Цивільний захист: що забули прописати у змінах, - висновок Комітету НААУ
Автори законодавчої ініціативи формально підійшли до імплементації Механізму цивільного захисту ЄС у національне законодавство. Зокрема, потребує удосконалення термінологія, процедурні моменти та обмін даними.
Такий висновок зробили у Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань аграрного, земельного та довкілевого права за підсумками аналізу проекту Закону №11345 від 17.06.2024 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо запобігання надзвичайним ситуаціям та ліквідації їх наслідків, формування фонду захисних споруд цивільного захисту, створення класів та центрів безпеки».
Необхідність змін обгрунтовується потребою удосконалення Кодексу цивільного захисту України з урахуванням світового досвіду у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, а також досвіду, отриманого в умовах збройної агресії РФ. Також звертається увага на те, що Законом від 08.11.2023 №3434- IX ратифіковано Угоду з ЄС щодо участі України в Механізмі цивільного захисту Союзу.
З урахуванням цього проект Закону зокрема пропонує:
- визначення національного координатора участі України в Механізмі, а також порядку надання допомоги в його рамках;
- визначення повноважень органів місцевого самоврядування щодо створення центрів безпеки;
- надання Уряду повноважень із унормування функціонування загальнодержавної автоматизованої системи централізованого оповіщення про загрозу виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій;
- деталізацію норм законодавства щодо створення фонду захисних споруд цивільного захисту;
- цифровізацію процесу атестації аварійно-рятувальних служб та рятувальників;
- уточнення переліку заходів реагування, що підлягають застосуванню у разі допущення суб’єктами господарювання порушень встановлених вимог у сфері пожежної та техногенної безпеки;
- уточнення порядку підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації органів управління та сил цивільного захисту.
У комітеті НААУ звернули увагу, що необхідно внести додаткові зміни до Кодексу цивільного захисту України та розширити термінологічний словник відповідно до Рішення № 1313/2013/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 17.12.2013 про Механізм цивільного захисту Союзу. Зокрема необхідно надати зміст визначенням «лихо», «реагування», «готовність», «запобігання», «раннє попередження», «модуль», «оцінка ризиків», «спроможність управління ризиками», «спроможність реагування» та «матеріально-технічна підтримка».
Також проект у його запропонованій редакції не враховує таких аспектів Механізму Союзу, як захист людей, навколишнього середовища та майна, включаючи культурну спадщину. Зокрема, у проекті деталізуються повноваження компетентних органів лише щодо удосконалення управління ризиками затоплення. Проте не проведено паралелей та не враховано, що саме стратегічна екологічна оцінка та оцінка впливу на довкілля покликані виявити ризики потенційних лих і планувати заходи для відвернення від таких або готовність таких незалежно від джерела їхнього виникнення природнього чи техногенного, соціального чи воєнного характеру. Незважаючи на достатньо розгалужене законодавство щодо охорони культурної спадщини, 33 роки незалежності свідчать про бездіяльність профільних органів контролю та занепад пам’яток культури через несприятливі погодні умови.
Зміни до Кодексу цивільного захисту щодо атестації профільних працівників не враховують обов’язків зробити знання про катастрофи загально доступними та формування великого кола громадськості, які за потреби знають, як реагувати та діяти у тих чи інших ситуаціях, і, головне, володіють для цього належною матеріально-технічною базою.
Поза увагою залишився захист людей, оскільки вимагає взаємодії ДСНС із органами Держпродспоживслужби (санітарне та ветеринарне законодавство), Державною екологічною інспекцією, центрами громадського здоров’я. Адже саме попередження погіршення стану здоров’я людей є складовою екологічної безпеки, яка входить у цивільну безпеку. А ризикам у чинному Кодексі цивільного захисту присвячено лише питання пожеж.
З огляду на вищенаведене НААУ вважає, що законопроект №11345 потребує суттєвого доопрацювання під час його підготовки до другого читання.
Повний текст зауважень і пропозицій можна переглянути за посиланням.
Популярні новини
Підтримка
Одразу два адвокати загинули на Сумщині: Опікунська рада НААУ…
Родини двох загиблих адвокатів, поранених колег та адвокатів, які втратили житло через війну підтримала Опікунська рада НААУ.
Законодавство
Апеляційне оскарження ухвал має враховувати інтереси всіх…
Деталізуючи положення Кримінального процесуального кодексу щодо групи судових рішень, які можуть бути оскарженні в апеляційному порядку, потрібно врахувати інтереси усіх учасників (сторін) кримінального процесу.
Анонс
Творчий вечір та виставку художніх робіт адвокатів організували в…
22 листопада о 16:30 розпочнеться творчий вечір «Лірика перемоги, або поезія, народжена війною», в ході якого свою поезію представлять адвокати Іванна Голуб, Таміла Алексик, Володимир Віхляєв, Марина Черненька та Юрій Романюк.
Анонс
Молоді юристи проведуть форум у Києві
30 листопада 2024 року у Києві відбудеться Форум молодих юристів, в рамках якого обиратимуть молодих правників року.
Анонс
У незламному Харкові пройде Міжнародний форум адвокатів
5-6 грудня на базі факультету адвокатури Національного юридичного університету ім. Ярослава Мудрого відбудеться Міжнародний форум адвокатів.
Cудова практика
Соціальні права військовослужбовців: огляд судової практики
Військовослужбовцям, як і іншим громадянами України, іноді доводиться відстоювати свої права у судах. Відповідні спори частіше за все повʼязані із виконанням державними органами соціальних гарантій, установлених для військових.
Законодавство
На засіданнях МСЕК може бути присутній адвокат - набрав чинності…
Під час проведення експертизи на засіданні медико-соціальної експертної комісії за заявою особи може бути присутній її адвокат або законний представник. Його участь у засідання заінтересована особа забезпечує самостійно.
Законодавство
Особисте і сімейне життя засуджених: що змінить новий законопроект
На виконання рішення Конституційного Суду у справі щодо особистого і сімейного життя особи, засудженої до довічного позбавлення волі, механізм надання засудженим короткочасних виїздів за межі виправних та виховних колоній буде вдосконалений.