Реклама тютюнових виробів та електронних сигарет: що нового у законодавстві | НААУ

Головна цитата

«Фактично законодавство ввело тотальну заборону на рекламу»

Публікація

Реклама тютюнових виробів та електронних сигарет: що нового у законодавстві

10:23 Ср 28.02.24 Автор : Ольга Демідова 4603 Переглядів Версія для друку

Подібно до багатьох інших країн світу Україна активно бореться з курінням тютюнових виробів, електронних сигарет тощо. У цьому контексті цікавим для аналізу є регулювання реклами з урахуванням останніх змін до антитютюнового законодавства.

Заборона рекламувати тютюнові вироби та знаки для товарів і послуг, інші об'єкти права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, на радіо, телебаченні, у мережі інтернет тощо, існує вже багато років. У 2022 році електронні сигарети прирівняли до тютюнових виробів. Водночас питання реклами пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання тощо довгий час ніяк не регулювалося.

Все змінив Закон № 1978 «Про внесення змін до деяких законів України про охорону здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну», який набув чинності у липні 2023 року, і наступні зміни законодавства про рекламу.

Зокрема, серед інших, було ведено такі поняття, як:

  • бездимний тютюновий виріб – тютюновий виріб, що не передбачає процесу згоряння, у тому числі жувальний тютюн, нюхальний тютюн і тютюн для перорального вживання;
  • електронна сигарета – виріб, який може бути використаний для вдихання аерозолів (парів), що утворюються внаслідок нагрівання компонентами такого виробу рідин, що містять або не містять нікотин. Електронні сигарети можуть бути одноразовими або багаторазовими;
  • новітній тютюновий виріб – тютюновий виріб, що не належить до жодної з таких категорій, як сигарети, тютюн для самокрутки, тютюн для люльки, тютюн для кальяну, сигари, сигарили, жувальний тютюн, нюхальний тютюн, тютюн для перорального вживання, і введений в обіг після 19 травня 2014 року;
  • трав’яний виріб для куріння – виріб на основі рослинної сировини, трав або фруктів, що не містить тютюну, який можна вживати через процес згоряння;
  • спонсорство пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах – будь-який вид внеску в будь-яку подію, захід або окрему особу, метою, результатом або ймовірним результатом якого прямо чи опосередковано є стимулювання продажу пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, або вживання тютюну.

Закон «Про рекламу» закріпив заборону на будь-яку рекламу та стимулювання продажу тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням, торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, предмети, пов’язані з їх вживанням, трав’яні вироби для куріння, електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням. У статті 22 Закону «Про рекламу» міститься також детальний перелік місць, де саме заборонено рекламувати тютюнові вироби та все що є пов’язаним із ними.

Також було заборонено спонсорство програм лінійних аудіальних чи аудіовізуальних медіа, публікацій у друкованих та інших медіа, на вебсайтах у мережі Інтернет, театрально-концертних, спортивних заходів, спортивних змагань та інших заходів, проектів тощо та продакт-плейсмент в аудіовізуальних медіа, на платформах спільного доступу до відео та на платформах спільного доступу до інформації, з використанням торговельних марок, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, предмети, пов’язані з їх вживанням, трав’яні вироби для куріння, електронні сигарети, заправні контейнери, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням.

Крім того, введено в дію спеціальні норми, а саме ст. 16-1, ст. 16-2 Закону «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення», які регулюють більш детально заборону щодо реклами та спонсорства електронних сигарет, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння.

Отже, фактично законодавство ввело тотальну заборону на рекламу, стимулювання продажу та спонсорство тютюнових виробів, електронних сигарет (а також заправних контейнерів і рідин), пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння тощо.

Контроль за дотриманням антитютюнового законодавства здійснює Держпродспоживслужба, щодо порушень законодавства про розповсюдження реклами суб’єктами у сфері медіа контролюючим органом також є Національна Рада з питань телебачення і радіомовлення.  Підставами для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері антитютюнового законодавства є: самостійне звернення суб’єкта господарювання; доручення прем'єр-міністра України і звернення фізичної особи.

Відповідальність за порушення вимог закону для суб’єктів господарювання з боку Держпродспоживслужби штраф у розмірі  тридцять тисяч гривень, а в разі повторного протягом року вчинення таких порушень – п’ятдесят тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу тютюнових виробів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Також до рекламодавців застосовуються загальні положення щодо відповідальності за порушення рекламного законодавства – штраф у розмірі п'ятикратної вартості розповсюдженої реклами, а за повторне вчинення порушень протягом року – штраф у подвійному від передбаченого за ці порушення розмірі. Ці штрафи застосовують до рекламодавців у випадку таких порушень:

  • замовлення реклами продукції, виробництво або обіг якої заборонено законом;
  • надання недостовірної інформації виробнику реклами, необхідної для виробництва реклами;
  • замовлення розповсюдження реклами, забороненої законом;
  • недотримання встановлених законом вимог щодо змісту реклами та у замовленні розповсюдження реклами (у тому числі користувацького контенту, який визнається рекламою), у якій не дотримано встановлені законом вимоги щодо її змісту;
  • порушення порядку розповсюдження реклами, якщо реклама розповсюджується ними самостійно.

Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення притягає суб’єктів у сфері медіа до відповідальності за порушення вимог Закону «Про рекламу» щодо порядку розповсюдження реклами у порядку, передбаченому Законом «Про медіа», залежно від статусу медіа (зареєстроване медіа чи ні) та інших умов.

Повідомити про порушення у сфері антитютюнового законодавства можна через Центр громадського здоров’я або електронним зверненням до Держпродспоживслужби.

Автор публікації: Ольга Демідова

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

Інші публікації автора

Вестник:№3 березень 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорії

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл