НААУ поінформувала США про ризики відступу від демократичних стандартів внаслідок реформи адвокатури | НААУ

НААУ поінформувала США про ризики відступу від демократичних стандартів внаслідок реформи адвокатури

Законодавство
12:10 Ср 31.01.18 3183 Переглядів
Версія для друку

НААУ звернулася до Посла США в Україні пані Марі Йованович з приводу ризиків відступу від європейських стандартів та демократії внаслідок внесення змін до закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Аналогічні листи направлені до групи конгресменів.

Листи направлено 26 січня 2018 року.

«Просимо Вас у межах компетенції надати підтримку зміцненню інституту адвокатури в Україні в рамках демократичного та прозорого процесу та запобігти відступу адвокатури як важливої складової системи правосуддя від європейських стандартів та принципів», - ідеться у листі до голови дипломатичної місії.

НААУ інформує про стан адвокатури в Україні, чинний закон «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», який відповідає висновку Венеціанської комісії від 2011 року, а також про неодноразове заперечення щодо способу підготовки змін до цього закону з боку української адвокатури та найбільшої професійної організації адвокатів у Європі – ССВЕ.

У листі поінформовано про позицію Ради адвокатів України, яка вважає, що з грудня 2016 року до січня 2018 року процес реформи адвокатури так і не був організований владою у відповідності до міжнародних стандартів регулювання адвокатської професії, принципів демократичного урядування, публічності та відкритості дій влади. Право адвокатури, яку у відносинах з органами влади представляє Національна асоціація адвокатів України, на участь у напрацюванні змін до профільного закону не було дотримано, а офіційне представництво професії було підмінено у маніпулятивний спосіб шляхом залучення окремих громадських організацій та адвокатів.

«Звертаємо Вашу увагу на те, що чинний закон «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» прийнятий 2012  року на виконання зобов’язань України перед Радою Європи та реалізацію «Дорожньої карти» щодо виконання Плану дій Україна-ЄС у 2005 році (передбачав підтримку Міністерством юстиції прийняття змін до закону про адвокатуру, які стосуються створення професійної асоціації адвокатів України). Одним з ключових правових документів, що визначили шляхи розвитку адвокатського самоврядування в Україні на десятиліття, став Спільний Висновок «Щодо проекту закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» Європейської комісії «До демократії через право» (Венеціанська Комісія) та Дирекції з питань правосуддя та людської гідності в складі Генеральної Дирекції з прав людини та верховенства права Ради Європи», - ідеться у листі.

Даний документ остаточно затвердив і закріпив в якості одного з базисних принципів побудови незалежного адвокатського самоврядування - створення єдиної, цілісної професійної асоціації адвокатів України. Згодом, в 2012 році, цей заснований на європейських стандартах постулат і був реалізований в Законі України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Занепокоєння викликає і висновок звіту експертів Ради Європи стосовно законопроекту про зміни до закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Експерти вважають, що надмірно детальне регулювання діяльності адвокатського самоврядування “може бути виправдане значними змінами в структурі самоврядування, але після перехідного періоду, потрібного для завершення реформи адвокатури, слід прагнути до дерегуляції самоврядування”. При цьому той факт, що створена на підставі чинного закону система органів адвокатського самоврядування відповідає рекомендаціям Венеціанської комісії, як власне і сам чинний закон “Про адвокатуру та адвокатську діяльність” у Звіті не згадується. Ігнорування цього факту ставить під серйозний сумнів повноцінність проведеної експертної оцінки та її об'єктивність.

При підготовці Звіту експертами не було проаналізовано корупційні ризики, які містить законопроект. Зокрема, численні суперечності між різними статтями законопроекту, термінологічна невизначеність та наявність оціночних суджень, особливо в частині регулювання доступу до професії та притягнення до дисциплінарної відповідальності, розподілу адвокатських внесків.

Положення законопроекту щодо можливості адвокатів на державній службі зберігати право на представництво в судах також потребує більш уважного вивчення з огляду на колізійність цього положення з гарантіями адвокатської діяльності та обсягом професійних прав, суперечність принципу незалежності адвокатури

З урахуванням приписів Основних принципів ООН щодо ролі адвокатів (14 грудня 1990 року), Хартії основних принципів європейської юридичної професії та Кодексу поведінки європейських адвокатів, Спільного висновку Венеціанської комісії та Директорату правосуддя і захисту людської гідності Генерального Директорату з прав людини і верховенства права Ради Європи, резолюцій ПАРЄ щодо України, така ситуація викликає занепокоєння щодо щирості проголошених цілей судової реформи. Рада адвокатів України вбачає ризики для утвердження в Україні принципів верховенства права, незалежності системи правосуддя, гарантованості права кожного громадянина на професійну правничу допомогу, а також дотримання ключових цінностей адвокатської професії, якими є незалежність, самоврядність та саморегулювання.

Особливу стурбованість така ситуація викликає на тлі  оцінок стану дотримання прав людини в Україні. Зокрема, всесвітній звіт Human Rights Watch за 2018 рік  містить оцінки про відступ української влади від зобов’язань щодо захисту прав людини та зауваження про обмеження ключових прав і свобод шляхом прийняття нового законодавства. Роль конституційного інституту адвокатури в захисті прав людини є фундаментальною. Будь-які атаки на незалежність адвокатури, перегляд втілених у чинному законодавстві європейських стандартів організації адвокатської професії, спроби надмірного втручання з боку законодавства у систему адвокатського самоврядування становлять пряму загрозу для належного захисту прав людини.

_______________________________________________________________________________________________________

Стежте за актуальними новинами в адвокатурі та адвокатському самоврядуванні у нашому Telegram-каналі InfoUNBA

Популярні новини

Систематичність - це втретє: як правильно кваліфікувати домашнє насильство?

Законодавство

Систематичність - це втретє: як правильно кваліфікувати домашнє…

Уточнення ознаки систематичності вчинення домашнього насильства має важливе значення для тлумачення диспозиції відповідної статті 126-1 Кримінального кодексу. Разом із тим необхідно відмежовувати норми матеріально-правового і процесуального характеру.

15:28 Ср 22.01.25 116
Які спрощення кримінального процесу неможливо погодити

Законодавство

Які спрощення кримінального процесу неможливо погодити

Директорат правосуддя та кримінальної юстиції Мінʼюсту підготував аналітичний звіт про доцільність спрощення процедури здійснення окремих слідчих (розшукових) або інших процесуальних дій з урахуванням стандартів дотримання прав людини та практики ЄСПЛ.

18:09 Вт 21.01.25 220
Мінʼюст формує стандарти БПД щодо неповнолітніх

БПД

Мінʼюст формує стандарти БПД щодо неповнолітніх

До стандартів якості надання безоплатної вторинної правової допомоги підготовлені зміни. Крім суто технічних правок («правова» допомога стає «правничою», а «ЗМІ» перетворюються на «медіа»), передбачаються вимоги стосовно допомоги і представництва неповнолітніх.

13:21 Вт 21.01.25 213
ВС підтримав адвоката у діджиталізованій реальності

Cудова практика

ВС підтримав адвоката у діджиталізованій реальності

Гарантування права на судовий захист та заборона його обмежень, особливо в умовах діджиталізації та воєнного стану, вимагають від суду підтримки різних способів взаємодії з учасниками процесу. Це стосується і способів підписання ордеру, які не можуть бути обмежені.

17:09 Пн 20.01.25 424
Що підтверджує витрати на правничу допомогу для їх стягнення?

Cудова практика

Що підтверджує витрати на правничу допомогу для їх стягнення?

Розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

11:46 Пт 17.01.25 4172
Правнича допомога при мобілізації: у ТЦК проблем не бачать

Гарантії діяльності

Правнича допомога при мобілізації: у ТЦК проблем не бачать

Військова влада запевняє, що навчальний центр або розподільчий пункт – це не місце позбавлення волі. Туди є нормальний (з урахуванням режиму) допуск, в тому числі для адвокатів. Але практика свідчить про зворотне.

11:47 Ср 15.01.25 7049
Обовʼязкова евакуація дітей: про що забув Кабмін

Законодавство

Обовʼязкова евакуація дітей: про що забув Кабмін

Евакуація у примусовий спосіб дітей за рішенням адміністрацій з населених пунктів, які розташовані на територіях активних та можливих воєнних (бойових) дій, ускладнена негативним ставленням до цього батьків.

10:41 Вт 14.01.25 5723
Побиття адвокатки у Харкові: що відомо про інцидент у приміщенні ВЛК

Гарантії діяльності

Побиття адвокатки у Харкові: що відомо про інцидент у приміщенні ВЛК

Коли адвокатка почала фіксувати порушення прав її клієнта у приміщенні військово-лікарської комісії, захисницю випхали з приміщення, застосувавши фізичну силу, а також викинули речі. Інцидентом зацікавилися у Верховній Раді, а Омбудсман узяв кейс під особистий контроль.

15:36 Пн 13.01.25 10481

Вестник:№ 12 грудень 2024 -;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл