Законопроект про медіацію обмежує права адвокатів — Олександр Дроздов | НААУ

Законопроект про медіацію обмежує права адвокатів — Олександр Дроздов

Різне
16:54 Чт 22.12.16 3155 Переглядів
Версія для друку

Проект Закону України “Про медіацію” (реєстраційний номер №3665), ухвалений Верховною Радою у першому читанні, містить обмеження прав адвокатів.

З листом про такі невідповідності до Голови Верховної Ради Андрія Парубія звернувся президент Спілки адвокатів України, голова ВКДКА Олександр Дроздов, який також входить до комітету з питань медіації НААУ.

У статті 7 запропонованого законопроекту закріплено, що медіатором не може виступати адвокат, представник та/або законний представник сторони медіації. Особа не може виступати адвокатом або представником сторони медіації у справі (провадженні), в якій вона надавала або надає послуги медіатора. Наведені положення на нашу думку прямо суперечать положенням Конституції України та Закону України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність”.

Стаття 59 Конституції України встановлює, що кожен має право на професійну правничу допомогу. У випадках, передбачених законом, ця допомога надається безоплатно. Кожен є вільним у виборі захисника своїх прав. В свою чергу стаття 131-2 Основного закону вказує на те, що для надання професійної правничої допомоги в Україні діє адвокатура. Незалежність адвокатури гарантується. Виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення.

Статтею 4 Закону України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність” встановлено, що Адвокатська діяльність здійснюється на принципах верховенства права, законності, незалежності, конфіденційності та уникнення конфлікту інтересів. Конфлікт інтересів - суперечність між особистими інтересами адвоката та його професійними правами і обов’язками, наявність якої може вплинути на об’єктивність або неупередженість під час виконання адвокатом його професійних обов’язків, а також на вчинення чи невчинення ним дій під час здійснення адвокатської діяльності (ст. 1 цього Закону). При цьому саме адвокат під час здійснення адвокатської діяльності зобов’язаний невідкладно повідомляти клієнта про виникнення конфлікту інтересів (ст. 21 даного Закону)

Водночас у статті 21 Закону України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність” зазначається, що Адвокату забороняється: 1) використовувати свої права всупереч правам, свободам та законним інтересам клієнта; 2) без згоди клієнта розголошувати відомості, що становлять адвокатську таємницю, використовувати їх у своїх інтересах або інтересах третіх осіб; 3) займати у справі позицію всупереч волі клієнта, крім випадків, якщо адвокат впевнений у самообмові клієнта; 4) відмовлятися від надання правової допомоги, крім випадків, установлених законом.

Таким чином ні на конституційному рівні, ні на рівні профільного закону встановлено коло підстав за наявності яких адвокат може бути обмежений у наданні професійної правничої допомоги. При цьому з'ясування наявності або відсутності таких обставин відбувається у кожному конкретно випадку з урахуванням наведених критеріїв, як правило між адвокатом та його клієнтом., а тому навряд чи може бути так би мовити a priori законом без відносно до наведених підстав заборонено адвокату здійснювати свою діяльність лише тому, що він добросовісно реалізовував своє конституційне право на надання професійної правничої допомоги своєму клієнтові.

Важливим є й те, що обираючи з-поміж інших учасників правовідносин саме адвоката, як суб'єкта на який планується покласти відповідні обмеження, законопроект стає доволі вразливим з огляду на дотримання стандартів у сфері основоположних прав та свобод людини в аспекті загальної заборони дискримінації. Оскільки крім іншого позбавляє адвокатові без належних на підстав реалізовувати свої професійні здібності й у інших сферах суспільних відносин, наприклад виступати у якості медіатора.

Разом з тим запропонований законопроект про медіацію закладає основи для обмеження конституційних прав осіб, які під час кримінального провадження чи іншого судового процесу вирішили взяти участь у медіації на вільний вибір захисника у цьому альтернативному (позасудовому) методі вирішення спорів та позбавляють професійної правничої допомоги учасників судових процесів, що призведе до порушення права адвоката на надання професійної правничої допомоги та суттєво обмежить вимоги ст. 131-2 Конституції України.

Посилаючись на Закон України “Про Регламент Верховної Ради України” Олександр Дроздов просить довести до відома профільного комітету Верховної Ради України думку Спілки адвокатів України з метою запобігання можливого обмеження конституційних прав кожного на отримання професійної правничої допомоги та щодо вільного вибору захисника своїх прав.

Популярні новини

Взаємодія

Литва вивчає досвід української адвокатури, набутий під час війни

Схоже, у Литві серйозно ставляться до потенційних загроз, що йдуть з боку агресивного сусіда. Разом із установленням на кордоні захисних інженерних споруд, там також цікавляться досвідом організації роботи інститутів суспільства в умовах воєнного стану.

16:36 Пт 06.09.24 2419

Дискусія

«Національний кешбек» в обмін на чутливі дані: що не так з урядовою…

Уряд України запустив програму "Національний кешбек", яка обіцяє повертати українцям 10% від вартості придбаних вітчизняних товарів. Це має стимулювати попит на продукцію місцевих виробників і зміцнити національну економіку. Але чи все так безхмарно?

11:22 Ср 04.09.24 5798

Захист військових

З чого складається грошове забезпечення військовослужбовця

Сьогодні українські військові ризикують життям і здоров'ям, захищаючи державу від зовнішнього агресора. Тому вони як ніхто інший заслуговують на належну винагороду. Крім іншого, адекватне грошове забезпечення підвищує моральний дух військовослужбовця і мотивацію до служби.

17:29 Вт 03.09.24 6698

Cудова практика

Суд - не абстрактний орган. Правила заповнення ордеру нагадав ВС

Ордер про надання правничої допомоги має містити назву органу, в якому адвокатом надається така допомога. При цьому в ордері має бути зазначено не абстрактний орган, а конкретна назва такого органу чи групи органів, зокрема судових органів.

12:35 Вт 03.09.24 7204

Законодавство

Чи на часі зміна підходів притягнення бізнесу до кримінальної…

Інститут кримінальної відповідальності юридичних осіб, запроваджений у 2014 році, неефективний. Наприклад, перелік санкцій, які можуть бути застосовані до бізнесу, досить обмежений і вони є незбалансованими.

11:23 Пн 02.09.24 8318

Видання

Публікуємо черговий номер Вісника НААУ за липень-серпень 2024 року

Вісник НААУ за липень-серпень 2024 року доступний для перегляду на сайті.

17:49 Пт 30.08.24 311

Дискусія

Велика приватизація: сподівання на повне розблокування процесу

Попри вкрай складну економічну ситуацію, спричинену війною, Україна вимагає дієвих підходів до відновлення економіки. І приватизація є одним із ключових джерел наповнення бюджету та перетворення неефективних державних активів на дієздатні підприємства, що створюють робочі місця та забезпечують податкові надходження.

16:38 Пт 30.08.24 9259

Cудова практика

Обчислення вислуги років за участь в операціях Миротворчих Сил:…

Час служби у складі Миротворчих Сил ООН військовослужбовцям Збройних Сил України зараховується до вислуги років для призначення пенсій на пільгових умовах: один місяць служби за три місяці.

14:28 Пт 30.08.24 8114

Вестник:№7-8 липень-серпень 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл