|
14:08 Пн 24.11.25 |
Як правильно скласти договір публічної оферти |
|
Головна цитата
У час, коли більшість послуг і продажів переходять онлайн, договір публічної оферти визначає правила гри між бізнесом і споживачем. Проте помилки в його формулюванні можуть призвести до судових спорів, штрафів і втрати довіри клієнтів. Як цього уникнути - розглянемо далі. Згідно зі ст. 633 Цивільного кодексу публічним є договір, за яким одна сторона (підприємець) бере на себе зобов'язання продавати товари, виконувати роботи або надавати послуги кожному, хто до неї звернеться (споживачу). Своєю чергою, оферта - це пропозиція укласти договір на певних умовах (ст. 641 ЦК). Вона адресована невизначеному колу осіб, містить всі істотні умови договору та передбачає, що акцепт такого договору відбувається без додаткових переговорів. Документ може бути розміщений в електронному вигляді (на сайті) та укладатися через натискання кнопки «Підтвердити» чи здійснення оплати. Отже, оферта має бути чіткою публічною пропозицією з визначеними істотними умовами. Якщо ж їх немає або не встановлено порядку ознайомлення - виникає ризик визнання договору недійсним. Крім цього, така прогалина створює юридичне підґрунтя для відмови у виконанні. Як правило, публічний договір вважається укладеним з моменту, коли споживач: 1) акцептував пропозицію офертанта повністю та без застережень; 2) прийняв оферту у вигляді конклюдентних дій; 3) не висловив заперечень проти договору (за умови передбачення у договорі або законі, див. постанову ВС від 11.11.2019 у справі № 646/834/17). Іноді публічну оферту плутають із договором приєднання. Ці поняття можуть використовуватись як синоніми, водночас на практиці вони мають відмінності. Адже перша містить умови, за якими будь-хто може укласти договір, що передбачає однаковість умов для всіх споживачів. Другий представляє собою готовий текст договору, приєднання до якого здійснюється новою стороною без можливості обговорення умов. Умови можуть бути однакові або диференційовані, але сторона не має можливості їх змінювати. Для онлайн-магазинів, сервісів, підписки логічно обирати формат публічної оферти - це підкреслює відкритість до широкого кола осіб, «масовість». Проте важливо чітко прописати механізм акцепту, порядок публікації і збереження версій, а також порядок їх зміни. Визначення формату договірних правовідносин (оферта чи приєднання) суттєво впливає на порядок укладення та виконання. Оферта має містити такі ключові положення:
Чіткість кожного пункту - ключ для уникнення будь-яких суперечностей щодо неоднакового тлумачення умов договору. Якщо умова сформульована нечітко («ціна за домовленістю», «строк за згодою»), - зростає ймовірність виникнення спорів. Таким чином, підготовка договору публічної оферти - це не просто написання тексту договору. Це комплексне завдання: юридичний зміст, технічна реалізація, процес акцепту, архівування та комунікації зі споживачем. Вірно підготовлена оферта - це важливий інструмент захисту бізнесу й юридичної визначеності. Матеріал опубліковано на порталі LIGA ZAKON.
Кирило Кузнецов секретар Комітету НААУ з питань захисту бізнесу та інвесторів Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram. |
|
|
© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені |
|