Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ | НААУ

Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ

Законодавство
11:32 Чт 26.09.24 7809 Переглядів
Версія для друку

В Уряді вирішили підвищити рівень кіберзахисту і впровадити додаткові секторальні санкції, а саме: заборону використання програмних продуктів, походженням з підсанкціної країни, а також заборона доступу до електронних інформаційних ресурсів в Інтернеті.

Для цього Адміністрація Держспецзвʼязку розробила, а Кабмін підтримав і вніс до Верховної Ради проект Закону №11492 від 19.08.2024 «Про внесення змін до Закону України «Про санкції» щодо заборони використання програмних продуктів та доступу до електронних інформаційних ресурсів.

У Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності проаналізували цю ініціативу та звернули увагу на те, що заборона вебсайтів може застосовуватися з різних причин, і не обов'язково лише через зв'язки з державою-агресором. Це може включати питання національної безпеки, захисту громадян від шкідливого контенту або недобросовісних бізнес-практик. Проте такі дії можуть створювати корупційні ризики. І без чітких і прозорих процедур, що регулюють заборону сайтів, може виникнути можливість для зловживань з боку тих, хто приймає такі рішення.

Корупційні ризики, пов'язані із забороною вебсайтів, можуть включати:

1. Зловживання владою: особи або органи, які мають право забороняти сайти, можуть використовувати це для особистої вигоди або помсти. Наприклад, може виникнути ситуація, коли вебсайт конкурента блокується без належних підстав.

2. Вибірковість у застосуванні заборон: можливість непрозорого вибору сайтів для блокування може призвести до ситуації, коли одні ресурси забороняються, а інші, що мають подібні порушення, залишаються доступними. Це може бути результатом корупційних домовленостей або підкупу.

3. Вимагання хабарів: особи, відповідальні за прийняття рішень про заборону, можуть вимагати хабарі від власників сайтів в обмін на те, щоб їхній сайт не був заблокований або був знятий з блокування.

4. Непрозорі критерії: відсутність чітких і прозорих критеріїв для заборони вебсайтів може створювати поле для маніпуляцій. Наприклад, вебсайт може бути заблокований під виглядом національної безпеки без обґрунтованих доказів, що він становить реальну загрозу.

5. Політичний тиск і цензура: заборона сайтів може використовуватися як інструмент для обмеження свободи слова та тиску на опозиційні медіа або незалежні джерела інформації. Політичні опоненти можуть бути мішенню для блокування під приводом захисту національних інтересів.

Для зниження цих ризиків важливо враховувати наступні аспекти:

1) тимчасовість і чітке обґрунтування: обмеження, запроваджені під час воєнного стану, мають бути тимчасовими і скасованими, як тільки зникнуть загрози, які їх викликали. Важливо, щоб кожне рішення про блокування було обґрунтоване реальними загрозами національній безпеці;

2) дотримання прав людини: навіть під час воєнного стану держава зобов'язана дотримуватися основних прав людини. Блокування сайтів повинне здійснюватися у спосіб, що мінімально обмежує свободу слова і не перешкоджає законним видам діяльності;

3) прозорість і підзвітність: незважаючи на умови воєнного стану, важливо зберігати певний рівень прозорості щодо рішень про блокування сайтів. Хоча деталі не завжди можуть бути оприлюднені через міркування безпеки, загальна інформація про причини блокування та підстави має бути доступною;

4) контроль і нагляд: має бути встановлений механізм незалежного контролю за діями органів, що здійснюють блокування сайтів. Це допоможе запобігти зловживанням і забезпечити, що такі дії дійсно відповідають цілям національної безпеки;

5) можливість оскарження: власники заблокованих сайтів повинні мати право оскаржувати рішення про блокування навіть під час воєнного стану. Механізми оскарження мають бути оперативними та ефективними.

У НААУ вважають: незважаючи на воєнний стан, обмеження повинні бути чітко регламентовані, контрольовані та прозорі, щоб запобігти корупційним ризикам і зловживанням владою. Повага до прав людини і прозорість є основними принципами, які повинні залишатися у пріоритеті навіть у складні часи.

НААУ просить Комітет Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки врахувати ці зауваження та пропозиції під час розгляду законопроекту.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Комітет НААУ посилює притягнення до відповідальності порушників прав адвокатів

Гарантії діяльності

Комітет НААУ посилює притягнення до відповідальності порушників…

Законодавець дав адвокатам ефективний інструмент у роботі - адвокатський запит, а також установив штрафи за порушення цієї гарантії. Втім, на практиці механізми притягнення посадових осіб до відповідальності працюють не завжди ефективно.

14:23 Пт 20.12.24 2141
Адвокати – єдина сторона судового процесу, яка не заброньована, - нардеп

Гарантії діяльності

Адвокати – єдина сторона судового процесу, яка не заброньована, -…

Схоже, у Верховній Раді є розуміння необхідності бронювання адвокатів, які є складовою системи правосуддя. Але як прописати механізм, якими мають бути критерії? Відповіді на ці запитання дехто із депутатів уже має і реалізував у вигляді законопроекту.

12:43 Чт 19.12.24 4197
Привітання з Днем адвокатури України!

Привітання

Привітання з Днем адвокатури України!

Дорогі колеги!

9:05 Чт 19.12.24 4491
Про що говорили судді ВС на Міжнародному форумі адвокатів

Дискусія

Про що говорили судді ВС на Міжнародному форумі адвокатів

До професійного обговорення розвитку адвокатури в умовах трансформації суспільного та політичного життя на Міжнародному форумі адвокатів, який нещодавно проходив у Харкові та Києві, долучилися судді Верховного Суду.

17:38 Ср 18.12.24 4411
Відповідальність за порушення гарантій адвокатської діяльності конкретизують, - проект

Законодавство

Відповідальність за порушення гарантій адвокатської діяльності…

Система державних гарантій здійснення адвокатської діяльності є запобіжником від впливу на адвоката. Натомість відсутність відповідальності фактично дає можливість безкарного порушення засад Конституції України й чинного законодавства про адвокатуру.

16:54 Ср 18.12.24 4746
На пошану адвоката у Дрогобичі відкрили іменну навчальну аудиторію

Регіони

На пошану адвоката у Дрогобичі відкрили іменну навчальну аудиторію

На факультеті історії, педагогіки та психології Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка облаштували навчальну аудиторію на пошану адвоката, видатного громадсько-політичного та культурно-освітнього діяча, доктора права Володимира Ільницького.

13:38 Ср 18.12.24 4576
Як захиститись від необґрунтованого податкового контролю (вебінар)

Навчання

Як захиститись від необґрунтованого податкового контролю (вебінар)

Особливості проведення податкових перевірок, порядок отримання ліцензій та процедури виникнення й погашення податкового боргу дослідили на вебінарі «Фактичні перевірки, ліцензії, податковий борг: ключові проблеми та рішення».

10:23 Ср 18.12.24 3417
Звільнення від сплати внесків у 2025 році: що варто знати адвокатам

Самоврядування

Звільнення від сплати внесків у 2025 році: що варто знати адвокатам

Рада адвокатів регіону та Національна асоціація адвокатів України можуть за заявами адвокатів, поданих до 31 грудня, приймати рішення про звільнення, зменшення, відтермінування сплати щорічного внеску на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування.

13:14 Вт 17.12.24 5575

Вестник:№ 11 листопад 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл