелося адаптувати до нових умов. Але практику застосування нових законів безумовно формують суди.
Законодавство
Поняття сталкінгу має бути юридично визначеним, - Комітет НААУ
Запровадження в Україні кримінальної відповідальності за незаконне переслідування (сталкінг) має на меті імплементацію відповідних положень Стамбульської конвенції. Втім, пропонована диспозиція нової статті Кримінального кодексу містить деякі юридичні вади.