Головна цитата

З прийняттям нового Закону України «Про судоустрій та статус суддів» від 02.06.2016 року № 1402-VIII та Закону України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02.06.2016 року №1401-VIII в Україні почалася судова реформа. Даючи правову оцінку законодавчим змінам необхідно, врахувати, ряд проблем діяльності судової гілки влади.

ПРАВОВА ОЦІНКА ТРАНСФОРМАЦІЇ ПРАВОСУДДЯ В УКРАЇНІ

13:04 Чт 13.07.17 Автор : Галина Козіна 510 Переглядів 0 Коментарів Версія для друку

З прийняттям нового Закону України «Про судоустрій та статус суддів» від 02.06.2016 року  № 1402-VIII та Закону України «Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)» від 02.06.2016 року  №1401-VIII в Україні почалася судова реформа. Даючи правову оцінку  законодавчим змінам необхідно, врахувати, ряд проблем діяльності судової гілки влади.

Одним з головних завдань реформування судової системи України, повинно стати дотримання основоположних принципів здійснення правосуддя, а саме: дотримання права на повноважний суд, незалежність суддівства, дотримання права на справедливий суд, забезпечення рівності перед законом та судом, здійснення гласного і відкритого судового процесу, а також забезпечення права на професійну правничу допомогу при реалізації права на справедливий суд.

В контексті здійснення реформування необхідно відмітити ряд змін в організації діяльності суддівського корпусу, що дасть можливість усунути посягання на незалежність суддівства. У зв’язку з затвердженням нових бюджетних програм, держава  забезпечить суддів високим рівнем заробітних плат,  що дасть можливість усунути  корупційну складову в прийнятті рішень суддям, але  якщо суддею буде вчинено корупційне правопорушення/ злочин, здійснення судової практики для судді в разі притягнення його  до  юридичної відповідальність за корупційне правопорушення/ злочин  стане підставою для звільнення з посади судді.  

Також одним із здобутків судової реформи стало те, що судді більше не призначатимуться на випробувальний термін строком на 5 років, як це будо передбачено старим Закону України «Про судоустрій та статус суддів» від 07.07.2010 № 2453-VI , отже, буде усунута можливість впливу на прийняття рішення суддею відносно тих чи інших справ в яких так чи інакше буде здійснюватися вплив на суддю іншими державних структур, таке законодавча новизна є характерною для європейської судової системи, отже, Закону України «Про судоустрій та статус суддів» від 02.06.2016 року  № 1402-VIII є більш адаптований до європейських законодавчих стандартів.

Законом України «Про судоустрій та статус суддів» від 02.06.2016 року  № 1402-VIII ст. 17 для розгляду окремих категорій справ у системі судоустрою діють вищі спеціалізовані суди, а саме згідно ч.2 ст. 31 Закону № 1402-VIII вищими спеціалізованими судами є: Вищий суд з питань інтелектуальної власності та Вищий антикорупційний суд.  Відповідно до 16-го пункту «Прикінцевих положень» цього акту конкурс на посади суддів у цьому суді має бути оголошено протягом дванадцяти місяців з дня набрання чинності законом, який визначає спеціальні вимоги до суддів цього суду.  Однак проблема в тому, що наразі такого закону в Україні наразі просто не існує.

01 лютого 2017 року в стінах парламенту було зареєстровано проект закону №6011 «Про антикорупційні суди», у якому прописано не тільки завдання та структуру антикорупційного суду, але й механізм відбору «антикорупційних суддів».

Зміни до Конституції відкривають дорогу до ратифікації Україною Римського статуту, щоб визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду, у тому числі для засудження воєнних злочинців. В Основний Закон записали, що «Україна може визнати юрисдикцію Міжнародного кримінального суду на умовах, визначених Римським статутом». Низка правозахисників вимагають, щоб Україна долучилась до цієї системи, аби мати можливість судити у тому воєнних злочинців у конфлікті на Донбасі.

Отже, судова реформа триває, враховуючи усі вище визначені плюси є ряд питань, які вимагають доопрацювання особливо вдосконалення та прийняття профільних законів, на підставі яких буде здійснено спеціалізоване судочинство.

Автор публікації: Галина Козіна

 

Інші публікації автора

Вестник:№6 червень 2017 - Вісник;
Річний звіт НААУ 2016 блок;
Про НААУ Вісник;
Партнерська програма 2017;
ВША;
Стратегія розвитку НААУ до 2020;
НеВестник 5;
НеВестник 4

Будьте проінформовані

Залишайтеся в курсі останніх новин, публікацій та заходів нашої організації, а також отримуйте актуальні правові огляди з коментарями юристів

Категорії

Бажаєте розмістити Публікацію

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл

НААУ вітає Вас на новому сайті!

Ця онлайн-платформа розроблена відповідно до структури глобального корпоративного сайту та сприяє кращому розумінню компетенції та напрямків діяльності Національної асоціації адвокатів України (НААУ). Сайт демонструє наше прагнення відповідати найвищим інформаційним стандартам сучасності. За його допомогою асоціація має змогу активно взаємодіяти із кожним користувачем.
Запрошуємо почати ознайомлення з порталом

Дізнатись що нового? Почати користування