![]() |
10:14 Вт 05.03.24 |
Як бізнесу підготуватися до перевірок: адвокат дав поради |
|
![]() Із цього року в Україні поновилися перевірки. Оскільки в деяких випадках активність державного органу може заблокувати роботу підприємства, керівнику варто вжити комплекс заходів. Поради щодо підготовки до перевірок дав в інтерв'ю каналу «Україна на часі» голова Комітету НААУ з питань інвестиційної діяльності та приватизації Андрій Шабельніков. Адвокат вважає, що будь-які перевірки бізнесу під час воєнного стану – це вже негатив, тому що це додатковий тиск на економіку та її наповнювачів. «Ми, юристи, відчуваємо, що бізнесу стає важче працювати в цих умовах. Нам би хотілося, щоб у воєнний стан давалася преференція – можливість сплачувати менше податків, щоб не було додаткового тиску на тих, хто їх сплачує в цей нелегкий час. Наприклад, з початку воєнного стану бізнесу дозволили сплачувати 2 % з єдиного податку – зменшили з 5 %. І це дало додатковий стимул зберегти економіку. Зараз вона функціонує, наповнення бюджету відбувається. Але ж, розуміючи, що грошей все одно не вистачає, держава здійснює додатковий тиск. І з січня він фактично збільшився. Чи збільшилося донарахування – побачимо за підсумками кварталу. Але вже зрозуміло, що податкова формує списки та починає потихеньку набивати базу – туди, куди вони прийдуть. І бізнесу потрібно до цього готуватися», - зазначив А. Шабельніков. Адвокат зауважив, що існує декілька видів податкової перевірки. Зокрема, з виїздом або без виїду на підприємство. «Загалом, податкова перевірка – це досить цікавий процес. До вас можуть прийти, а можуть і не прийти, можуть подивитися ваші декларації, перевірити, що і як ви подавали. І за результатами цього скласти або довідку, або акт, який вони дуже полюбляють. Акт передбачає собою порушення. А довідка – це коли порушень немає, а отже, працівник податкової недопрацьовує. Це стосується перевірок без виїзду до вашого офісу», - наголосив голова Комітету НААУ. Перевірки з виїздом на підприємство можуть навіть заблокувати його діяльність. Щоб цього уникнути, потрібно ретельно підготуватися до візиту податкових інспекторів, переконаний адвокат. «До прикладу, починаємо із вхідної групи. Коли податківець приходить на підприємство, йому, як мінімум, мають надати журнал, щоб записатися, він має надати направлення, наказ на перевірку, показати службове посвідчення. Непоодинокі випадки, коли в цих документах вже буде щось заповнено неправильно. Юрист допоможе у цьому розібратися, проаналізувавши всі відскановані документи, які опиняються у нього в той самий час. Коли у вас усі процеси більш-менш прописані й підготовлені, то у податківця зникає ефект раптовості. Ніхто не ховається і не біжить від нього», - наголосив А. Шабельніков. На оскарження неправомірних дій податкової ідуть роки, додав адвокат. «У зв’язку з ліквідацією суду в Києві всі справи перекочували в обласний адміністративний суд, який їх розглядає. І фактично з моменту подання позову до моменту прийняття рішення може пройти рік. Для бізнесу це означає, що він залишився без комп’ютерів, які вилучили під час обшуку. І щоб їх повернути, пройдуть місяці й роки, щоб це доводити у суді. Так не має бути. Ми повинні мати зрозумілу ситуацію: якщо такі дії відбулися, то у нас є орган, який протягом тижнів – місяця поверне техніку бізнесу і він зможе з нею працювати. Але цього сервісу немає. А в умовах воєнного стану треба зменшувати тиск на бізнес, навпаки, давати йому заробляти гроші, сплачуючи податки», - вважає адвокат. А. Шабельніков звернув увагу й на ще один вид перевірки – від правоохоронних органів. «Як діє Служба безпеки України? Вони шукають російський слід у будь-яких підприємствах, які працюють у певних галузях. І це досить легко знайти: наприклад, ручку чи олівець підприємство купило в країні-агресорі років 10 тому. Порушується провадження за державну зраду. І до всіх «контрагентів» підприємства приходять з обшуками. Ось таке ноу-хау від органу контролю, коли державна зрада перетворюється на метод збирання грошей. Тому що більшість тих людей, до яких прийдуть і вилучать всю техніку з підприємства, захоче її повернути. І прийде до того ж слідчого і буде про щось просити», - зазначив адвокат. У разі незаконних дій податківців голова Комітету НААУ радить не зволікати і звертатися до суду. «Якщо підприємець оскаржує, подає позови до суду, то з часом матиме імідж, що він діє по закону. І до нього ходити не будуть. Тому що кожен податківець, який знає це підприємство в районі, буде розуміти, що він туди ходив, що там все чітко. І що в разі своїх незаконних дій він отримає собі купу проблем. То навіщо тоді створювати проблеми для бізнесу? Так і розмикається коло: не створюйте проблем для бізнесу – бізнес буде наповнювати бюджет і працювати «в білу», - переконаний А. Шабельніков. Крім того, адвокат наголошує: щороку підприємство повинно складати вчасно звіти про діяльність, які мають підкріплюватися економічною експертизою. «Призначається адвокат або керівник підприємства звертається до експерта-економіста, який закриває податковий період. І той пише, що або є такі й такі-то недоліки, або цей період повністю закритий – і все, що нарахував бізнес, відповідає закону і вимогам чинного законодавства. Тоді, коли до вас прийде податковий інспектор із плановою перевіркою, то, крім своєї первинної документації, ви надасте й висновок спеціаліста-експерта, який перевірив діяльність підприємства і який вказує, що підприємство діяло згідно з чинним законодавством: сплачувало податки, подавало звітність тощо. І це вже буде контраргументом і під час перевірки, і під час судового процесу, і під час кримінального провадження», - підсумував адвокат. Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram. |
|
© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені |