Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ | НААУ

Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ

Законодавство
11:32 Чт 26.09.24 1204 Переглядів
Версія для друку

В Уряді вирішили підвищити рівень кіберзахисту і впровадити додаткові секторальні санкції, а саме: заборону використання програмних продуктів, походженням з підсанкціної країни, а також заборона доступу до електронних інформаційних ресурсів в Інтернеті.

Для цього Адміністрація Держспецзвʼязку розробила, а Кабмін підтримав і вніс до Верховної Ради проект Закону №11492 від 19.08.2024 «Про внесення змін до Закону України «Про санкції» щодо заборони використання програмних продуктів та доступу до електронних інформаційних ресурсів.

У Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності проаналізували цю ініціативу та звернули увагу на те, що заборона вебсайтів може застосовуватися з різних причин, і не обов'язково лише через зв'язки з державою-агресором. Це може включати питання національної безпеки, захисту громадян від шкідливого контенту або недобросовісних бізнес-практик. Проте такі дії можуть створювати корупційні ризики. І без чітких і прозорих процедур, що регулюють заборону сайтів, може виникнути можливість для зловживань з боку тих, хто приймає такі рішення.

Корупційні ризики, пов'язані із забороною вебсайтів, можуть включати:

1. Зловживання владою: особи або органи, які мають право забороняти сайти, можуть використовувати це для особистої вигоди або помсти. Наприклад, може виникнути ситуація, коли вебсайт конкурента блокується без належних підстав.

2. Вибірковість у застосуванні заборон: можливість непрозорого вибору сайтів для блокування може призвести до ситуації, коли одні ресурси забороняються, а інші, що мають подібні порушення, залишаються доступними. Це може бути результатом корупційних домовленостей або підкупу.

3. Вимагання хабарів: особи, відповідальні за прийняття рішень про заборону, можуть вимагати хабарі від власників сайтів в обмін на те, щоб їхній сайт не був заблокований або був знятий з блокування.

4. Непрозорі критерії: відсутність чітких і прозорих критеріїв для заборони вебсайтів може створювати поле для маніпуляцій. Наприклад, вебсайт може бути заблокований під виглядом національної безпеки без обґрунтованих доказів, що він становить реальну загрозу.

5. Політичний тиск і цензура: заборона сайтів може використовуватися як інструмент для обмеження свободи слова та тиску на опозиційні медіа або незалежні джерела інформації. Політичні опоненти можуть бути мішенню для блокування під приводом захисту національних інтересів.

Для зниження цих ризиків важливо враховувати наступні аспекти:

1) тимчасовість і чітке обґрунтування: обмеження, запроваджені під час воєнного стану, мають бути тимчасовими і скасованими, як тільки зникнуть загрози, які їх викликали. Важливо, щоб кожне рішення про блокування було обґрунтоване реальними загрозами національній безпеці;

2) дотримання прав людини: навіть під час воєнного стану держава зобов'язана дотримуватися основних прав людини. Блокування сайтів повинне здійснюватися у спосіб, що мінімально обмежує свободу слова і не перешкоджає законним видам діяльності;

3) прозорість і підзвітність: незважаючи на умови воєнного стану, важливо зберігати певний рівень прозорості щодо рішень про блокування сайтів. Хоча деталі не завжди можуть бути оприлюднені через міркування безпеки, загальна інформація про причини блокування та підстави має бути доступною;

4) контроль і нагляд: має бути встановлений механізм незалежного контролю за діями органів, що здійснюють блокування сайтів. Це допоможе запобігти зловживанням і забезпечити, що такі дії дійсно відповідають цілям національної безпеки;

5) можливість оскарження: власники заблокованих сайтів повинні мати право оскаржувати рішення про блокування навіть під час воєнного стану. Механізми оскарження мають бути оперативними та ефективними.

У НААУ вважають: незважаючи на воєнний стан, обмеження повинні бути чітко регламентовані, контрольовані та прозорі, щоб запобігти корупційним ризикам і зловживанням владою. Повага до прав людини і прозорість є основними принципами, які повинні залишатися у пріоритеті навіть у складні часи.

НААУ просить Комітет Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки врахувати ці зауваження та пропозиції під час розгляду законопроекту.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Гарантії діяльності

НААУ подасть заяви про злочини з приводу порушень прав адвокатів

Останнім часом почастішали звернення до Національної асоціації адвокатів України про порушення прав адвокатів і гарантій адвокатської діяльності. В тому числі з боку службовців територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. Деякі із фактів містять ознаки складу злочину.

16:44 Чт 26.09.24 1136

Cудова практика

Судова практика із земельних спорів: огляд рішень ВС

У липні – серпні 2024 року Верховний Суд ухвалив низку рішень у галузі земельного права. Огляд найбільш цікавих з них здійснили в Комітеті НААУ з питань аграрного, земельного та довкілевого права.

12:57 Чт 26.09.24 1140

Законодавство

Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ

В Уряді вирішили підвищити рівень кіберзахисту і впровадити додаткові секторальні санкції, а саме: заборону використання програмних продуктів, походженням з підсанкціної країни, а також заборона доступу до електронних інформаційних ресурсів в Інтернеті.

11:32 Чт 26.09.24 1205

Законодавство

НААУ підтримує удосконалення арбітражного законодавства,…

У процесі застосування нових редакцій Цивільного процесуального і Господарського процесуального кодексів було виявлено низку прогалин і суперечностей, що стосуються питань альтернативного вирішення спорів.

12:13 Ср 25.09.24 2502

Законодавство

Зміна порядку виконання мирової угоди: що варто врахувати

Припинення судового спору мировою угодою із закриттям провадження у справі не дає сторонам можливості у подальшому змінювати в судовому порядку цю угоду. І така практика не відповідає інтересам сторін.

18:04 Вт 24.09.24 3623

Гарантії діяльності

У Волинському ТЦК створять місця для спілкування адвокатів з…

Спеціальне місце для проведення зустрічей між адвокатами та військовозобов’язаними зʼявиться у Волинському обласному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

16:36 Вт 24.09.24 3977

Самоврядування

Які дані достатні для ідентифікації клієнта в ордері дослідила РАУ

Заповнюючи ордер на надання правничої допомоги, адвокат, якщо вважає за необхідне, може додатково вказати РНОКПП або код ЄДРПОУ клієнта як ідентифікуючу ознаку. Водночас, закріплювати це як обовʼязковий реквізит форми ордеру буде надмірним формалізмом.

15:58 Пн 23.09.24 5069

Законодавство

Адвокати не підтримали порушення прав акціонерів банків

В умовах воєнного стану законодавчі пропозиції удосконалити ті або інші суспільні відносини, аби захистити інтереси держави, часто приховують в собі обмеження прав громадян. І такі ініціативи навряд можна підтримувати.

11:37 Пн 23.09.24 4425

Вестник:№7-8 липень-серпень 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл