"Підтримка ментального здоров'я українських адвокатів під час війни" детальніше за посиланням

Головна цитата
«Повноцінна робота ЄДЕССБ неможлива без послідовного та повного внесення всіх даних та без впровадження в роботу Єдиного електронного містобудівного кадастру», - адвокат Н. Лещак
Публікація
Єдина державна електронна система у сфері будівництва: що варто змінити у функціоналі
Останні п’ять років усі процеси, пов’язані з оформленням та створенням документів у сфері будівництва, які фіксують характеристики та стан об'єктів на різних етапах будівництва, відбуваються через Єдину державну електронну систему у сфері будівництва (ЄДЕССБ).
Нагадаємо, цю систему було запроваджено з метою цифровізації адміністративних та інших послуг у сфері будівництва, спрощення отримання послуг, впорядкування процесу будівництва в Україні. Правовою підставою став закон від 17.10.2019 №199-IX, а порядок її ведення затвердив Кабмін постановою від 23.06.2021№681.
Використання системи сприяло цифровізації галузі, підвищенню прозорості, усуненню прямої взаємодії заявника з посадовими особами та зменшенню часових витрат для всіх учасників процесу. Однак, практика виявила і певні недоліки.
Так, було реалізовано не весь функціонал системи. А це впливає на коректність її роботи та унеможливлює автоматизацію багатьох процесів. Саме автоматизація розглядалася як необхідна складова ліквідації корупційної складової.
Але мінімізація безпосередньої взаємодії з особою, відповідальною за прийняття рішення, не вказує на усунення корупційного елементу. Усунення цієї проблеми слід вирішити шляхом забезпечення належного громадського контролю та публічності надання послуг, можливістю ознайомитися з документами, на підставі яких було прийнято те чи інше рішення.
На жаль, функціонал ЄДЕССБ не виключає можливість зловживань з боку органів державного архітектурно-будівельного контролю. Наприклад, сьогодні через систему повертаються на доопрацювання повідомлення про початок виконання підготовчих/ будівельних робіт, хоча така можливість не передбачена законом. Водночас, наявний функціонал не дозволяє отримати передбачені послуги, наприклад здійснити деякі реєстраційні процедури у будівництві в умовах воєнного стану відповідно до постанови КМУ від 24.06.2022 № 722.
Україна має велику кількість об'єктів нерухомості, що становлять історико-культурну цінність і походять з різних епох. Проте через відсутність відкритого доступу до повної інформації про них, суперечності в законодавстві та нечіткі процедури погодження й нагляду — ці пам’ятки часто опиняються під загрозою: їх перебудовують, пошкоджують або знищують. Наявні прогалини в містобудівному та пам’яткоохоронному законодавстві, у сукупності із закритістю даних, створюють сприятливі умови для втрати унікального історичного середовища. А функціонал ЄДЕССБ дозволяє застосування принципу мовчазної згоди при наданні послуг уповноваженими органами охорони культурної спадщини. Іншими словами, пасивна поведінка чиновника дозволяє отримати необхідне рішення при фактичній відсутності підстав для цього.
З огляду на існування великої кількості реєстрів і баз, не пов’язаних між собою, заявникам доводиться брати витяги та інші документи з одних баз, щоб підготувати заявки для отримання витягу з іншої бази.
Вочевидь, необхідне створення інтегрованої платформи, яка уніфікує всі інформаційні ресурси і забезпечить безперебійну взаємодію реєстрів. Це зробить процес отримання інформації зручним і швидким. А головне - усувається людський фактор на власний розсуд видати або не видати довідку, витяг чи інший документ.
У цьому аспекті важливим рішенням має стати Містобудівний кадастр. Уряд України вже ініціював запровадження цього інноваційного експериментального проекту, який стане важливим інструментом у процесах реконструкції та розвитку міст і громад. Це буде єдина централізована система, яка міститиме вичерпну інформацію про забудову, інженерні мережі, землекористування та інші аспекти територіального розвитку в Україні.
І повноцінна робота ЄДЕССБ неможлива без послідовного та повного внесення всіх даних та без впровадження в роботу Єдиного електронного містобудівного кадастру. Це дасть можливість вирішити особливо проблемні питання: наповнення системи містобудівною документацією та забезпечення автоматизації процесу отримання містобудівних умов та обмежень, які по суті є «проекцією» вимог містобудівної документації на місцевому рівні на конкретну земельну ділянку.
Але за будь яких умов функціонал ЄДЕССБ потребує вдосконалення. Надання в електронній формі адміністративних послуг має здійснюватися виключно відповідно до вимог чинного законодавства. При цьому має забезпечуватися коректна та безперебійна робота системи і сервісів, та убезпечити дані від незаконного поширення і незаконного доступу до них.
Матеріал опубліковано у виданні «Закон і Бізнес».

Наталія Лещак
член Ради Комітету НААУ з питань будівельного права
Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.
Інші публікації автора

Публікація
Єдина державна електронна система у сфері будівництва: що варто змінити у…
Автор: Закон і Бізнес

Публікація
Право власності сильніше окупації: чому досвід Кіпру важливий для України
Автор: Закон і Бізнес

Публікація
Реформа АРМА: Чому юридична спільнота виступає проти законопроєкту №12374-д
Автор: Закон і Бізнес

Публікація
Проблеми з багажем — не трагедія: як отримати компенсацію в авіакомпанії
Автор: Закон і Бізнес

Публікація
Повернення судового збору стало простішим: алгоритм дій та підводні камені
Автор: Закон і Бізнес

Публікація
Гостьовий інвестор: як українцям отримати дозвіл на проживання в Угорщині
Автор: Закон і Бізнес