"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням
Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ

В Уряді вирішили підвищити рівень кіберзахисту і впровадити додаткові секторальні санкції, а саме: заборону використання програмних продуктів, походженням з підсанкціної країни, а також заборона доступу до електронних інформаційних ресурсів в Інтернеті.
Для цього Адміністрація Держспецзвʼязку розробила, а Кабмін підтримав і вніс до Верховної Ради проект Закону №11492 від 19.08.2024 «Про внесення змін до Закону України «Про санкції» щодо заборони використання програмних продуктів та доступу до електронних інформаційних ресурсів.
У Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності проаналізували цю ініціативу та звернули увагу на те, що заборона вебсайтів може застосовуватися з різних причин, і не обов'язково лише через зв'язки з державою-агресором. Це може включати питання національної безпеки, захисту громадян від шкідливого контенту або недобросовісних бізнес-практик. Проте такі дії можуть створювати корупційні ризики. І без чітких і прозорих процедур, що регулюють заборону сайтів, може виникнути можливість для зловживань з боку тих, хто приймає такі рішення.
Корупційні ризики, пов'язані із забороною вебсайтів, можуть включати:
1. Зловживання владою: особи або органи, які мають право забороняти сайти, можуть використовувати це для особистої вигоди або помсти. Наприклад, може виникнути ситуація, коли вебсайт конкурента блокується без належних підстав.
2. Вибірковість у застосуванні заборон: можливість непрозорого вибору сайтів для блокування може призвести до ситуації, коли одні ресурси забороняються, а інші, що мають подібні порушення, залишаються доступними. Це може бути результатом корупційних домовленостей або підкупу.
3. Вимагання хабарів: особи, відповідальні за прийняття рішень про заборону, можуть вимагати хабарі від власників сайтів в обмін на те, щоб їхній сайт не був заблокований або був знятий з блокування.
4. Непрозорі критерії: відсутність чітких і прозорих критеріїв для заборони вебсайтів може створювати поле для маніпуляцій. Наприклад, вебсайт може бути заблокований під виглядом національної безпеки без обґрунтованих доказів, що він становить реальну загрозу.
5. Політичний тиск і цензура: заборона сайтів може використовуватися як інструмент для обмеження свободи слова та тиску на опозиційні медіа або незалежні джерела інформації. Політичні опоненти можуть бути мішенню для блокування під приводом захисту національних інтересів.
Для зниження цих ризиків важливо враховувати наступні аспекти:
1) тимчасовість і чітке обґрунтування: обмеження, запроваджені під час воєнного стану, мають бути тимчасовими і скасованими, як тільки зникнуть загрози, які їх викликали. Важливо, щоб кожне рішення про блокування було обґрунтоване реальними загрозами національній безпеці;
2) дотримання прав людини: навіть під час воєнного стану держава зобов'язана дотримуватися основних прав людини. Блокування сайтів повинне здійснюватися у спосіб, що мінімально обмежує свободу слова і не перешкоджає законним видам діяльності;
3) прозорість і підзвітність: незважаючи на умови воєнного стану, важливо зберігати певний рівень прозорості щодо рішень про блокування сайтів. Хоча деталі не завжди можуть бути оприлюднені через міркування безпеки, загальна інформація про причини блокування та підстави має бути доступною;
4) контроль і нагляд: має бути встановлений механізм незалежного контролю за діями органів, що здійснюють блокування сайтів. Це допоможе запобігти зловживанням і забезпечити, що такі дії дійсно відповідають цілям національної безпеки;
5) можливість оскарження: власники заблокованих сайтів повинні мати право оскаржувати рішення про блокування навіть під час воєнного стану. Механізми оскарження мають бути оперативними та ефективними.
У НААУ вважають: незважаючи на воєнний стан, обмеження повинні бути чітко регламентовані, контрольовані та прозорі, щоб запобігти корупційним ризикам і зловживанням владою. Повага до прав людини і прозорість є основними принципами, які повинні залишатися у пріоритеті навіть у складні часи.
НААУ просить Комітет Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки врахувати ці зауваження та пропозиції під час розгляду законопроекту.
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Популярні новини

Гарантії діяльності
Україна має ратифікувати Конвенцію про захист професії адвоката…
Україні, безумовно, потрібно бути в числі країн, які першими ратифікують Конвенцію про захист професії адвоката, ухвалену Радою Європи 12 березня, щоб підтвердити статус правової та демократичної держави.

Гарантії діяльності
Конвенція Ради Європи про захист професії адвоката (текст…
Конвенцію про захист професії адвоката, ухвалену Радою Європи під час засідання 12 березня 2025 року, перекладено українською мовою.

Анонс
Тривожність і війна: як адвокату зберегти ментальне здоров’я…
Підвищена тривожність стала частиною життя для багатьох українців, особливо в умовах війни. Адвокати, які щодня працюють зі стресовими ситуаціями, зазнають ще більшого психологічного навантаження. Як впоратися з тривогою та зберегти ментальне здоров’я?

Гарантії діяльності
Конвенцію про захист професії адвоката ухвалила Рада Європи
Рада Європи на своєму 1522-му засіданні, яке проходило 11 та 12 березня 2025 року, ухвалила Конвенцію про захист професії адвоката (Council of Europe Convention for the Protection of the Profession of Lawyer).

За кордоном
Індійського суддю змушують публічно вибачитися за образу адвокатки
Асоціація адвокатів Високого суду Керали (штат Індії) подала скаргу голові суду Нітіну Джамдару на суддю Абдула Рахіма Бадхаруудіна, звинувативши його в тому, що він образив адвокатку в залі суду.

Регіони
Студентам Запорізької політехніки розповіли про захист прав…
Відкриту лекцію щодо особливостей адвокатської діяльності та професійної етики у Європейському Союзі для студентів-юристів провели у стінах кабінету-музею історії адвокатури Національного університету «Запорізька політехніка».

Призначення
У столиці Каліфорнії зʼявився представник НААУ
Дмитра Люшенка призначено ще одним представником Національної асоціації адвокатів України у Сполучених Штатах Америки. Він працюватиме у м.Сакраменто.

Захист військових
Військовий облік: з якими проблемами стикаються…
Питання військового обліку та мобілізації залишаються одними з найгарячіших у суспільстві, породжуючи численні запитання щодо дотримання прав громадян у цих процесах. Зміни в законодавстві, цифровізація військового обліку, вимоги до реєстрації місця проживання та проходження військово-лікарської комісії створюють ситуації, у яких навіть юристи не завжди можуть однозначно розтлумачити норми права. Як уникнути проблем при зміні місця проживання? Чи можна дистанційно стати на військовий облік? Які підстави можуть бути для оскарження дій ТЦК?