Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ

Законодавство
11:32 Чт 26.09.24 8444 Переглядів
Версія для друку

В Уряді вирішили підвищити рівень кіберзахисту і впровадити додаткові секторальні санкції, а саме: заборону використання програмних продуктів, походженням з підсанкціної країни, а також заборона доступу до електронних інформаційних ресурсів в Інтернеті.

Для цього Адміністрація Держспецзвʼязку розробила, а Кабмін підтримав і вніс до Верховної Ради проект Закону №11492 від 19.08.2024 «Про внесення змін до Закону України «Про санкції» щодо заборони використання програмних продуктів та доступу до електронних інформаційних ресурсів.

У Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності проаналізували цю ініціативу та звернули увагу на те, що заборона вебсайтів може застосовуватися з різних причин, і не обов'язково лише через зв'язки з державою-агресором. Це може включати питання національної безпеки, захисту громадян від шкідливого контенту або недобросовісних бізнес-практик. Проте такі дії можуть створювати корупційні ризики. І без чітких і прозорих процедур, що регулюють заборону сайтів, може виникнути можливість для зловживань з боку тих, хто приймає такі рішення.

Корупційні ризики, пов'язані із забороною вебсайтів, можуть включати:

1. Зловживання владою: особи або органи, які мають право забороняти сайти, можуть використовувати це для особистої вигоди або помсти. Наприклад, може виникнути ситуація, коли вебсайт конкурента блокується без належних підстав.

2. Вибірковість у застосуванні заборон: можливість непрозорого вибору сайтів для блокування може призвести до ситуації, коли одні ресурси забороняються, а інші, що мають подібні порушення, залишаються доступними. Це може бути результатом корупційних домовленостей або підкупу.

3. Вимагання хабарів: особи, відповідальні за прийняття рішень про заборону, можуть вимагати хабарі від власників сайтів в обмін на те, щоб їхній сайт не був заблокований або був знятий з блокування.

4. Непрозорі критерії: відсутність чітких і прозорих критеріїв для заборони вебсайтів може створювати поле для маніпуляцій. Наприклад, вебсайт може бути заблокований під виглядом національної безпеки без обґрунтованих доказів, що він становить реальну загрозу.

5. Політичний тиск і цензура: заборона сайтів може використовуватися як інструмент для обмеження свободи слова та тиску на опозиційні медіа або незалежні джерела інформації. Політичні опоненти можуть бути мішенню для блокування під приводом захисту національних інтересів.

Для зниження цих ризиків важливо враховувати наступні аспекти:

1) тимчасовість і чітке обґрунтування: обмеження, запроваджені під час воєнного стану, мають бути тимчасовими і скасованими, як тільки зникнуть загрози, які їх викликали. Важливо, щоб кожне рішення про блокування було обґрунтоване реальними загрозами національній безпеці;

2) дотримання прав людини: навіть під час воєнного стану держава зобов'язана дотримуватися основних прав людини. Блокування сайтів повинне здійснюватися у спосіб, що мінімально обмежує свободу слова і не перешкоджає законним видам діяльності;

3) прозорість і підзвітність: незважаючи на умови воєнного стану, важливо зберігати певний рівень прозорості щодо рішень про блокування сайтів. Хоча деталі не завжди можуть бути оприлюднені через міркування безпеки, загальна інформація про причини блокування та підстави має бути доступною;

4) контроль і нагляд: має бути встановлений механізм незалежного контролю за діями органів, що здійснюють блокування сайтів. Це допоможе запобігти зловживанням і забезпечити, що такі дії дійсно відповідають цілям національної безпеки;

5) можливість оскарження: власники заблокованих сайтів повинні мати право оскаржувати рішення про блокування навіть під час воєнного стану. Механізми оскарження мають бути оперативними та ефективними.

У НААУ вважають: незважаючи на воєнний стан, обмеження повинні бути чітко регламентовані, контрольовані та прозорі, щоб запобігти корупційним ризикам і зловживанням владою. Повага до прав людини і прозорість є основними принципами, які повинні залишатися у пріоритеті навіть у складні часи.

НААУ просить Комітет Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки врахувати ці зауваження та пропозиції під час розгляду законопроекту.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Спецтрибунал щодо злочину агресії: in absentia, імунітети, співпраця

Дискусія

Спецтрибунал щодо злочину агресії: in absentia, імунітети, співпраця

Розслідувати злочин агресії складно не через брак доказів, а через процесуальні обмеження: імунітети найвищих посад, правила заочного провадження, стандарти повідомлення та передачі матеріалів. Саме ці вузли визначатимуть ефективність Спецтрибуналу.

13:39 Чт 25.12.25 178
Адвокатська таємниця в Україні, Англії та Шотландії: круглий стіл

Дискусія

Адвокатська таємниця в Україні, Англії та Шотландії: круглий стіл

У Національній асоціації адвокатів України відбувся міжнародний круглий стіл на тему «Адвокатська таємниця в Україні, Англії та Шотландії: порівняльний аналіз та практичні аспекти». Захід був присвячений одній із фундаментальних засад незалежної адвокатури — адвокатській таємниці та правничім привілеям у діяльності адвоката.

16:09 Ср 24.12.25 230
Програма НААУ виконання Дорожньої карти з питань верховенства права оприлюднена

Самоврядування

Програма НААУ виконання Дорожньої карти з питань верховенства…

З метою забезпечення виконання заходів, визначених Дорожньою картою з питань верховенства права, Рада адвокатів України затвердила Програму її виконання у частині, що стосується реформування адвокатури.

14:46 Вт 23.12.25 476
Іноземний елемент: практичні аспекти шлюбу і розлучення обговорили адвокати

Навчання

Іноземний елемент: практичні аспекти шлюбу і розлучення обговорили…

Коли шлюб вважається шлюбом з іноземним елементом? Яке право застосовується до його наслідків і розірвання? Як в Україні визнається іноземне рішення про розлучення та які документи для цього потрібні? Коли достатньо ДРАЦС, а коли потрібен суд?

11:09 Вт 23.12.25 553
У Страсбурзі обговорили роль адвокатури в превенції катувань у місцях несвободи

За кордоном

У Страсбурзі обговорили роль адвокатури в превенції катувань у…

18 грудня у Страсбурзі (Франція) відбувся міжнародний колоквіум, присвячений ролі адвокатури у запобіганні катуванням, нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню у місцях несвободи.

11:12 Пн 22.12.25 406
Сімейне право: Комітет НААУ опублікував бюлетень за III квартал 2025 року

Видання

Сімейне право: Комітет НААУ опублікував бюлетень за III квартал 2025…

Комітет НААУ з питань сімейного права підготував черговий інформаційний дайджест у сфері сімейного права — бюлетень за III квартал 2025 року (випуск 22). У ньому зібрано оновлення нормативного регулювання, добірку актуальної судової практики та огляд рішень ЄСПЛ, які мають значення для роботи адвоката.

12:41 Пт 19.12.25 900
Привітання з Днем адвокатури!

Привітання

Привітання з Днем адвокатури!

Шановні колеги!

8:47 Пт 19.12.25 8767
Як скласти кваліфікаційний іспит адвоката: практичні поради

Доступ до професії

Як скласти кваліфікаційний іспит адвоката: практичні поради

Складення кваліфікаційного іспиту адвоката не обмежується вивченням програм і білетів. Крім перевірки знань, це ще й тест на уважність до деталей: від подання заяви й підтвердження місця проживання до здатності виконати завдання у визначені часові межі.

13:43 Чт 18.12.25 1053

Вестник:№ 11 листопад 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл