|
16:26 Ср 26.11.25 |
Примусове виконання: посилювати наявні механізми, а не залучати нові органи |
|
Обов’язкова участь органів опіки та соціальних служб на стадії примусового виконання рішень за участю дітей лише затягне провадження. Яких фахівців залучати, має вирішувати виконавець, а сторони й зараз можуть клопотати про участь соцпрацівників і психологів. На це звернули увагу у Комітеті НААУ з питань примусового виконання рішень за підсумками аналізу проекту Закону № 13677 від 21.08.2025 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення захисту прав і свобод людини і громадянина під час примусового виконання рішень». Документом зокрема передбачається участь органів опіки та піклування під час розгляду подань державних виконавців, поданих до суду під час примусового виконання судових рішень за участю дитини (зміни до ч.4 ст. 19 Сімейного кодексу). Також закріплюється, що суб’єкти соціальної роботи із сім’ями, дітьми та молоддю беруть участь у вчиненні виконавчих дій відповідно до Закону «Про виконавче провадження» (зміни до ст. 13 Закону «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю»). У НААУ нагадали, що відповідно до чинного законодавства органи опіки та піклування, а також суб’єкти соціальної роботи вже беруть участь під час розгляду судових справ за участі неповнолітніх або у спорах, де вирішуються питання їхніх прав та обов’язків, і за результатами такого розгляду суди ухвалюють рішення. Долучення цих органів ще й до етапу примусового виконання рішень, на думку Комітету, не є кроком, який сприятиме вчасному, фактичному й повному виконанню. Комітет наголошує, що виконання судових рішень не повинно ускладнюватися зайвою бюрократією. Державний або приватний виконавець має самостійно визначати, коли, кого і на якій стадії залучати до проведення виконавчих дій. Якщо рішення стосується соціальних питань, як-от визначення місця проживання дитини чи порядку спілкування з одним із батьків, сторони провадження можуть клопотати про участь працівників соціальних служб або психологів. Перетворення такої участі на обов’язкову фактично означатиме, що замість проведення виконавчих дій виконавець чекатиме на представників соцслужб, навіть коли їхня присутність не впливає на виконання рішення. Натомість НААУ вважає більш доцільним підвищувати ефективність уже наявних правових механізмів. Серед пропозицій – законодавчо визначити чіткі граничні строки розгляду судових справ щодо або за участі неповнолітніх осіб, переглянути розміри штрафів за ухилення від виконання судового рішення, а також розширити перелік заходів процесуального примусу, зокрема шляхом запровадження додаткових обмежень прав боржників за аналогією з механізмами у справах про стягнення аліментів. Повністю зауваження і пропозиції НААУ до проекту Закону № 13677 можна переглянути за посиланням. Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram. |
|
|
© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені |
|