РАУ закликає Верховну Раду утриматися від репресивних змін до КПК
Рада адвокатів України ухвалила заяву стосовно проекту змін до Кримінального процесуального кодексу (законопроект 5490).
“Аналіз законопроекту дає достатні підстави для тверджень про те, що, у разі його прийняття, буде створено умови для ліквідації інституту професійної правничої допомоги на стадії досудового розслідування. Принцип змагальності перетвориться на суто декларативний, оскільки передбачається повне “панування” сторони обвинувачення під час досудового провадження. А сама назва законопроекту, цитуємо: “удосконалення механізмів забезпечення завдань кримінального провадження”, не має нічого спільного із репресивним характером основних його положень», - констатує РАУ.
На думку РАУ, законопроект напряму суперечить статтям 8, 19, 29, 59, 62, 63, 64, 131-1,131-2 Конституції України, європейським зобов'язанням України у сфері прав людини. «Пропоновані зміни мають небезпечні ознаки руйнування гуманних демократичних правових основ системи кримінального процесу, який натомість буде супроводжуватися масовими порушеннями прав людини та основоположних прав у кримінальному провадженні»,- ідеться у тексті заяви.
Рада адвокатів України закликала голову Верховної Ради Андрія Парубія та народних депутатів України відмовитися від повторного включення до розгляду цього проекту закону та відхилити подібні законодавчі ініціативи в разі їхнього повторного внесення.
РАУ аргументує свою позицію тим, що авторами законопроекту пропонується радикальний відступ від європейських стандартів, які закріплені в Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та конкретизовані в рішеннях ЄСПЛ. Так, занепокоєння адвокатської спільноти викликали пропозиції перенести відкриття матеріалів кримінального провадження сторонами із стадії досудового розслідування на судову стадію - стадію підготовчого провадження. «Фактично, у такий спосіб особа позбавляється можливості навіть на останньому етапі досудового розслідування захищати себе особисто чи використовувати практичну та ефективну професійну правничу допомогу захисника, у тому числі й у аспекті поінформованості про остаточну підозру та можливості її спростування, права на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності суду, слідчого судді, прокурора, слідчого тощо», - ідеться у заяві до парламенту.
РАУ вважає, що це обмежить змагальність сторін та свободу в наданні ними суду своїх доказів, і в результаті — обмежить конституційне право громадянина на захист. При цьому, відповідно до ст. 6 Конвенції про права людини, право на змагальне провадження означає головним чином можливість сторін знайомитися з усіма представленими доказами або зауваженнями і коментувати їх з метою законного впливу на рішення суду.
Суперечить конституційним нормам та європейській практиці і положення законопроекту, яким пропонується збільшити до 18 місяців максимально допустимий строк тримання під вартою для випадків, коли йдеться про особливо складні кримінальні провадження щодо особливо тяжких злочинів, скоєних організованими групами, злочинним організаціями.
“Запропонований законодавцем у законопроекті підхід щодо збільшення граничного строку тримання особи під вартою суперечитиме принципу правової визначеності. Оскільки очевидним є ризик того, що за відсутності визначеного в законі поняття “особливе складне кримінальне провадження” таке виключення перетвориться на загальне правило, для застосування якого достатньо буде формально зазначити під час кваліфікації про те, що злочин вчинено організованою групою чи злочинною організацією”, - ідеться у заяві РАУ. По суті в сучасних умовах не є виправданим й значне збільшення тривалості ув'язнення, що може свідчити лише про наміри використати тривале ув'язнення як засіб тиску або як покарання за злочини, у яких підозрюються відповідні особи. При цьому не можна ігнорувати резолюцію ПАРЄ 2077 (2015) від 1.10.2015 р. «Зловживання досудовим затриманням у державах – учасницях Європейської конвенції з прав людини», якою ПАРЄ навпаки закликає держави – учасниці КЗПЛ вжити заходів для скорочення випадків досудового затримання, включаючи також і обмеження використання такого заходу, як досудове затримання з метою, іншою ніж здійснення правосуддя, і звільнення затриманих, які наразі знаходяться під вартою за принизливих умов
Застереження РАУ викликало і те, що законопроект, за відсутності у КПК ефективних засобів юридичного захисту, відкриває необмежені можливості і для зловживання стороною обвинувачення своїм правом на повторне направлення обвинувального акту до суду без виправлення відповідних недоліків. Передбачається, що суд не матиме права повторно повернути наданий прокурором обвинувальний акт і всі недопрацювання слідчих і прокурорів пропонується перекласти на суди, що в свою чергу безсумнівно вплине негативним чином на якість судового розгляду.
У заяві також вказано на те, що у порушення норм Основного Закону, законопроектом також пропонується продовжити функції досудового розслідування органів прокуратури до листопада 2019 р, всупереч тому, що з Конституції України вилучені відповідні її повноваження.
Популярні новини
Призначення
Молодіжний комітет НААУ отримав нового очільника
Головою Молодіжного комітету Національної асоціації адвокатів України – UNBA NextGen, який опікується питаннями забезпечення розвитку адвокатури України з погляду тяглості поколінь, сприяння кар’єрному зростанню молодих адвокатів, призначено Ігоря Андрєєва.
Дискусія
В Україні зʼявиться перелік терористичних організацій: як це вплине…
З метою забезпечення національної безпеки та попередження, виявлення і припинення терористичної діяльності в Україні сформують та вестимуть перелік терористичних організацій (груп).
Законодавство
Ключові зміни цивільного законодавства за 2024 рік зібрали в огляді
Відкриття та оформлення спадщини, корпоративне управління, аграрні ноти, малозначні спори, протидія домашньому насильству, судовий контроль за виконанням рішень - ці та інші питання були у фокусі уваги законодавця в 2024 році.
Самоврядування
Внесок адвоката 2025: як платити
Адвокати України до 31 січня мають сплатити щорічний внесок на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування. Він традиційно становить один прожитковий мінімум для працездатних осіб (3028 грн.). У 2025 році змінився розподіл адвокатського внеску.
Видання
Бюлетень Комітету медичного і фармацевтичного права та біоетики…
Комітет медичного і фармацевтичного права та біоетики НААУ підготував бюлетень за жовтень – грудень 2024 року.
БПД
Для заміни адвоката БПД особистих мотивів недостатньо, - ВС
Особа, що отримує безоплатну вторинну правничу допомогу, не може на власний розсуд вимагати від суду заміни захисника за призначенням з особистих мотивів за відсутності обґрунтованих підстав для цього.
Cудова практика
Цивільне право та процес за пів року: огляд судової практики
У II півріччі 2024 року Верховний Суд ухвалив низку рішень у сфері цивільного права та процесу, які формують судову практику з низки питань спадкового, житлового, речового та зобов'язального права.
Анонс
В адвокатів питають як гендер упливає на їхню роботу
Упередження, стереотипи, дискримінація… Чи стикаються українські адвокати з проблемами гендерної рівності у своїй практиці та як реагувати на такі ситуації?