15:44 Пт 31.07.20 | |
Не слід ставити законодавчі експерименти над інститутом адвокатури |
|
Головна цитата
Вельми дивною видається пропозиція очільника парламентського комітету, до відання якого віднесено оцінку законопроектів та проектів інших актів Верховної Ради України на предмет відповідності Конституції України. Не буде зайвим нагадати екс-заступнику голови ради адвокатів Одеської області про те, що стаття 131-2 Конституції України гарантує незалежність адвокатури, яка є недержавним самоврядним інститутом. І одним із інструментів реалізації цієї гарантії є адвокатське самоврядування, що визначається профільним законом як «гарантоване державою право адвокатів самостійно вирішувати питання організації та діяльності адвокатури». Очевидно, у своєму прагненні підвищити довіру до дисциплінарних органів адвокатури наш колега (який після політичної каденції скоріше за все повернеться до адвокатської практики), чомусь забув ці засадничі положення. Мабуть тому, що змішав недержавний самоврядний інститут з державними органами. Водночас, самоврядність і незалежність адвокатури від держави була наріжним каменем Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» 2012 року, який врахував висновки Венеціанської комісії на стадії підготовки проекту. Ми добре пам’ятаємо, що до 2012 року до складу КДКА вже входили представники Мін’юсту і органів місцевої влади. Але модель адвокатури у чинному законі грунтується саме на максимально широкій самоврядності і незалежності від державних органів. Одним з елементів було те, що КДКА утворюються самими адвокатами і лише з-поміж адвокатів. Відомо, що ухвалення нового закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» було тісно пов’язане з обов’язком України захистити на законодавчому рівні правничу професію та заснувати професійну асоціацію адвокатів. Вперше про це йшлося у п.11 висновку №190 (1995) ПАРЄ щодо заявки України на вступ до Ради Європи. Через 15 років про цей обов’язок нам нагадали ще раз, оцінюючи функціонування демократичних інституцій у нашій державі (п.7.3.6 резолюції №1755 (2010) ПАРЄ). І ефективність чинної моделі у повній мірі була продемонстрована на прикладі спроб чиновників з Адміністрації попереднього Президента протягнути сумнозвісний проект №9055, яким хотіли перезавантажити незручне для когось адвокатське самоврядування. Тоді завдяки активному протистоянню професійної спільноти вдалося довести незалежність інституту в умовах тиску держави. Чи отримали б адвокати перемогу при «державних квотах» в їхніх представницьких органах – питання політико-риторичне. Ще одним питанням без відповіді є те, чи можливо підвищувати довіру за рахунок системи, що не користується довірою у суспільстві. Давайте згадаємо, що згідно з останніми соціологічними опитуваннями, судовій системі зовсім не довіряє або скоріше не довіряє 77,5% громадян. Принаймні такими є результати дослідження Центру Разумкова, що проводилося на початку липня цього року. Тож переконаний, що ставити законодавчі експерименти над адвокатурою не варто. Бо ми – чи не єдиний в країні інститут, що довів незалежність, аполітичність та ефективність своєї діяльності у системі правосуддя». Матеріал опубліковано у виданні «Юридична практика». Сергій Вилков Голова ВКДКА
|
|
© 2024 Unba.org.ua Всі права захищені |