До Верховної Ради внесено законопроект про скасування адвокатської монополії

На офіційному сайті Верховної Ради зареєстровано законопроект про внесення змін до Конституції України (щодо скасування адвокатської монополії) (реєстраційний номер 1013). Суб’єктом законодавчої ініціативи є Президент України, законопроект визначений як невідкладний. Наразі повний текст законопроекту та супровідних документів відсутні.
НААУ наголошує на тому, що 2016 року внесення змін до Конституції України стосовно виключного права адвокатів на представництво в судах було здійснено у повній відповідності до європейських демократичних практик. Зокрема, запровадження такої норми має підвищити якість правової професійної допомоги, яку, відповідно до Конституції, надає адвокатура.
Нагадаємо, законопроект про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя) (реєстраційний номер 3524) був розроблений із залученням представників різних політичних сил, громадськості, вітчизняного та міжнародного експертного середовища, у тому числі й експертів Європейської Комісії "За демократію через право" . текст законопроекту, підготовлений конституційною комісією, отримав загалом схвальну оцінку експертів Венеціанської Комісії, що засвідчено її Попереднім висновком у документі CDL-PI(2015)016 від 24 липня 2015 року. 23 жовтня 2015 року на 104-му пленарному засіданні Венеціанської Комісії було ухвалено Остаточний висновок (документ CDL-AD(2015)027), в якому зазначається, що "остання версія змін до Конституції України, підготовлена Робочою групою Конституційної Комісії з питань правосуддя, є дуже позитивною і добре підготовленою та заслуговує повної підтримки".
Конституційна Комісія у напрацьованому проекті врахувала всі ключові рекомендації Венеціанської Комісії, а також включила до нього пропозиції, отримані під час численних широких громадських та експертних обговорень, що відбулися, зокрема, в Києві, Харкові, Одесі, Львові, Дніпропетровську, Запоріжжі, Івано-Франківську і в яких взяли участь понад 500 експертів. До проекту увійшла значна частина рекомендацій, що були надіслані безпосередньо до Конституційної Комісії.
В такому контексті спроба зупинити впровадження адвокатської монополії на останньому етапі реалізації цієї конституційної зміни може бути розцінена як відступ від демократичних цінностей, рекомендацій Венеціанської комісії, та матиме наслідком погіршення ефективності судового захисту законних прав та інтересів громадян та юридичних осіб. Ця реформа була результатом консолідованих зусиль правничого товариства, законодавців, міжнародних інституцій, та стала одним із найбільш вдалих компонентів законодавчих змін у системі правосуддя.
Закликаємо народних депутатів провести відкриту дискусії щодо недоцільності такого кроку та його можливих наслідків за участю Національної асоціації адвокатів України як єдиної недержавної професійної організації адвокатури.
НААУ з розумінням ставиться до проблеми виключного представництва адвокатами держорганів та органів місцевого самоврядування у зв’язку з відсутністю конструктивної взаємодії з парламентом попереднього скликання щодо вчасної розробки та затвердження законопроекту про тендерні закупівлі професійної правничої допомоги цими суб’єктами . Разом з тим вважаємо за можливе на рівні ординарного закону врегулювати відстрочення на рік останнього етапу виключного представництва та залучення НААУ до роботи з ВРУ та Комісією щодо спільної розробки такого законопроекту.
Обов’язковою складовою такої дискусії має стати Комісія з питань правової реформи при Президентові України. Адже основним завданням Комісії визначено сприяння подальшому розвитку правової системи України на основі конституційних принципів верховенства права, пріоритетності прав і свобод людини і громадянина з урахуванням міжнародних зобов'язань України. Відповідно до своїх повноважень, Комісія готує та узагальнює пропозиції стосовно змін до Конституції України, законодавства про організацію судової влади, здійснення правосуддя тощо; вживає заходів з організації широкого громадського обговорення, насамперед у професійному середовищі за участю провідних фахівців різних галузей права, міжнародних експертів, напрацьованих законодавчих ініціатив з питань правової реформи в Україні; сприяє скоординованій реалізації правової реформи в Україні, проводить моніторинг ефективності її впровадження; сприяє налагодженню ефективної співпраці державних органів та інститутів громадянського суспільства з питань підготовки і реалізації правової реформи в Україні, їх взаємодії з міжнародними організаціями.
Ми закликаємо Комісію зібратися на засідання для обговорення конституційного законопроекту 1013, зважаючи на його важливість не лише для інституту адвокатури, але і для ефективності захисту прав усіх громадян. Висновок Комісії щодо цього законопроекту має бути зваженим і фаховим, враховувати позицію усіх зацікавлених сторін та зокрема адвокатської спільноти.
Наразі йдуть консультації щодо проведення позачергового з’їзду адвокатів для прийняття необхідних рішень від імені понад 50 тисяч адвокатів України.
Популярні новини

ЄРАУ
Щорічні внески адвокатів: лідери, аутсайдери та наслідки несплати
У січні завершилася кампанія зі сплати внесків на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування за 2025 рік. У середньому по Україні свій фінансовий обовʼязок виконали 64,5% діючих адвокатів.

Гарантії діяльності
РАУ стала на захист 36 адвокатів, яких ТЦК звинуватив у зриві…
Дії адвокатів, викладені у зверненні Бучанського районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки як протиправні правопорушення, насправді є реалізацією законних повноважень, пов’язаних із наданням професійної правничої допомоги клієнтам - громадянам України, які є військовозобов’язаними.

Видання
Статті, фото та документи про Союз Українських Адвокатів зібрали в…
Центр досліджень адвокатури і права Національної асоціації адвокатів України презентував науково-документальне видання «100 років Союзу Українських Адвокатів: статті, матеріали, документи».

Самоврядування
Парламентські інструменти не мають використовуватися у приватних…
Правоохоронні органи мають оцінити факт використання народним депутатом інструменту парламентського дослідження у приватних інтересах. Залучення Дослідницької служби ВР до виконання завдань, що не передбачені Положенням про неї, містить ознаки корупційних злочинів.

Дискусія
Перспективи регулювання діяльності АРМА та управління активами…
У парламенті ухвалили за основу комплексний законопроект №12374-д, який покликаний видозмінити функціонування Агентства з питань розшуку та менеджменту активів, посилити його інституційну спроможність та вдосконалити механізми управління активами.

Законодавство
У профільному комітеті ВР підтримали зміни до КПК заради захисту…
Проект Закону про внесення змін до КПК щодо удосконалення гарантій захисту суб’єктів господарювання під час здійснення кримінального провадження рекомендовано парламенту ухвалити за основу з наступним доопрацюванням.

Cудова практика
Земельні спори: огляд практики Верховного Суду
Друга половина 2024 року була традиційно багата на різноманітні земельні спори. І хоча практика їх вирішення суттєво не змінилася (що засвідчив своїми рішеннями Верховний Суд), все ж удалося виявити деякі нові підходи. Зокрема з питань захисту права оренди землі.

Законодавство
Для цілей визначення медичної практики слід розрізняти допомогу і…
Аби закріпити на законодавчому рівні термін «медична практика», у Міністерстві охорони здоровʼя підготували зміни до Основ законодавства України про охорону здоров’я. Втім запропоноване визначення є недосконалим.