9:52 Чт 02.10.25

Не відновлювати, а створювати: Марина Ставнійчук про військові суди в Україні

print version print version print version

В Україні не варто «відновлювати» військові суди у вигляді, в якому вони існували до 2010 року, — це суперечить Конституції та європейським стандартам. Необхідно створити самостійну модель, яка відповідатиме демократичним стандартам, гарантуватиме незалежність суддів і захист прав військовослужбовців.

Таку думку висловила голова Комітету Національної асоціації адвокатів України з питань верховенства права, член Венеційської комісії (2009–2013) Марина Ставнійчук під час останнього засідання робочої групи Науково-консультативної ради при Верховному Суді.

Захід, що об’єднав суддів ВС, провідних українських науковців, представників парламенту, Офісу Президента, представників прокуратури, адвокатури,  органів військового управління та міжнародних експертів, був присвячений аналізу та обговоренню проектів законів:

  • № 13048 від 27.02.2025 «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо функціонування військових судів»;
  • № 13048-1 від 11.03.2025 «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо створення та організації діяльності військових судів».

Обидва проекти спрямовані на відновлення функціонування військових судів в Україні для забезпечення якісного виконання завдань правосуддя у воєнній сфері, забезпечення ефективного і оперативного судочинства щодо військовослужбовців за вчинені правопорушення, судового захисту порушених прав і законних інтересів військовослужбовців, членів їх сімей та ветеранів.

М.Ставнійчук нагадала історію військових судів. До 2001 р. діяла система військових судів: гарнізонні; апеляційні; військова колегія Верховного Суду України. У 2001 р. у зв’язку судової реформи ухвалено було Закон про судоустрій України, яким було передбачено поступову ліквідацію військових судів. У 2010 р. завершено процес і військові суди як окрема система перестали існувати, а справи, що входили до предмету віддання цих суддів передали до цивільних судів загальної юрисдикції.

«Метою ліквідації військових судів в Україні у той час стало прагнення України до стандартів Європейського правосуддя, гармонізації судової системи з європейськими стандартами і кращими практиками, де військові суди в мирний час вважаються зайвими, - пояснила голова комітету НААУ. – Зрештою, в Україні ставилась мета уникнути паралельного правосуддя для військових, а систему правосуддя сформувати як єдину. Вимоги європейців були жорсткими – ми їх виконали».

На переконання М.Ставнійчук, відновити у первинному вигляді військові суди в Україні як вони існували на попередніх періодах на сьогоднішній день неможливо, виходячи із Конституції та європейських стандартів у сфері правосуддя. «Ми повинні розуміти, що всі ініціативи у сфері військової юстиції будуть оцінюватися Венеційською комісією як основного експертного органу Ради Європи та Європейського Союзу, - попередила вона. - Україна не може ігнорувати кращі практики, які існують у насамперед європейських країнах».

У звʼязку із цим представниця адвокатури навела приклади різних моделей військових судів у Європі. Так, в Італії, Греції та Польщі діє повна система військових судів із власними судами першої інстанції, апеляційними інстанціями та відповідними палатами у верховних судах. Вони розглядають не лише військові злочини та дисциплінарні порушення, а й тяжкі кримінальні справи за участю військових.

В інших країнах, зокрема у Франції, Іспанії та Великій Британії, військові суди функціонують із обмеженою компетенцією, підпорядковуються цивільним стандартам або ж спеціалізуються на окремих категоріях справ.

Третій підхід застосовують Німеччина, Литва, Латвія, Естонія, Швеція, Норвегія, Данія та Фінляндія. Там у мирний час усі справи за участю військовослужбовців розглядають загальні суди, а військові трибунали можуть відновлюватися лише у випадку війни, як це передбачено в Німеччині та Норвегії.

На думку М.Ставнійчук, Україні варто говорити не про відновлення старої системи, а про створення власної моделі військових судів. Це може бути повноцінна конструкція за прикладом Польщі чи Італії, або ж змішана модель, подібна до британської, де військові справи розглядають спеціалізовані суди, але за стандартами загальної юрисдикції. Вона наголосила на потребі розробки цілісної концепції створення військових судів та законодавчого врегулювання їх діяльності, що гарантувало б ефективне, справедливе та швидке правосуддя. Завданням такої моделі є не лише забезпечення правопорядку в Силах оборони, а й дотримання міжнародних стандартів та належний захист прав військовослужбовців і членів їхніх сімей. «Мають бути дотримані положення статті 125 Конституції, де йдеться про принципи територіальності та спеціалізації при формуванні судоустрою, забезпечено незалежність і недоторканність суддям, що гарантується ст. 126 Конституції та законами. Також при здійсненні правосуддя мають бути дотримані основні принципи та засади судочинства згідно статті 129 Конституції», - пояснила адвокат.

Додатково М.Ставнійчук застерегла від ідеї надання суддям виключно військового статусу чи їх підпорядкування військовому командуванню. Такий підхід, за її словами, прямо суперечить стандартам незалежності суддів, гарантованим статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Вона нагадала, що Європейський суд з прав людини у своїй практиці неодноразово підкреслював: суд із військовим статусом та залежністю від командування не може вважатися незалежним і безстороннім.

Поряд із питанням створення військових судів представниця НААУ окреслила й потребу у формуванні ширшої системи військової юстиції. Йдеться про створення військової поліції як органу, відповідального за досудове розслідування у військовій сфері, а також військової прокуратури, яка має бути інтегрована у єдину систему прокуратури та підпорядковуватися виключно Генеральному прокурору України відповідно до ст. 131-1 Конституції. Вона також підкреслила необхідність розбудови інституту безоплатної правничої допомоги для військовослужбовців на базі Національної асоціації адвокатів України та створення повноцінної самостійної правової служби в Силах оборони. «Лише у такому вигляді військова юстиція та військове правосуддя зможуть ефективно й справедливо працювати в Україні», – підсумувала М.Ставнійчук.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені
"Національна Асоціація Адвокатів України". Передрук та інше використання матеріалів, що розміщені на даному веб-сайті дозволяється за умови посилання на джерело. Інтернет-видання та засоби масової інформації можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео з офіційного веб-сайту Національної Асоціації Адвокатів України на власних веб-сторінках, за умови гіперпосилання на офіційний веб-сайт Національної Асоціації Адвокатів України. Заборонено передрук та використання матеріалів, у яких міститься посилання на інші інтернет-видання та засоби масової інформації. Матеріали позначені міткою "Реклама", публікуються на правах реклами.