Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ | НААУ

"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Заборона вебсайтів: про умови і ризики попередили в НААУ

Законодавство
11:32 Чт 26.09.24 8357 Переглядів
Версія для друку

В Уряді вирішили підвищити рівень кіберзахисту і впровадити додаткові секторальні санкції, а саме: заборону використання програмних продуктів, походженням з підсанкціної країни, а також заборона доступу до електронних інформаційних ресурсів в Інтернеті.

Для цього Адміністрація Держспецзвʼязку розробила, а Кабмін підтримав і вніс до Верховної Ради проект Закону №11492 від 19.08.2024 «Про внесення змін до Закону України «Про санкції» щодо заборони використання програмних продуктів та доступу до електронних інформаційних ресурсів.

У Комітеті Національної асоціації адвокатів України з питань електронного судочинства та кібербезпеки адвокатської діяльності проаналізували цю ініціативу та звернули увагу на те, що заборона вебсайтів може застосовуватися з різних причин, і не обов'язково лише через зв'язки з державою-агресором. Це може включати питання національної безпеки, захисту громадян від шкідливого контенту або недобросовісних бізнес-практик. Проте такі дії можуть створювати корупційні ризики. І без чітких і прозорих процедур, що регулюють заборону сайтів, може виникнути можливість для зловживань з боку тих, хто приймає такі рішення.

Корупційні ризики, пов'язані із забороною вебсайтів, можуть включати:

1. Зловживання владою: особи або органи, які мають право забороняти сайти, можуть використовувати це для особистої вигоди або помсти. Наприклад, може виникнути ситуація, коли вебсайт конкурента блокується без належних підстав.

2. Вибірковість у застосуванні заборон: можливість непрозорого вибору сайтів для блокування може призвести до ситуації, коли одні ресурси забороняються, а інші, що мають подібні порушення, залишаються доступними. Це може бути результатом корупційних домовленостей або підкупу.

3. Вимагання хабарів: особи, відповідальні за прийняття рішень про заборону, можуть вимагати хабарі від власників сайтів в обмін на те, щоб їхній сайт не був заблокований або був знятий з блокування.

4. Непрозорі критерії: відсутність чітких і прозорих критеріїв для заборони вебсайтів може створювати поле для маніпуляцій. Наприклад, вебсайт може бути заблокований під виглядом національної безпеки без обґрунтованих доказів, що він становить реальну загрозу.

5. Політичний тиск і цензура: заборона сайтів може використовуватися як інструмент для обмеження свободи слова та тиску на опозиційні медіа або незалежні джерела інформації. Політичні опоненти можуть бути мішенню для блокування під приводом захисту національних інтересів.

Для зниження цих ризиків важливо враховувати наступні аспекти:

1) тимчасовість і чітке обґрунтування: обмеження, запроваджені під час воєнного стану, мають бути тимчасовими і скасованими, як тільки зникнуть загрози, які їх викликали. Важливо, щоб кожне рішення про блокування було обґрунтоване реальними загрозами національній безпеці;

2) дотримання прав людини: навіть під час воєнного стану держава зобов'язана дотримуватися основних прав людини. Блокування сайтів повинне здійснюватися у спосіб, що мінімально обмежує свободу слова і не перешкоджає законним видам діяльності;

3) прозорість і підзвітність: незважаючи на умови воєнного стану, важливо зберігати певний рівень прозорості щодо рішень про блокування сайтів. Хоча деталі не завжди можуть бути оприлюднені через міркування безпеки, загальна інформація про причини блокування та підстави має бути доступною;

4) контроль і нагляд: має бути встановлений механізм незалежного контролю за діями органів, що здійснюють блокування сайтів. Це допоможе запобігти зловживанням і забезпечити, що такі дії дійсно відповідають цілям національної безпеки;

5) можливість оскарження: власники заблокованих сайтів повинні мати право оскаржувати рішення про блокування навіть під час воєнного стану. Механізми оскарження мають бути оперативними та ефективними.

У НААУ вважають: незважаючи на воєнний стан, обмеження повинні бути чітко регламентовані, контрольовані та прозорі, щоб запобігти корупційним ризикам і зловживанням владою. Повага до прав людини і прозорість є основними принципами, які повинні залишатися у пріоритеті навіть у складні часи.

НААУ просить Комітет Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки врахувати ці зауваження та пропозиції під час розгляду законопроекту.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Популярні новини

Адвокатам дали психологічні техніки стабілізації під час виступів

Навчання

Адвокатам дали психологічні техніки стабілізації під час виступів

Впевненість під час публічних виступів можна розглядати як навичку, яка формується через практику, регулярну увагу до власного тіла та готовність помилятися і вчитись на цих помилках.

17:26 Пт 14.11.25 453
10 змін, які необхідні для імплементації Конвенції про захист професії адвоката

Гарантії діяльності

10 змін, які необхідні для імплементації Конвенції про захист…

Більшість стандартів, закріплених Конвенцію про захист професії адвоката, уже реалізовані в українському законодавстві. Водночас для забезпечення вищого рівня гарантій незалежності адвокатської діяльності слід унести деякі зміни до кодексів та профільного закону.

15:13 Пт 14.11.25 368
Л.Ізовітова: адвокатура сьогодні зберігає незалежність і виборює гарантії професії

Гарантії діяльності

Л.Ізовітова: адвокатура сьогодні зберігає незалежність і виборює…

Українська адвокатура залишається незалежним, конституційно визнаним інститутом правосуддя, який в умовах війни не лише зберіг свою субʼєктність, а й послідовно виборює гарантії захисту професії.

14:03 Пт 14.11.25 770
На Львівщині відкрили кабінет-музей історії адвокатури та іменну аудиторію

Регіони

На Львівщині відкрили кабінет-музей історії адвокатури та іменну…

7 листопада у місті Стрий Львівської області відбулася Урочиста академія відкриття 25-го Кабінету-музею історії адвокатури Стрийщини та навчальної аудиторії імені адвоката Євгена Олесницького.

12:52 Пт 14.11.25 334
НААУ застерігає від розширення доступу до медичних даних у справах про усиновлення

Законодавство

НААУ застерігає від розширення доступу до медичних даних у справах…

У Верховній Раді запропонували спростити процедуру усиновлення дитини, зокрема — скасувати вимогу до заявника подавати медичний висновок про свій стан здоров’я. Такий документ орган опіки та піклування може отримати безпосередньо з електронної системи охорони здоров’я.

10:09 Пт 14.11.25 377
Кандидатам у адвокати: РАУ нагадала правила зарахування викладацького стажу

Доступ до професії

Кандидатам у адвокати: РАУ нагадала правила зарахування…

Для цілей допуску до кваліфікаційного іспиту робота кандидата на посадах науково-педагогічних працівників може бути зарахована як стаж у галузі права лише за умови, якщо ця посада вимагає юридичної освіти.

14:51 Чт 13.11.25 772
Названо молодих правників року

Привітання

Названо молодих правників року

Рада молодих юристів України відзначила правників, які у 2024–2025 роках продемонстрували найвищий рівень фахової майстерності, відповідальності та відданості професії.

14:06 Чт 13.11.25 709
Судова практика у сфері містобудування: огляд рішень ВС

Cудова практика

Судова практика у сфері містобудування: огляд рішень ВС

Комітет Національної асоціації адвокатів України з питань будівельного права підготував та оприлюднив Дайджест судової практики у сфері містобудування за перший квартал 2025 року.

11:43 Чт 13.11.25 560

Вестник:№ 10 жовтень 2025 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл