14:32 Пт 14.05.21

У НААУ обговорили проблемні питання криміналізації відповідальності за контрабанду, передбачену президентським законопроектом № 5420

print version

За ініціативою Комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє у складі НААУ, 11 травня 2021 року в НААУ відбувся Круглий стіл на тему: «Президентський Законопроект № 5420. Криміналізація відповідальності за контрабанду: аргументи за чи проти».

Модераторами заходу виступили: Сергій Хільченко, Голова Комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє у складі НААУ, та Олександр Світличний, член вищевказаного Комітету.

Спікерами на заході були:

Дмитро Луценко, член Комітету з питань захисту бізнесу та інвесторів, що діє у складі НААУ, експерт з правових питань Тимчасової спеціальної комісії Верховної Ради України з питань захисту прав інвесторів, експерт з правових питань Українського інституту майбутнього; Яків Воронін, Голова Комітету з питань митного та податкового права НААУ; Юрій Бауман, Голова Комітету з адміністративного права та процесу, заступник Голови Комітету з кримінального права та процесу НААУ; Злата Симоненко, радник практики «Кримінально-правовий захист» ЮК «Саєнко Харенко»; Олексій  Дірочка, радник Голови Державної митної служби України.

Також участь у заході взяли представники Адміністрації Державної прикордонної служби України: Юрій Курилюк, Сергій Лопатюк, Анатолій Притула та Олександр Вишинський.

Під час заходу учасники обговорили основні положення законопроекту «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів» (реєстр. № 5420 від 23.04.2021), ініційованого Президентом України. Серед іншого, учасники навели аргументи за та проти розширення переліку діянь, які можуть бути кваліфіковані як контрабанда та розглянули питання необхідності запровадження інституту кримінальної відповідальності за контрабанду товарів, контрабанду підакцизних товарів, недостовірне декларування товарів.

Крім того, доповідачі розглянули передбачену законопроектом № 5420 новелу для кримінального законодавства, в частині віднесення до закінченого складу злочину недостовірне декларування товарів. Тобто, унесення до митної декларації недостовірних відомостей або ненадання при митному оформленні за встановленою формою точних і достовірних відомостей про товари та/або транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають обов'язковому декларуванню і випускаються у вільний обіг, якщо такі дії призвели або могли призвести до неправомірного зменшення чи звільнення від сплати митних платежів у значних розмірах.

Фактично законодавець пропонує віднести до закінченого складу злочину діяння щодо внесення до митної декларації недостовірних відомостей, однак закінченим такий злочин, на думку адвокатської спільноти, усе ж не можна вважати. Оскільки сам факт подання митної декларації до оформлення не є правовстановлюючим фактом і лише з моменту прийняття та оформлення відповідної декларації в особи виникають певні преференції у вигляді зменшення розміру митних платежів, відповідальність за що регулюється окремим положеннями як митного, так і податкового законодавства. 

Учасники дискусії також зауважили, що у випадку прийняття законопроекту № 5420, виникне ситуація, коли в порушення норм Конституції України, особу можна буде двічі притягнути до відповідальності за одне й теж саме правопорушення. Крім того, було звернуто увагу, що запропоноване законопроектом  віднесення до повноважень Бюро економічної безпеки та НАБУ здійснення досудового розслідування зазначених кримінальних правопорушень створить законодавчу колізію, оскільки чинним законодавством вже передбачена  можливість притягнення до  адміністративної відповідальності за такі ж діяння.

Також учасники дискусії відзначали неврегульованість у законопроекті № 5420 питань гармонізації нових правових норм, що пропонується запровадити, з окремими положеннями діючого законодавства, а також включення до законопроекту норм без врахування сталої судової практики Верховного Суду із цих питань.

Серед аргументів, які звучали на підтримку законопроекту № 5420 щодо криміналізації контрабанди, яку зокрема підтримали й представники представники Адміністрації Державної прикордонної служби України  фігурувала думка про те, що протидія контрабанді потребує комплексного рішення й участі широкого кола зацікавлених суб’єктів.

Крім того, було зазначено, що у 2012 році ст. 201 Кримінального кодексу (контрабанда) була декриміналізована й наразі за вказане правопорушення передбачена лише адміністративна відповідальність. Водночас, у випадку прийняття зазначеного законопроекту Верховною Радою правоохоронні органи отримають більше повноважень, що дасть змогу більш ефективно протидіяти незаконному переміщенню товарів.

 Під час заходу учасники також обговорили можливі альтернативні шляхи подолання контрабанди в Україні без необхідності відновлення кримінальної відповідальності. Зокрема, було запропоновано запровадити так звану систему мотивації. Вказана система передбачає запровадження механізму, коли в разі виявлення потенційної контрабанди працівника митниці преміюють (від рядового митника до начальника митниці) в розмірі 10% від виявленої та зафіксованої контрабандної продукції.

Фінансування премій може бути здійснено з бюджету з коштів, що будуть отримані з реалізації контрабандного майна/конфіскованого транспортного засобу та коштів, які будуть сплачені у вигляді штрафних санкцій особами, винними у вчиненні правопорушення (контрабанді), що нівелює ризик того, що працівник митниці погодиться на отримання хабара за неправомірні дії під час митного оформлення. Правовим підґрунтям для запровадження такої системи мотивації може стати прийняття Постанови КМУ «Про порядок розподілу конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за порушення митного законодавства».

За результатами проведеного обговорення учасники дійшли спільного висновку, що ефективна протидія контрабанді потребує комплексного та зваженого підходу, зокрема і якісних законодавчих змін, які мають бути напрацьовані спільно представниками правоохоронних органів, бізнесом, органами, які займаються представництвом та захистом інтересів бізнесу, суб'єктами господарювання, адвокатами.

Детально із записом Круглого столу можна ознайомитися за посиланням: https://cutt.ly/hbHCNia.

  Довідково. Проект Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів» (реєстр. № 5420 від 23.04.2021), внесений до Верховної Ради України Президентом України.

Проектом Закону пропонується внести зміни до законодавчих актів України з метою встановлення кримінальної відповідальності за контрабанду товарів та підакцизних товарів, а також за недостовірне декларування товарів, що призвело або могло призвести до неправомірного зменшення чи звільнення від сплати митних платежів. 

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту № 5420, за результатами організаційно-практичних заходів, спрямованих на виявлення та запобігання фактів незаконного переміщення товарів через митний кордон України, упродовж 2019 року за ознаками зазначених правопорушень працівниками Державної митної служби України стосовно посадових осіб підприємств складено 1 105 протоколів про порушення митних правил на суму 1,6 млрд гривень; упродовж 2020 року – 1 234 протоколи про порушення митних правил на суму 1,96 млрд гривень. Усе це вказує на значний рівень контрабанди в Україні.

Водночас у 2019 році на розгляд судів направлено 984 справи зазначеної категорії на суму 348,22 млн гривень, за результатами розгляду яких судами прийнято рішення про накладення штрафу в 788 справах (80 %) на суму 40,46 млн гривень (11,6 %) та застосовано конфіскацію в 765 випадках (77,7 %) на суму 39,56 млн гривень (11,4 %). За результатами розгляду 126 справ (12,8 %) на суму 142,96 млн гривень (41 %) судами прийнято рішення про закриття справ переважно на підставі відсутності складу правопорушення, у тому числі через не доведення окремих елементів складу правопорушення.

Текст та фото підготовлено командою координатора комітетів НААУ

© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені
"Національна Асоціація Адвокатів України". Передрук та інше використання матеріалів, що розміщені на даному веб-сайті дозволяється за умови посилання на джерело. Інтернет-видання та засоби масової інформації можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео з офіційного веб-сайту Національної Асоціації Адвокатів України на власних веб-сторінках, за умови гіперпосилання на офіційний веб-сайт Національної Асоціації Адвокатів України. Заборонено передрук та використання матеріалів, у яких міститься посилання на інші інтернет-видання та засоби масової інформації. Матеріали позначені міткою "Реклама", публікуються на правах реклами.