17:00 Пн 24.09.18 | |
Адвокатура Донецької області закликала Верховну Раду до доопрацювання проекту №9055 |
|
Внесений Президентом до парламенту Проект Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» №9055 потребує глибинного, грунтового й системного перероблення. В іншому випадку про існування незалежної адвокатури України можна забути. Про це ідеться у спільній заяві Ради адвокатів Донецької області та Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури Донецької області за підсумками спільного засідання від 14 вересня 2018 року. “Приймати закони про адвокатуру без узгодження з адвокатами - це велике порушення прав кожного адвоката. Чинний Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» було узгоджено з адвокатською спільнотою, він отримав схвалення Венеціанської комісії та відповідає сучасним змінам у процесуальному законодавстві. Натомість, розробники проекту нової редакції порушили зобов’язання України перед Радою Європи і умови укладання Угоди про асоціацію з ЄС, оскільки проект закону про адвокатуру розроблено без участі професійної адвокатської організації», - ідеться у заяві. «Президентський законопроект №9055 започатковує деструктивну модель створення «покірної» адвокатури, яка має думати і жити по циркулярам, що спускаються згори із владних кабінетів», - застерігає одна з найбільших адвокатських спільнот України. Грунтовний аналіз положень законопроекту №9055 в розрізі гарантій адвокатської діяльності свідчить про наявність реальної загрози втрати адвокатами незалежності, і, як результат, позбавлення громадян України на роки вперед їхнього права на ефективний захист. «Наступ на адвокатуру має відбутися, як випливає з тексту законопроекту, по групі напрямків: починаючи з руйнації єдиної, цілісної, незалежної системи органів адвокатського самоврядування, далі - через жорстку регуляцію державою діяльності цих самоврядних органів, і далі — до штучного обмеження прав і гарантій адвокатів під час здійснення ними своєї правозахисної діяльності», - ідеться у заяві. Внесений до парламенту законопроект №9055, у разі його прийняття, дасть старт некерованому, сповненому зловживань процесу масової реєстрації регіональних палат як нових юридичних осіб. Він створює підвалини для клонування таких організацій: в областях будуть створюватися по кілька псевдоадвокатських організацій. І це тільки один з багатьох ризиків, які закладені в текст законопроекту. Трирічний строк повноважень членів органів адвокатського самоврядування та передбачена процедура їх виборів вимагатиме проведення безперервної низки з’їздів адвокатів України та конференцій адвокатів регіону. На сьогодні Ради адвокатів регіонів як органи адвокатського самоврядування на містах цілком справляються з покладеними на них обов’язками та повноцінно виконують покладені на них функції, у тому числі представляють та захищають права та інтереси адвокатів регіону, сприяють підвищенню кваліфікації адвокатів регіону тощо. Установлення відповідальності за зловживання процесуальними правами, передбачене Законопроектом № 9055, надає суду широкий простір для розсуду та важіль контролю над адвокатами. У зв’язку із цим до зловживання правами може бути віднесена велика кількість процесуальних дій, навіть таких як подання клопотання про призначення експертизи чи витребування доказів, які визнано судом безпідставними, якщо вони можуть спричинити затягування розгляду справи. Найбільшу занепокоєність викликають формулювання «за відсутності нових обставин чи доказів», «завідомо безпідставного відводу», які своєю оціночністю створюють додаткову лазівку для обмеження в реалізації прав сторони захисту. Пункт 4 частини 2 статті 22-1 визначає зловживанням процесуальними правами неявку саме захисника, хоча діюча ст.324 КПК України встановлює відповідальність за неприбуття як для захисника, так і для прокурора. Адвокати, зважаючи на свій статус, несуть додатковий ризик відповідальності порівняно з іншими учасниками, оскільки за зловживання процесуальними правами, порушення процесуальних обов’язків чи неналежне виконання професійних обов’язків адвоката на підставі окремої ухвали суду може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності, у тому числі позбавлено права на заняття адвокатською діяльністю. Таким чином, адвокат, який активно захищатиме інтереси клієнта, подаючи велику кількість клопотань чи скарг, наражатиме себе на небезпеку притягнення до відповідальності. «Наше особливе занепокоєння викликають норми, що обмежують захист та гарантії адвокатської таємниці, порушують такі принципи адвокатської діяльності як пріоритет інтересів клієнта та конфіденційність», - ідеться у заяві. У разі прийняття нової редакції Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» будуть порушені конституційні гарантії осіб, що здійснюють адвокатську діяльність, на працю, передбачені ст. 43 Конституції України, а також звужені професійні права адвокатів, що працюють за трудовим договором (контрактом). «За цих умов, Рада адвокатів Донецької області та Кваліфікаційно- дисциплінарна комісія адвокатури Донецької області переконані у руйнівному характері Законопроекту № 9055 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (нова редакція), який призведе до руйнівних наслідків для системи вітчизняної адвокатури як самоврядного правозахисного інституту», - вважають адвокати регіону у звернення до Голови Верховної Ради. Повний текст звернення адвокатури Донецької області до Верховної Ради |
|
© 2024 Unba.org.ua Всі права захищені |