14:32 Пт 11.11.16

Закон про медіацію наблизить правосуддя до європейських стандартів — В. Ситюк

print version

Голова комітету НААУ з питань медіації, керуючий партнер, адвокат юридичної фірми «Владислав Ситюк і Партнери» вважає, що прийняття у першому читанні законопроекту «Про медіацію» є важливим кроком, направленим на покращення доступу громадян до правосуддя та наближення України до європейських стандартів.

Відповідний законопроект був прийнятий у Верховній Раді 3 листопада

Ефективність медіаційної процедури визнана європейським співтовариством, яке рекомендує її впровадження в якості основного методу альтернативного вирішення спорів на досудовому етапі та під час судового розгляду, що знаходить своє відображення в підписаній Україною Угоді про Асоціацію України з Європейським Союзом та європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами.

Необхідно відмітити, що законопроект відображає три головні принципи процедури медіації, які відрізняють її від переговорного процесу та від будь- якого іншого способу врегулювання спору. Це незалежність, нейтральність медіатора, конфіденційність інформації, отриманої під час медіації, адже надмірна стандартизація являє собою небезпеку для процедури медіації. Ці принципи закріплені в Європейському кодексі поведінки медіатора і використовуються європейською спільнотою медіаторів під час проведення процедури медіації.

Також, одним з позитивних моментів законопроекту є право судді або третейського судді звертати увагу сторін на можливість проведення процедури медіації на всіх стадіях судового розгляду. Реалізація цих положень на практиці може забезпечити швидке вирішення із найменшими витратами для сторін спорів у цивільних і комерційних (господарських) відносинах, а також, в деяких категоріях кримінальних справ.

Не можна оминути увагою і те, що прийнятий у першому читанні законопроект містить гарантії того, що медіатор не може бути примушений давати свідчення в судовому або третейському розгляді щодо обставин, які стали йому відомі в зв’язку з виконанням обов’язків медіатора за винятком випадків, коли це вимагається для забезпечення захисту інтересів дітей або запобігання шкоди фізичному або психологічному здоров’ю особи, або коли розкриття змісту договору за результатом медіації є необхідним для примусового виконання цього договору. Також, зазначені положення стосуються і кримінального провадження, де медіатори не можуть бути допитані як свідки щодо обставин, які стали їм відомі у зв’язку з виконанням обов’язків медіатора.

Окремо хочеться відмітити, що держава повинна гарантувати виконання домовленостей, які досягнуті сторонами в результаті медіації. Домовленості, які були досягнуті сторонами, повинні бути викладені письмово і мати статус виконавчого документа або набувати статус виконавчого документа в суді по прискореній процедурі.

Прийняття даного законопроекту в цілому стане правовим фундаментом інституту медіації, що сприятиме ефективному поширенню в суспільстві культури мирного врегулювання спорів, дасть змогу медіації бути кращою альтернативою судовому процесу.

Всі ці чинники на мій погляд можуть значно посилити інтеграційні процеси і наблизити наше суспільство до європейської спільноти.

© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені
"Національна Асоціація Адвокатів України". Передрук та інше використання матеріалів, що розміщені на даному веб-сайті дозволяється за умови посилання на джерело. Інтернет-видання та засоби масової інформації можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео з офіційного веб-сайту Національної Асоціації Адвокатів України на власних веб-сторінках, за умови гіперпосилання на офіційний веб-сайт Національної Асоціації Адвокатів України. Заборонено передрук та використання матеріалів, у яких міститься посилання на інші інтернет-видання та засоби масової інформації. Матеріали позначені міткою "Реклама", публікуються на правах реклами.