15:11 Вт 12.04.22 | |
Податкові стимули в умовах воєнного стану |
|
Головна цитата
З 24 лютого 2022 року на всій території України було введено воєнний стан внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України.
Введення воєнного стану призвело до змін у всіх сферах життя та торкнулося кожного з нас.
Не залишилася осторонь і податкова система України, оскільки надзвичайно важливо, щоб керівництво держави забезпечило стабільне надходження податків до бюджетів з метою стабільного функціонування держави в умовах війни.
Водночас, враховуючи те, що майже кожен підприємець та громадянин України залишив усі свої справи та будь-якими можливими способами намагається допомогти у захисті держави, Верховна Рада України прийняла ряд надважливих Законів України, які направлені на зменшення податкового навантаження з метою швидкої адаптації економіки країни до реалій воєнного стану та забезпечення її швидкого відновлення після війни.
Наразі особливі умови оподаткування передбачені наступними Законами України: - № 2118-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану»; - № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану». - № 7190 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану».
Особливі умові оподаткування полягають у наступному:
Законодавець Законом України № 2118-IX ввів мораторій на проведення всіх податкових перевірок, однак, вже у наступному Законі № 2120-IX було здійснено уточнення і дозволено контролюючим органам проводити фактичні перевірки та камеральні перевірки, у разі бюджетного відшкодування. Така заборона буде діяти протягом дії воєнного стану, а також протягом чотирьох місяців з моменту його припинення або скасування. Також слід зауважити, що Законом України № 2120-IX передбачена відміна мораторію на застосування штрафних санкцій, який був встановлений законодавцем на період карантину, з метою запобігання поширенню корона вірусної хвороби.
Законом України № 2120-IX встановлено нульову ставку акцизу на пальне та зменшено ставку податку на додану вартість з 20% до 7%. Таким чином законодавець намагається втримати ціни на пальне, у зв’язку з чим вартість пального має бути прийнятною для забезпечення діяльності з перевезення необхідних вантажів та проведення ефективної посівної кампанії.
Законом України № 2118-IX передбачено, що у разі неможливості подання податкової та іншої звітності у строк визначений законом або сплати податкових зобов’язань, платники податків звільняються від передбаченої Податковим кодексом України відповідальності за умови виконання своїх обов’язків протягом шести місяців з моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні. Однак, якщо платник податків не виконає свої зобов’язання протягом шести місяців з моменту припинення або скасування воєнного стану в Україні, то до нього будуть застосовуватися відповідальність на загальних підставах, передбачених Податковим кодексом України. Окремо варто звернути увагу на те, що у разі якщо платники податків, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях не дотрималися термінів виконання податкових обов’язків, які зазначені вище, такі особи звільняються від відповідальності, передбаченої Податковим кодексом України за невиконання податкових обов’язків, за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків. Проте, Державна податкова служба України просить платників податків не зловживати даним правом та за можливості подавати податкову звітність у строки, передбачені Податковим кодексом України.
На період до припинення або скасування воєнного стану на території України не застосовуються фінансові санкції за порушення, які пов’язані із застосуванням реєстраторів розрахункових операцій. Однак, законодавець у Законі України № 2120-IX дозволив застосовувати штрафні санкції до підприємців за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.
Для юридичних осіб: До витрат підприємства у повному обсязі враховуються кошти, вартість товарів, робіт та послуг за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України. Операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони без попереднього або наступного відшкодування їх вартості не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування, тобто такі операції не оподатковуються податком на додану вартість, а також акцизним податком. Проте, звертаємо увагу на те, що у майбутньому юридична особа не має права просити грошового відшкодування переданих підакцизних товарів, оскільки така передача підакцизних товарів буде автоматично вважатися реалізацією. Для фізичних осіб: Кошти, які фізична особа отримує у вигляді відшкодування за надані послуги з перевезення для забезпечення потреб Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони не включаються до доходу фізичної особи, а отже не оподатковуються податком на доходи фізичних осіб та військовим збором.
Відповідно до внесених змін до Податкового кодексу України, значно зменшилося податкове навантаження на бізнес. Так, внесені зміни дозволяють з 01 квітня 2022 року суб’єктам господарювання з річним доходом у розмірі до 10 млрд перейти на сплату єдиного податку зі ставкою 2%. Даний податок замінить на період дії воєнного стану податок на доходи та податок на додану вартість. Проте, дана форма оподаткування передбачає і виключення для окремих суб’єктів господарювання, які не мають права на застосування вищезазначеного права. Такими суб’єктами є: - суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи - підприємці), які здійснюють: - діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора); обмін іноземної валюти; - виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин); - видобуток, реалізацію корисних копалин;
- страхові (перестрахові) брокери, банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи, визначені законом; реєстратори цінних паперів;
- представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку;
- фізичні та юридичні особи - нерезиденти.
Фізичні особи-підприємці першої та другої групи єдиного податку мають право взагалі не сплачувати єдиний податок.
Окремо хотілося б звернути увагу на те, що фізичні особи-підприємці та особи, які провадять незалежну професійну діяльність мають право віднести до витрат кошти, які перераховані на потреби оборони.
Відповідно до Закону України № 2120-IX, платники податку на додану вартість мають право на період дії воєнного стану сформувати податковий кредит на підставі первинних документів без реєстрації податкових накладних або розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Проте, після закінчення або скасування дії воєнного стану, платники податку на додану вартість протягом 6 місяців зобов’язані скласти та зареєструвати всі податкові накладні або розрахунки коригування. Таким чином на період дії воєнного стану платники податку повинні звертати особливу увагу на складання первинних документів, що повинні бути складені відповідно до вимог, які передбачені Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
З 01 березня 2022 року до закінчення або скасування дії воєнного стану та протягом року з моменту його скасування або закінчення, фізичні особи-підприємці, в тому числі ті, що обрали спрощену систему оподаткування, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, в тому числі адвокати, та члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе. Окрім того, роботодавці - платники єдиного податку, що обрали спрощену систему оподаткування - фізичні особи - підприємці, які належать до другої та третьої груп платників єдиного податку, а також юридичні особи, що належать до третьої групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України. Водночас на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану, штрафні санкції не застосовуватимуться, а пеня за цей період не нараховується, нарахована підлягає списанню. Також встановлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску.
Керівник військово-цивільної адміністрації може прийняти рішення про вилучення майна, яке знаходиться у податковій заставі, без застосування вимог статті 92 Податкового кодексу України. При цьому у разі оплатного вилучення майна такі кошти спрямовуються на погашення податкового боргу платника податків, майно якого вилучено.
На територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації: - з 01 січня 2022 року по 31 грудня року, у якому припинено або скасовано воєнний стан не нараховується та не сплачується екологічний податок за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів; - за 2022 і 2023 роки не нараховується та не сплачується плата за землю; - за 2021, 2022 та по 31 грудня року, у якому припинено або скасовано воєнний стан, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за об’єкти житлової нерухомості, в тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації та за об’єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання внаслідок збройної агресії Російської Федерації. Звертаємо увагу на те, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, державою було запроваджено значні зміни щодо зменшення податкового навантаження як на бізнес, так і на громадян.
Проте, враховуючи, що від сплати податків до державного чи місцевого бюджету залежить і фінансування обороноздатності держави, рекомендую за наявності можливостей, сплачувати такі податкові зобов’язання вчасно.
Яків Воронін Адвокат, доктор юридичних наук, Голова комітету з питань митного та податкового права НААУ
|
|
© 2024 Unba.org.ua Всі права захищені |