10:57 Чт 28.11.24 | |
Роль відкритих даних у вирішенні правових задач з багатьма невідомими |
|
Головна цитата
Кажуть, обізнаний – значить озброєний. І якщо сприймати інформацію як зброю, то її ефективність прямо залежить від значення для вирішення конкретної задачі. Частину відомостей дістати складно, адже доступ до них обмежений. Але близько 80% необхідної інформації є публічною. У тому числі, відкриті дані. Публічна інформація і відкриті дані Доступ до інформації, що перебуває у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації регулюється нормами Закону «Про доступ до публічної інформації». У 2015 році цей Закон доповнили статтею 10-1, яка запровадила поняття «відкриті дані», а також установила особливості їх використання. Пізніше Кабмін затвердив Положення про набори даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних (постанова від 21.10.2015 №835), у якому визначив формати, структуру, вимоги та перелік наборів відкритих даних, обов’язкових до оприлюднення розпорядниками публічної інформації. Сьогодні за реалізацію державної політики у сфері відкритих даних відповідає Міністерство цифрової трансформації України. Цей центральний орган виконавчої влади забезпечує функціонування Єдиного державного веб-порталу відкритих даних та надає доступ до публічної інформації у формі відкритих даних. Принципи роботи держави у сфері розвитку відкритих даних були визначені у 2016 році після приєднання України до Міжнародної хартії відкритих даних. Основною перевагою відкритих даних (публічної інформації у формі відкритих даних та форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами) є можливість будь-ким їх вільного використання й поширення та безоплатного доступу. Це і є основними ознаками відкритих даних. На відміну від звичайної публічної інформації, яка зазвичай надається на вимогу запитувача, відкриті дані публікуються в Інтернеті і можуть зчитуватися та оброблятися спеціальними програмами. Адже дані подаються у машиночитаному форматі, який придатний для автоматизованого оброблення інформаційними системами. Йдеться про формати електронних таблиць (XLS, XLSX, ODS) і машиночитаних файлів (CSV, XML, JSON). Якщо набори оприлюднені таким чином, то їх дані легко обробляти, поєднувати між собою, аналізувати, імпортувати в бази даних тощо. Влада, бізнес, громадські організації, наукові установи і приватні особи можуть вільно публікувати, копіювати, поширювати, використовувати відкриті дані для одержання економічної, соціальної, культурної чи екологічної вигоди. Відкриті дані можна вільно використовувати, зокрема з комерційною метою, у поєднанні з іншою інформацією або включаючи їх до складу власного продукту з обов’язковим зазначенням джерела їх отримання. Аспекти використання Судову сферу застосування відкритих даних можна представити двома масивами:
Якщо з першого питання практика вже сформувалася (на допомогу тут усім приходить Єдиний державний реєстр судових рішень), то прикладне значення відкритих даних вивчено недостатньо. Тому зупинимося на деяких прикладах використання цих даних під час підготовки та розгляду спірних питань у суді. Відкриті дані вже використовують сервіси (додатки, онлайн-ресурси), які збирають та аналізують дані державних реєстрів, шукають, аналізують та візуалізують судові рішення. На їх основі проводяться наукові дослідження, аналізуються публічні закупівлі, відслідковуються голосування депутатів тощо. При цьому більшість з них наразі пропонує безоплатне та вільне використання можливостей. Завдяки цим сервісам з’явилася можливість вивчати відомості щодо сторін та інших учасників справи, судову практику, на основі чого формувати стратегію та готувати доказову базу. Найбільш відомий та корисний ресурс для кожного правника – це Єдиний державний реєстр судових рішень. Так, доступ до відкритих даних допомагає належним чином оформити позовну заяву чи інший документ, виконати вимоги процесуального законодавства стосовно форми, змісту відомостей щодо учасників спору. Використання «Дії» дає змогу в режимі оналайн дізнаватися про порушення проваджень у судах. Відповідно, з’являється можливість своєчасного реагування на позови й ефективного використання процесуальних прав, належного виконання обов’язків. Така обізнаність дозволяє уникати й негативних наслідків у спорах – таких як додаткова відповідальність, обтяження державним митом, судовими та виконавчими зборами, арештами майна тощо. Досить часто звичайний моніторинг судових справ дозволяє виявити та вирішити спірні питання на стадії підготовки справи до розгляду і, відповідно, уникнути додаткових фінансових витрат або вжити необхідних превентивних заходів. Яскравим прикладом цього може бути наказне провадження, яке, зазвичай, відбувається без проведення судового засідання за участю сторін та за спрощеною процедурою. І в цій категорії справ вкрай важливо своєчасно отримати інформацію про порушення такого провадження, аби у строк звернутися до суду із заявою про скасування судового наказу. На Порталі відкритих даних сьогодні налічується близько 35 тис. наборів. Ці дані систематизовано за основними категоріями, до яких входить багато з того, що стосується держави, державних доходів і видатків, економіки та бізнесу, енергетики, інфраструктури і транспорту, навколишнього середовища, освіти, культури, спорту, охорони здоров’я, регіонального розвитку, суспільства, фінансів, юстиції та судочинства, тощо. Тому, якщо у вас спірне питання, пов’язане із цими сферами діяльності, ви можете скористатися наявною на ресурсі інформацією для аналізу власної ситуації, що дозволить також оцінити і перспективи судового вирішення спору. Тож переваги використання відкритих даних для ефективного представництва в суді є очевидними, оскільки їх не треба добувати якимись особливими способами, можна вільно використовувати і поширювати, а також на їх основі формувати доказову базу. Юрій Шуліка член Комітету НААУ з питань захисту бізнесу та інвесторів Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram. |
|
© 2024 Unba.org.ua Всі права захищені |