Адвокати Черкаської області звернулися до парламенту щодо неприпустимості проекту 9055 | НААУ

Адвокати Черкаської області звернулися до парламенту щодо неприпустимості проекту 9055

Регіони
12:15 Чт 04.10.18 1033 Переглядів
Версія для друку

Радою адвокатів Черкаської області спільно з Кваліфікаційно- дисциплінарною комісією адвокатури Черкаської області проведено позачергове спільне засідання у зв'язку із внесенням Президентом України до Верховної Ради України проекту Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» № 9055.

«Прийняття законопроекту у такому вигляді вважаємо недопустимим через наявність протиріч та логічну непослідовність його положень. Занепокоєння викликає й те, що поряд з рядом позитивних моментів по розширенню повноважень, замість необхідних адвокатам реальних гарантій професійної діяльності, зменшення податкового навантаження, законопроект звужує права адвокатів та створює умови для тиску на адвокатуру з боку держави», - ідеться у зверненні адвокатів регіону до Голови ВР і парламентського комітету з питань правової політики та правосуддя.

Зауваження до проекту стосуються доступу до професії, який дискримінує правників, що мають намір вступити до лав адвокатури, але не працювали ані суддями ані прокурорами. Такі особи будуть змушені шукати собі адвоката для проходження стажування.

При цьому, далеко не кожен адвокат потребує помічника у вигляді стажера і має можливість оплачувати його роботу. По друге, відсутність стажування, як для окремої категорії осіб, так і для правників протягом запропонованого чотирирічного перехідного періоду, унеможливлює здобуття спеціальних професійних навичок, притаманних професії адвоката, що неминуче призведе до зниження якості правової допомоги.

Окрім того, статтею 9 пропонується запровадити одноступеневу систему перевірки рівня професійної підготовки шляхом проходження особою, яка виявила намір стати адвокатом, письмового анонімного тестування. Але такий спосіб не дозволить перевірити наявність практичних навичок по складанню процесуальних документів, формулюванню правової позиції тощо. Вочевидь, що існуючий на сьогодні двоступеневий спосіб перевірки рівня професійної підготовки, є більш досконалим.

Серед видів адвокатської діяльності, запропонованих у статті 19 Законопроекту, є захист прав, свобод і законних інтересів особи, яка притягається до адміністративної відповідальності під час розгляду справи про адміністративне правопорушення. Необхідно зауважити, що зміст даної статті не відповідає приписам ст. 59 Конституції України та Рішенням Конституційного Суду України. Як приклад можливо розглядати положення ч. 4 ст. 500 Митного кодексу України, за якими захисник допускається до участі у адміністративній справі на будь-якій стадії провадження, у той час як запропонована редакція профільного закону таке право адвоката обмежує.

Недопустимою є закріплена у ч.9 ст. 23 Законопроекту можливість вимоги про доступ до адвокатської таємниці з боку центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення. Подібні положення нівелюють надання правової допомоги адвокатом по даній категорії справ та не відповідають положенням Конституції України і Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Адвокатський запит є одним з найважливіших механізмів у діяльності адвоката, спрямований на збір доказів та отримання необхідної інформації. Норми законопроекту вводять підстави для відмови у наданні інформації на адвокатський запит, передбачають відповідальність за зловживання адвокатом правом на адвокатській запит. Дані положення, поряд із запропонованими змінами до КПК( ст. 22і КПК), дають підстави для тиску на адвоката під приводом дисциплінарного порушення або зловживання ним процесуальними правами.

Можливість залучення слідчим, прокурором або судом поряд з адвокатом за договором адвоката, який надає безоплатну правову допомогу, позбавляє особу права на захист, гарантованого Конституцією України.

Положення ч. 7 ст. 237 і КПК, якими пропонується доповнити КПК, на перший погляд спрямовані на захист адвокатської таємниці, що міститься у певних речах/документах адвоката, які не можуть бути вилучені під час обшуку. Водночас абзац другий даної норми дозволяє слідчому вилучити такі документи у разі якщо у слідчого є сумніви, що вказані речі та/або документи містять адвокатську таємницю. Неважко передбачити, що сумніви у слідчого будуть існувати постійно, що створює підґрунтя для корупційної складової та тиску на адвоката.

Окремо слід відмітити запропоновані Законопроектом підстави сумісництва адвокатської діяльності з іншими видами діяльності. Одним з основних принципів діяльності адвокатури є незалежність. Введення так званих «штатних адвокатів» на державній службі та в органах місцевого самоврядування нівелює незалежність адвокатської професії та завдає нищівного удару по інституту адвокатури як такому. З одного боку, така особа позбавлена можливості здійснювати свою професійну діяльність через обов’язок її зупинити, а з іншого, перебуваючи у службовому підпорядкуванні ряду осіб, не незалежність такого адвоката не можна вести й мови.

Не можливо погодитись й з положеннями Законопроекту, які забороняють здійснювати адвокатську діяльність адвокату, який уклав трудовий договір (контракт) з особою, яка не є адвокатським бюро або об’єднанням. Порушуючи невід’ємне право особи на труд, запропоновані обмеження негативно впливатимуть на розвиток правосвідомості суспільства, профілактики правопорушень тощо.

Непрацездатною в умовах унітарності нашої держави є й запропонована система адвокатського самоврядування. Створення регіональних палат, з визначеним у законопроекті колом повноважень, могло б бути ефективним в державі з федеративним устроєм. Враховуючи кількість адвокатів навіть у невеликих областях, проведення конференцій за участю усіх адвокатів регіону є технічно неможливим. Встановлена можливість ініціювання проведення позачергового з’їзду адвокатів неминуче призведе до утворення дублюючих органів адвокатського самоврядування отже й руйнування адвокатури. За таких умов існуюча система самоврядування, яка доказала свою ефективність, змін не потребує.

 

Популярні новини

За кордоном

Вчинення нотаріальних дій у Великій Британії: що варто знати…

У Великій Британії існує декілька органів, які можуть здійснювати нотаріальні дії для українських громадян, що тимчасово перебувають в цій країні, в тому числі і представники консульства України.

14:24 Вт 23.04.24 834

Дискусія

Про ризики відновлення державної монополії на землі лісів…

Держава, передавши у процесі децентралізації землі за межами населених пунктів у комунальну власність громад, зруйнувала державну монополію на ці землі. Але після створення державного підприємства «Ліси України» ця монополія може повернутися з усіма корупційними ризиками, які звідси випливають.

13:21 Пн 22.04.24 2444

Дискусія

Про недоліки обвинувального акта слід заявити на підготовчому…

Адвокати беруть участь в абсолютній більшості підготовчих судових засідань у кримінальних справах. І пасивна поведінка сторони захисту може призвести до незворотних наслідків порушення прав клієнта. Як упередити виникнення проблем?

17:47 Пт 19.04.24 7143

За кордоном

Як українцям, працюючим у Великій Британії, заощадити кошти (поради…

Українці, які тимчасово перебувають у Великій Британії через війну та офіційно працевлаштовані, можуть заощаджувати кошти за допомогою платформи Tax-Free Childcare. Як це працює розповіли адвокати під час вебінару.

16:57 Пт 19.04.24 6793

Законодавство

За ототожнення адвоката з клієнтом слід штрафувати - проект

Однією із гарантій адвокатської діяльності, закріплених профільним законом, є заборона ототожнення адвоката з клієнтом. Сьогодні фіксуються численні випадки порушення цієї гарантії, що несе загрози функціонуванню інституту адвокатури та розвитку України як правової держави.

13:08 Пт 19.04.24 7845

БПД

Нову підставу припинення надання адвокатами БВПД пропонує НААУ

У разі, коли кримінальне провадження зупиняється, також має припинятися і надання безоплатної вторинної правничої допомоги (якщо центр БПД раніше видавав відповідне доручення).

12:14 Пт 19.04.24 6951

Анонс

Тиждень трудового права стартує 22 квітня

З 22 по 28 квітня 2024 року Національна асоціація адвокатів України проводить четвертий щорічний тиждень трудового права.

10:11 Пт 19.04.24 6558

Етика

Чи можливі спільні етичні правила для суддів, адвокатів та…

Адвокатська, прокурорська та суддівська спільноти вже намагалися створити етичні правила, єдині для юридичних професій. Наразі це не увінчалося успіхом. Але тема є цікавою і заслуговує на поглиблене вивчення.

14:37 Чт 18.04.24 7941

Вестник:№3 березень 2024 - Вісник;
Міжнародна благодійна допомога для НААУ;
Стратегія НААУ 2021-2025;
Доступ до адвокатської професії -;
Рекомендації щодо захисту професейних та;
АНАЛІЗ ПОРУШЕНЬ ПРАВ ТА ГАРАНТІЙ;
Навчальні продукти для адвокатів;
НеВестник 4

Категорія

Надішліть файл із текстом публікації у форматі *.doc, фотографію за тематикою у розмірі 640х400 та Ваше фото.

Оберіть файл