12:52 Сб 04.02.17 | |
РАУ закликає Верховну Раду утриматися від репресивних змін до КПК |
|
Рада адвокатів України ухвалила заяву стосовно проекту змін до Кримінального процесуального кодексу (законопроект 5490). “Аналіз законопроекту дає достатні підстави для тверджень про те, що, у разі його прийняття, буде створено умови для ліквідації інституту професійної правничої допомоги на стадії досудового розслідування. Принцип змагальності перетвориться на суто декларативний, оскільки передбачається повне “панування” сторони обвинувачення під час досудового провадження. А сама назва законопроекту, цитуємо: “удосконалення механізмів забезпечення завдань кримінального провадження”, не має нічого спільного із репресивним характером основних його положень», - констатує РАУ. На думку РАУ, законопроект напряму суперечить статтям 8, 19, 29, 59, 62, 63, 64, 131-1,131-2 Конституції України, європейським зобов'язанням України у сфері прав людини. «Пропоновані зміни мають небезпечні ознаки руйнування гуманних демократичних правових основ системи кримінального процесу, який натомість буде супроводжуватися масовими порушеннями прав людини та основоположних прав у кримінальному провадженні»,- ідеться у тексті заяви. Рада адвокатів України закликала голову Верховної Ради Андрія Парубія та народних депутатів України відмовитися від повторного включення до розгляду цього проекту закону та відхилити подібні законодавчі ініціативи в разі їхнього повторного внесення. РАУ аргументує свою позицію тим, що авторами законопроекту пропонується радикальний відступ від європейських стандартів, які закріплені в Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та конкретизовані в рішеннях ЄСПЛ. Так, занепокоєння адвокатської спільноти викликали пропозиції перенести відкриття матеріалів кримінального провадження сторонами із стадії досудового розслідування на судову стадію - стадію підготовчого провадження. «Фактично, у такий спосіб особа позбавляється можливості навіть на останньому етапі досудового розслідування захищати себе особисто чи використовувати практичну та ефективну професійну правничу допомогу захисника, у тому числі й у аспекті поінформованості про остаточну підозру та можливості її спростування, права на оскарження процесуальних рішень, дій чи бездіяльності суду, слідчого судді, прокурора, слідчого тощо», - ідеться у заяві до парламенту. РАУ вважає, що це обмежить змагальність сторін та свободу в наданні ними суду своїх доказів, і в результаті — обмежить конституційне право громадянина на захист. При цьому, відповідно до ст. 6 Конвенції про права людини, право на змагальне провадження означає головним чином можливість сторін знайомитися з усіма представленими доказами або зауваженнями і коментувати їх з метою законного впливу на рішення суду. Суперечить конституційним нормам та європейській практиці і положення законопроекту, яким пропонується збільшити до 18 місяців максимально допустимий строк тримання під вартою для випадків, коли йдеться про особливо складні кримінальні провадження щодо особливо тяжких злочинів, скоєних організованими групами, злочинним організаціями. “Запропонований законодавцем у законопроекті підхід щодо збільшення граничного строку тримання особи під вартою суперечитиме принципу правової визначеності. Оскільки очевидним є ризик того, що за відсутності визначеного в законі поняття “особливе складне кримінальне провадження” таке виключення перетвориться на загальне правило, для застосування якого достатньо буде формально зазначити під час кваліфікації про те, що злочин вчинено організованою групою чи злочинною організацією”, - ідеться у заяві РАУ. По суті в сучасних умовах не є виправданим й значне збільшення тривалості ув'язнення, що може свідчити лише про наміри використати тривале ув'язнення як засіб тиску або як покарання за злочини, у яких підозрюються відповідні особи. При цьому не можна ігнорувати резолюцію ПАРЄ 2077 (2015) від 1.10.2015 р. «Зловживання досудовим затриманням у державах – учасницях Європейської конвенції з прав людини», якою ПАРЄ навпаки закликає держави – учасниці КЗПЛ вжити заходів для скорочення випадків досудового затримання, включаючи також і обмеження використання такого заходу, як досудове затримання з метою, іншою ніж здійснення правосуддя, і звільнення затриманих, які наразі знаходяться під вартою за принизливих умов Застереження РАУ викликало і те, що законопроект, за відсутності у КПК ефективних засобів юридичного захисту, відкриває необмежені можливості і для зловживання стороною обвинувачення своїм правом на повторне направлення обвинувального акту до суду без виправлення відповідних недоліків. Передбачається, що суд не матиме права повторно повернути наданий прокурором обвинувальний акт і всі недопрацювання слідчих і прокурорів пропонується перекласти на суди, що в свою чергу безсумнівно вплине негативним чином на якість судового розгляду. У заяві також вказано на те, що у порушення норм Основного Закону, законопроектом також пропонується продовжити функції досудового розслідування органів прокуратури до листопада 2019 р, всупереч тому, що з Конституції України вилучені відповідні її повноваження. |
|
© 2024 Unba.org.ua Всі права захищені |