15:47 Ср 28.05.25

Про ризики впровадження пріоритетного опікунства попередили в НААУ

print version

Українське законодавство не дозволяє батькам чи опікунам заздалегідь визначити, хто піклуватиметься про їхню дитину або підопічного у разі смерті чи втрати дієздатності. Під час війни це питання набуває особливої актуальності.

Спираючись на досвід розвинених країн, де існує інститут попереднього призначення опікунів, група народних депутатів унесла до ВР проект Закону №13215 від 25.04.2025 «Про внесення змін до Цивільного кодексу України та інших законодавчих актів України щодо запровадження інституту пріоритетного права на опікунство та піклування».

Згідно з проектом, планується запровадити інститут розпорядження про забезпечення опіки і піклування щодо пріоритетного права на призначення опікунами, піклувальниками та встановити порядок складання, посвідчення та реєстрації таких розпоряджень. Також визначається механізм врахування волі батьків при призначенні опікунів та піклувальників, пропонується механізм тимчасового влаштування дітей до осіб, визначених у розпорядженні, до остаточного вирішення питання про опіку чи піклування.

На прохання комітетів ВР з питань правової політики та з питань гуманітарної та інформаційної політики, у Національній асоціації адвокатів України дослідили цю законодавчу ініціативу.

Фахівці Комітету НААУ з питань цивільного права та процесу в цілому позитивно оцінили пропозиції. Водночас, звернули увагу, що у проекті не врегульовано ситуацію, коли батьки дитини проживають окремо. Зокрема, не передбачено ані обов’язку одного з батьків повідомляти іншого про видання розпорядження, ані механізму узгодження його змісту. І така невизначеність може призвести до конфліктів і порушити принцип найкращих інтересів дитини. Крім того, законопроект фактично унеможливлює видання одноособового розпорядження щодо дитини, не пропонуючи водночас способу вирішення спорів між батьками в разі відсутності згоди.

Також адвокати зауважили, що в проекті не передбачено механізму врегулювання можливих конфліктів між розпорядженнями, які можуть бути складені різними особами — наприклад, батьками, опікунами чи самою особою. Відсутність чітко визначеної ієрархії таких документів створює ризик колізій при їх реалізації, що, у підсумку, може ускладнити процес призначення опікуна або піклувальника.

З повним текстом зауважень і пропозицій НААУ до проекту Закону №13215 можна ознайомитися за посиланням.

Аби першим отримувати новини адвокатури, підпишіться на канал Національної асоціації адвокатів України у Telegram.

© 2025 Unba.org.ua Всі права захищені
"Національна Асоціація Адвокатів України". Передрук та інше використання матеріалів, що розміщені на даному веб-сайті дозволяється за умови посилання на джерело. Інтернет-видання та засоби масової інформації можуть використовувати матеріали сайту, розміщувати відео з офіційного веб-сайту Національної Асоціації Адвокатів України на власних веб-сторінках, за умови гіперпосилання на офіційний веб-сайт Національної Асоціації Адвокатів України. Заборонено передрук та використання матеріалів, у яких міститься посилання на інші інтернет-видання та засоби масової інформації. Матеріали позначені міткою "Реклама", публікуються на правах реклами.